Historiskt är smoking inte ett kvällsplagg i Sverige, man bär den inte efter 18 om jag minns rätt, utan för en elegant tillställning på kvällen bär man frack. Smoking förknippas med dekadens, rökiga herrtillställningar och möjligen eftermiddagstillställningar.
Men faktum är att jag tycker att din man bör ha smoking om han trivs bättre i den. Min man gjorde det (vi gifte oss utomhus kl 16 och åt middag ett par timmar senare):
pg.photos.yahoo.com/ph/josakarre/album&.src=ph&store=&prodid=&.done=http%3a//photos.yahoo.com/ph//my_photos
Jacquette är visst ett förmiddagsplagg och frockcoat tycker jag (OBS personlig uppfattning!) inte alls är snyggt utan ganska fånigt. En riktigt snygg kostym är alltid ett alternativ.
Vad brudparet bär bör ju kanske matcha varann i niv eller om det inte gör det bör bruden vara "finare", iallfall enligt traditionell etikett. Övriga måste inte bära frack t ex även om bruden har stor tjusig klänning och brudgummen bär frack. Kavaj eller märk kostym är utmärkt för gästerna, om man inte VET att de alla har frackklädsel som de gärna bär. Man bör undvika en klädkod för gäster som innebär att de måste lägga ut en massa pengar.