• chiqitita

tror jag vill flytta hem efter tio år utomlands..

Är det någon som vet någon bra hemsida för utlandssvenskar där man kan få råd angående det jag går igenom just nu. Jag bor nämligen utomlands sedan många år tillbaka men har nu varit hemma på besök tre år i rad. Det har fått mig att tveka´om jag verkligen trivs utomlands längre. Det är bara så otroligt svårt och jobbigt att komma hem och bli omhuldad av familj, släkt och barndosmvänner och uppleva sina gamla rötter igen. Och sen åka tillbaka till ett land där man inte har det. Ska det verkligen räcka med att ha en man och ska man kunna lämna sina rötter som man har gjort. Kan människan verkligen nöja sig med att bara åka hem på ett par veckors semester och vara ok med det. Jag vet inte om det räcker för mig längre. För det kommer upp så otroligt många känslor för mig för var gång jag kommer hem nu. Jag uppskattar saker som jag kanske aldrig uppskattade förr när man var yngre. Men som att ligga på bryggan och höra vågornas kluckande eller bara höra fåglarnas kvittrande på morngnarna. Vad jag saknar mest är naturen,familj och vänner. Att bara kunna åka över och fika hos släkt är så speciellt. Men jag vet ju inte hur jag skulle känna att bo här en vinter igen eftersom där jag bor är det ständigt soligt. Så även om jag tror att jag saknar årstiderna så vet jag inte om jag verkligen menar det. Men min fråga är hur mycket man ska offra av sig själv för kärleken och om ni vet några andra utlandssvenskar och hur dom har klarat det.
    Jag känner bara att det blir svårare och svårare ju äldre man blir. Att inte ha sin familj, släkt och gamla vänner omkring sig.
    Visst, idealet vore ju att ha båda länder och kunna bo halva tiden i ena landet och resten av året i det andra. Men det är ju en dröm eftersom man inte är någon miljonär. Så hur beslutar man sig om ett sånt här stort steg......

• Svar på tråden tror jag vill flytta hem efter tio år utomlands..
  • Gemma

Lapinette: Klart man umgås med blandade nationaliteter, hela tiden. Men jag LÄNGTAR efter svenska vänner, till skillnad från franska (dem får jag liksom ändå).

• Zozo

Naturligtvis ska man umgas med de trevliga oberoende av nationalitet!!
    Men jag maste säga att jag (efter langt om länge) nu träffat betydligt trevligare och öppnare fransyskor än de rent ut sagt korkade svenskor jag träffat här. Jag maste befinna mig pa en plats dit man skickar alla inskränkta och dumma svenskor.. för bade, smarta, roliga och öppna svenskor finns det ju massor av hemma i Sverige!!

• Gemma

zozo: Får jag fråga vad du jobbar med i Frankrike? Har själv fått för mig att det är en svår arbetsmarknad, i synnerhet om man inte pratar språket perfekt... men det kanske du gör?

• Gemma

Lapinette: 'säkta om jag lät lite defensiv, tycker det är super om du klarar av att vara så öppen, själv har jag helt klart hittat mina gränser. Min man vet ju exempelvis inte vad "fem myror" är för nåt, men för mig är det viktigt att åtminstone några av kompisarna gör det.

• Zozo

Gemma; jag arbetar i turismbranchen och har en del med skandinaver att göra. det ÄR en svar arbetsmarknad - mitt jobb närmar sig det jag är utbildad till men är inte exakt samma. Min franska är bra, men det är ju sa at det skriftliga spraket är helt annorlunda än talspraket och där har jag väl lite att arbeta pa ännu.

• sherlock

Jag umgås nästan bara engelska tjejer men skulle vilja ha lite svenska vänninor att prata nostalgiska minnen med.

Tycker att det är svårt att skaffa riktiga vänner i england, känner mig inte "hemma" och det gör nog att det är svårt att hitta riktiga vänner.

Kanske är det därför som jag längtar hem?

• Mrs. Simon

Jag har tur som jobbar i Milano for det ar manga fran hela Italien som jobbar har och da ar i samma situation som jag ar i. Det ar ju lika langt till Palermo som till Sverige och till Rom kommer man ju ej sa snabbt om man ej tar bil. Om man bor i en liten stad kanske det ar svarare att komma in i samhallet mentycker att jobbet plus olika aktiviteter har hjalpt mycket till att fa vanner

• Mrs. Simon

om man ej tar flyg skulle det sta............

• Lapinette

Gemma - no hard feelings!

Min svenska väninna som bodde här nere i Cannes jobbade på ett internationellt företag där engelska var koncernspråk och fick således även mycket "utländska" arbetskamrater. Hennes enda väninna här nere var från Göteborg och de franska vänner de har kommer främst från Paris där han har pluggat. Så där ser vi ett annat exempel på ett par trots att de båda pratar språket har svårt att hitta nya vänner på plats. Sen kom ju vi hit ned och de fick ytterligare ett "udda" par att hänga med.

Mrs. Simon - ja Milano är som en smältdegel. Har mannens kusin där (Luxembourgoise) och min barndomskamrat, fast då utanför i Bergamo.

sherlock - är det inte så svårt att få engelskorna som vänner? Har två kompisar som bott och jobbat i England och de blev bara betraktade som inkräktare som kom för att ta deras pojkvänner (vilket inte alls var fallet). De har/hade jättesvårt att träffa några tjejer. Tilläggas - båda två är jätteöppna, resvana och positiva tjejer.

• Mrs. Simon

Kostigt egentligen hur man upplever olika lander. Jag hade jattelatt att fa engelska tjejkompisar nar jag bodde dar som jag fortfarande idag har kontakt med. Daremot tyckte jag det var jattesvart att pa tjejkompisar i Tyskland och i Frankrike. I frankrike berodde det sakert pa sprakbarriaren men i Tyskland lyckades jag ej traffa nagon utan tyckte de var lite pa defensiven. Jag vet ej om jag vantrivdes i Tyskaland pga det eller om det var pga jag vantrivdes jag ej lyckades traffa nagra kompisar...

Svar på tråden tror jag vill flytta hem efter tio år utomlands..