• Jenny_­Åland
    Äldre 1 Aug 18:26
    14100 visningar
    97 svar
    97
    14100

    Gifta sig på Åland

    Jag såg en tråd som handlade om att gifta sig på Åland. Tyvärr hade den hunnit bli stängd för svar... Så jag startar en ny! Yllo och andra som gifter sig/har gift sig på Åland. Välkomna hit :D

  • Svar på tråden Gifta sig på Åland
  • Jenny_­Åland
    Äldre 13 Aug 10:46
    #0

    Vi är 100% säkra på var och när vi ska gifta oss nu, så det är nog bara att boka och sätta igång med planeringen.. fast det är 2 år kvar ;)

  • Yllo
    Äldre 13 Aug 10:57
    #0

    Hejsan!!

    Oj, Ninno, jag trodde du redan gift dig men kom väl ihåg fel

    Kul att någon annan startade en ny Ålandstråd. Jag brydde mig inte om att starta en ny tidigare då det inte hade varit någon in på jättelänge på den gamla.

    Ja, nu är jag gift sedan 2 månader tillbaka. Till Jenny kan jag tipsa om att gå på bröllopsmässan både här i Sverige och den som tydligen skall ordnas på Åland även nästa år med
    Grannfrun (hemma på våran gata i M:hamn) har frågat om hon kan få låna min brudklänning och ställa ut nästa år *snacka om komplimang *

  • Jenny_­Åland
    Äldre 13 Aug 11:01
    #0

    Bröllopsmässa måste jag minsann gå på. Ska se till att få med min sambo också. Har inte en aning om vad han ska ha på sig på bröllopet än. Vill ju gärna att det ska vara lite 50-talsinspirerat och snyggt, och att han ska trivas i det förstås ;)

  • Yllo
    Äldre 13 Aug 11:12
    #0

    Ett litet tips till dig Jenny ang tårtan... Om du vill överaska dina gäster med en ovanlig tårta så rekommenderar jag cake and design (cakedesign.se). Hon gör jätteläckra tårtor och levererar till Åland om man ber henne. Visst kostade leveransen en smula (nåja en hel del om jag ska vara ärlig) men då kommer hon och en medhjälpar över och monterar ihop tårtan på bröllopsdagen åt er och jag kan lova att det blir något alldeles extra

    Min tårta finns på hennes hemsida under galleriet bröllopstårtor och så heter den "Ålands första" och oj vad vi fick berömm för tårtan. Vissa av personalen på restaurangen hade stannat kvar extra bara för att få se den och den stod framme under hela kvällen utan att ta skada (den är ju inte i marsipan utan i sugarpaste).

    Maries tårtor ska vara goda, vad jag förstått, men det är ju så många som har dem. Kanske roligare med en mer orginell tårta.

    Vi hade vår fest på Arken och det var jättelyckat. Vi hade ett kabinett för oss själva och brudskålen på altanen under seglen. Personalen var helt underbara och maten var suverän *slurp* Dom hade dukat och fixat allt precis som jag ville ha det och orkester ingick i priset. Vi betalade ? 30/pers exkl dryck. Slutnotan gick på knappa ? 2000 och vi var 40 pers (ungarna drack säkert 6 flaskor cola var!!) Vi bjöd inte på mer dryck än det till maten utan våra gäster fick gå och köpa själva i baren. Alla som jag har pratat med efteråt tyckte att vårt bröllop var det trevligaste dom någonsin varit med på.

  • Yllo
    Äldre 13 Aug 11:14
    #0

    Kläder till mannen..... hmmmm.. Jag vet att många brudar här i Sverige gärna ser att deras blivande har frack coat eller dyl på sig, men vi köpte en fin kostym till min man och det blev jätte bra + att han kan ha den flera gånger än just vid bröllopet

  • Jenny_­Åland
    Äldre 13 Aug 11:25
    #0

    Yllo

    Cakedesign hade många fina tårtor. Hoppas vi har plats i budgeten för en tårta därifrån. Din tårta var jättefin :)

    På Arken skulle man förstås också kunna ha bröllopsfesten, fast jag vill fixa dukningen själv, åtminstone dekorera festplatsen och fixa bordsplaceringen. Kan man göra det där skulle det vara ett bra alternativ.

    Att bara bjuda på dryck till maten är bra. Så kommer nog vi också att göra.

    En snygg kostym skulle nog passa jättebra på min sambo. Jag vet inte om han skulle känna sig så bekväm i frackcoat. Och att kunna använda den flera gånger är ett stort plus.

  • Yllo
    Äldre 13 Aug 11:36
    #0

    Jag tror att man kan få göra det på Arken. Tyvärr var det så att dom inte hade någon möjlighet att ändra frukostdukningen till någon annan sal än just "vår" sal den helgen vi gifte oss, därför kunde vi inte göra det själva.

    Jag hade gjort upp ritningar på hur jag ville ha allt. Hur borden skulle placeras och hur dukningen skulle vara med dekoration och allt (hade även gjort små skisser över hur dukarna på borden skulle läggas o.s.v. )och så hade jag även lämnat en lista på hur folk skulle sitta och överlät till personalen att lägga ut placeringskorten. *fniss, är kanske kontrollfreak*

    Vår vigsel var kl 15 så jag hann aldrig in via Arken och kolla innan, men när jag klev in i salen var det precis på pricken så som jag ville ha allt och som pricken över i:et så hade dom t.o.m. fixat en sak som jag inte tänkt på... nämligen.. Jag hade 50 st sockerduvor som jag hade tänkt lägga på tallrikarna.. Nu skulle det ju inte vara några tallrikar på borden när vi satte oss ner.. så personalen hade tagit mina sockerduvor och använt dem som placeringskorthållare Vart kanonläckert och jag ska helt ärligt erkänna att jag aldrig hade kommit på idén själv

    Jag hade beställt en 50 pers tårta och betalade 2700 kr för den. Frakten gick på 2500 kr. Ja, jag vet, saftigt! men jag ville verkligen ha just en sådan tårta och att hon levererade den innebar ju att hon inte kunde åta sig några som helst andra jobb just den dagen så jag tyckte det var värt det.

  • Jenny_­Åland
    Äldre 13 Aug 13:28
    #0

    När jag tänker efter kanske det är mest praktiskt att ha festen på Arken. Då kan ju de som vill fortsätta festa efter att själva bröllopsfesten är slut, göra det i nattklubben eller på någon annan krog i närheten. Och ifall vi bestämmer oss för att ha bröllopssvit där passar det ju jättebra.

    Att göra som du gjorde, göra ritningar och skriva hur dukningen och bordsplaceringen ska se ut är ju också en bra idé.

    Ja, den tårtan blev dyr. Fast å andra sidan så gifter man sig förhoppningsvis bara en gång så det kan man unna sig om budgeten håller för det ;)

    Sockerduvor. Vad är det eller hur ser de ut ?

  • Ninno - 79
    Äldre 13 Aug 13:32
    #0

    Hej igen Yllo!
    Länge sedan.... Hoppas du haft en riktigt bra sommar! Måste säga att vår sommar mest bestått av bröllopsplanerande, på gott och ont. Så här i efterhand hade det kanske varit smartare att göra som ni, och gifta sig tidigt på sommaren, så man sen kan njuta som vanligt resten av sommaren!
    Men nu börjar det dra ihop sig ordentligt för oss. M2B är på jobb och jagar bankrånare, så jag är ensam med allt som är kvar att göra... Men men, det ska nog gå bra ändå!

  • Yllo
    Äldre 13 Aug 21:04
    #0

    Jenny - Sockerduvorna ser precis ut som vanliga duvor. Platta på undersidan och så vingarna som står rätt ut. Placeringskorten fäste dom bakom vingarna såg så läckert ut. Tyvärr tror jag inte jag har något kort på själva dukningen.. och inte heller kan jag bara fota duvorna (har våra två i vitrinskåpet) och maila till dig då min "älskade" styvson pajat våran andra dator där jag har mailen *suck*

    Arkens bröllopssvit var jättefin, men tyvärr så väter den mot Dinos

    Ninno - Kul att höras igen Sommaren har varit jättebra med strålande fint väder hela semestern. På sätt och vis är det skönt att ha alla bröllopsbekymmer över, men samtidigt så saknar jag faktiskt planerandet lite
    Bankrånare??? Jo, menar du att det har varit ett bankrån på lilla Åland? Du måste berätta mer!

    Jag har planer på att komma hem till holmen till den 26:e (ska på klassträff). Leker lite med tanken att dyka upp i kyrkan bara för att se er gifta er.. Är det ok? Vill minnas att du sa att det var kl 16... kommer jag ihåg rätt? Skulle vara så kul att få ett ansikte på dig när vi har pratat så mycket... och jag ska erkänna att jag hade hoppats på att du skulle ha kommit upp och kikat på min klänning då tidigare i samband med hysk-frågan

Svar på tråden Gifta sig på Åland