Inlägg från: jocelyn |Visa alla inlägg
  • jocelyn

Någon som jobbar med personalfrågor här och kan svara på en fråga?

Varför ska du bli "utköpt"? Så fungerar det INTE!!! Att man är sjukskriven är inget skäl för uppsägning, arbetsgivaren har såna skyldigheter att det i princip är omöjligt att sparka någon som är fast anställd (tillsvidareanställning) . Läs igenom "arbetslagstiftningen" under LAS så ser du vad jag menar. Om du själv vill avsluta anställningen så säger du upp dig enligt gällande regler. Ring ditt fakförbund och kolla vad ni har för avtal med arbetsgivaren. Är man sjukskriven och FK godkänner denna sjukskrivning uppbär man ersättning.

Att du skulle ha just 7 månadslöner låter aningen beräknande; hade du planerat in en dag då du ska bli "frisk" eller hur har du tänkt? Om det är ett sätt att slippa handskas med FK så tror jag du är totalfel ute. Hoppas du tänker om. Ring och diskutera din siutation med företagshälsan/personalchefen och försäkringskassan samt ditt fackförbund.

Lycka till!

• jocelyn

Jo jag förstår, företaget ville slippa ha en långtidssjukskriven och ville därför "erbjuda" dig att sluta mot betalning. Efter detta kommer du vara mkt oattraktiv på arbetsmarknaden och ej ha rätten att få tillbaka ditt gamla arbete. De vill helt enkelt kringgå lagstiftningen. Om man självmant VILL avsluta anställningen och detta skett enligt gällande regler så är det väl klart att facket "godkänner" det...det är knappast vad det handlar om.

Jag tipsar dig att läsa på mer om detta; dina rättigheter och hur det faktiskt ser ut när det gäller att "komma igen" ut i arbetslivet. Det är klart att det kan kännas "ok" att ta emot pengarna nu men om 7 månader så står du utan trygghet. Det är DET jag menar.

• jocelyn

Läs igenom reglerna för uppsägning/avsked...

Svar på tråden Någon som jobbar med personalfrågor här och kan svara på en fråga?