• Mandapanda

Smoking eller frack? Vad tycker ni?

Min m2b har möjlighet att välja mellan frack och smoking (vit) till vårt bröllop. Men det är ju så svårt att välja....

Vad tycker ni är snyggast? Kanske har ni snygga bilder på snygga män i snygga frackar eller smokingar?

Hade varit kul med lite inspiration så att vi lättare kan bestämma oss.

• Svar på tråden Smoking eller frack? Vad tycker ni?
  • Sanasol

Smoking är ju stort NEJ på bröllop, bryter totalt mot alla etiketter, och säger sig medföra otur

• Mandapanda

Oj då! Trodde inte att det ansågs vara så fel numera. Men det ska vi ta i beaktande.

• Sanasol

Är man inte så skrockig så behöver man självklart inte bry sig

Själv tycker jag nog en snyggare kostym, eller eventuellt frockcoat är snyggast, ska det vara högtidligare så frack.

• Maria

Att smoking skulle vara fel på bröllop är väl något typiskt svenskt påfund - i de flesta länder är det ju just smoking som gäller vid mera högtidliga bröllop. Jag misstänker att iden om smoking som oacceptabelt kommer från den tid då frack var standardklädsel när man var finklädd för de övre samhällsskikten. I många länder räknas ju smoking som högsta helformellt och motsvaras av typ balklänning för kvinnorna. I Sverige säger ju en del att det INTE skall vara lång klänning till smoking.

Nej jag tycker ni kan välja vilket festplagg ni vill. Båda är snygga och vill ni följa svensk tradition så är det ju frack som gäller. Men å andra sidan är nog smoking mer bekvämt för brudgummen och om ni har gäster från andra länder blir det enklare så. Frack är närmast omöjligt att få tag på i många länder!

• Mandapanda

Ja, det är som sagt inte helt lätt att välja. Min m2b verkar dock lite mer bekväm i smokingen, men fracken är ju så stilig den med.

Jag tänkte titta runt och se om jag kan hitta fina brudpar där brudgummen har antingen eller på sig. Då kanske man lättare kan se vad som kan passa bäst.

Anledningen till att han har dessa två utstyrslar att välja mellan är att vi inte har råd att skaffa något nytt. Man tar vad man har!

• Gerda

Det är väl bara i Sverige som smoking är så "förbjudet"?! I många nadra länder är smoking det högsta koden på steget och passar till damernas balklänning!

Tycker att ni kan välja vad ni vill - att din man har smoking på bröllopet behöver heller inte betyda att era gäster måste följa hans klädkod. De med frackklädsel har ju inte alltid frack som klädkod för gästerna heller.

•  inte min tur än-fast nu är det min tur

Vi hade smoking som klädkod på vårt bröllop! Alla var så fina!
    Mailade i frågade Ribbing om det var ok på bröllop o hon sa att det kommer mer i mer i sverige

• helenekl

min älskade m2b ska ha frack.....av den enkla anledning att han tyckte det såg finast ut! :D

• solrosblad

TS,
    Det beror väl på vilken tid på dagen det gäller...enl etikett regeln,och om man håller på den stenhårt förstås....

• Jeny

vad tycker ni om jaquette? eller hur det stavas...

Svar på tråden Smoking eller frack? Vad tycker ni?