• Mandapanda

Smoking eller frack? Vad tycker ni?

Min m2b har möjlighet att välja mellan frack och smoking (vit) till vårt bröllop. Men det är ju så svårt att välja....

Vad tycker ni är snyggast? Kanske har ni snygga bilder på snygga män i snygga frackar eller smokingar?

Hade varit kul med lite inspiration så att vi lättare kan bestämma oss.

• Svar på tråden Smoking eller frack? Vad tycker ni?
  • CarroK

Jaquette är jättesnyggt! Min blivande ska ha det. Han provade inte ens frack. Tror att jaquette och frockcoat är på gång i Sverige. Tycker att frack är lite stelt. Vi ska inte ha det typiska kyrkbröllopet (gifter oss i en slottsruin eller borg eller vad det kallas) så det kändes helt ok att inte köra det trad. stuket med frack och vit klänning. (Ska ha en klänning i champangefärg) Min blivande kände inte sig lika strypt i pastrongen som i slips eller fluga och det är ju då en fördel med det eller hur...

• fiafiber

Min m2b ska ha frack, enligt vett o (om jag inte minns fel) etikett av M Ribbing så är smoking inte förbjudet, utan lite ovanligt o osvenskt, men förbjudet är nog lite att ta i.
    Min m2b har velat haft det hela tiden, han har en fin väst o en kravatt under.
    Superfint! Maila mig om du vill se en bild fiaorob@telia.com

• Amazonas

Jag tror (är ingen expert) att smoking är helt ok på bröllop!! Däremot finns det ingen klädkod som smoking går under utan man får helt enkelt skriva "smoking". För står det "frack" på klädkoden är smoking för enkelt och står det "kavaj" så är smoking för fint... Jag tycker i regel att smoking är snyggare än frack!! Men det allra allra snyggaste är helt klart frockcout!! DET är stiligt!!

• Jeny

men ni vars blivande ska ha frack, har ni skrivit klädkoden frack också? för vi tänkte ha klädkod kavaj, men min sambo vill ha smoking elelr jaquette

• Amazonas

Att ha frack som klädkod blir rätt avancerat. Det är det ju mest på kungamiddagar och nobelfesten eller så...

• Amazonas

Så "kavaj" blir nog helt perfekt... (glömde skriva det...)

• anne på grönkulla

Historiskt är smoking inte ett kvällsplagg i Sverige, man bär den inte efter 18 om jag minns rätt, utan för en elegant tillställning på kvällen bär man frack. Smoking förknippas med dekadens, rökiga herrtillställningar och möjligen eftermiddagstillställningar.

Men faktum är att jag tycker att din man bör ha smoking om han trivs bättre i den. Min man gjorde det (vi gifte oss utomhus kl 16 och åt middag ett par timmar senare):
    pg.photos.yahoo.com/ph/josakarre/album&.src=ph&store=&prodid=&.done=http%3a//photos.yahoo.com/ph//my_photos

Jacquette är visst ett förmiddagsplagg och frockcoat tycker jag (OBS personlig uppfattning!) inte alls är snyggt utan ganska fånigt. En riktigt snygg kostym är alltid ett alternativ.

Vad brudparet bär bör ju kanske matcha varann i niv eller om det inte gör det bör bruden vara "finare", iallfall enligt traditionell etikett. Övriga måste inte bära frack t ex även om bruden har stor tjusig klänning och brudgummen bär frack. Kavaj eller märk kostym är utmärkt för gästerna, om man inte VET att de alla har frackklädsel som de gärna bär. Man bör undvika en klädkod för gäster som innebär att de måste lägga ut en massa pengar.

• kentfantast

Jag tycker inte att det känns så roligt om brudgummen har samma kläder som gästerna (t ex om man sätter frack som klädkod). Dessutom måste ju då alla gäster gå och hyra en för typ 2-3000... Nä, låt honom oxå ha speciella kläder som gör honom snyggare än alla andra.

När vi har valt kläder har vi tänkt att frack och smoking är kläder som det är sannolikt att man kanske komer få ta på sig igen. Frockcoat eller Jaquette (som blev hans val) känns LITE mer speciellt och uppklätt... Jaquetten känns ju som ett hett alternativ till fracken. Personligen så tycker jag att de mjukare linjerna, sidenvästen och... cravatten/plastrongen (vad det nu heter) lyfter det hela.

Men för att svara på frågan: Kostym passar utmärkt även om han bär frack.

• Jeny

Måste man ha randiga byxor till jaquette?

• Ettolrach

Måste och måste - randiga byxor hör till jaquetten precis som västen och flugan till fracken eller maggördeln och flugan till smoking. Annars är det inte riktigt komplett. Fast enfärgade grå byxor kanske fungerar det med.

Jag tycker de flesta män är snyggare i smoking än frack och hade gärna sett min man i smoking men han ville ha frack "jag lär ju aldrig bli bjuden på Nobel-festen" som han sade. Vi hade mörk kostym, man behöver inte nödvändigtvis ha samma nivå på brudparets som på gästernas klädsel.

Svar på tråden Smoking eller frack? Vad tycker ni?