Kan man ha bröllop på en onsdag?
Kom igen nu...
SHOOOOT!
(mitten på augusti kl 18 på ett slott)
Kom igen nu...
SHOOOOT!
(mitten på augusti kl 18 på ett slott)
viktualia : du kan få svärmor ;) en äkta grinig skauning hahaaa..
Tja, men det är ju heller inte allas dröm att ha ett jättestort bröllop.. Vart slutade med att vi bjöd 31 personer.. och vi far väl se i augusti om det blir lyckat!
Men räkna med att de som star nära dig kommer i vilket fall som helst!
gill.. jag är ocksa skaning och hela familjen med .. och de har varit helförstaende och "ni gör som ni vill och oj sa häftigt"... sa hon är nog en bortbyting fran smaland eller nat!
Jo, bara vi har våra närmsta vänner... sen är alla andra ett + bara... men inget krav. Det viktigaste för mig är att vi blir Herr o Fru ;)
fniss... näe jag har precis lagom dos av egen variant av svärmor... hon ber helst om ursäkt för sin egen existens och tycker att ju mindre och diskretare bröllop dess bättre. Hon är helt rädd för stora bullriga tillställningar i meningen att hon måste bidra. Jag har försäkrat henne om att hennes primära uppgift är att vara där. Underhållning sköter andra. Men hon tycker fortfarande att våra planer låter besvärliga, för stora och för mycket... FAST! Hon är snäll nog att bara antyda detta diskret och hon lägger sig inte i på riktigt!! Tack och lov!
Så varianter på svärmorproblemen är oräkneliga!
Om vi gifter oss på en onsdag. Så kommer vi försöka hjälpa våra långväga gäster med husrum. Vi funderar på att hyra ett ställe och ha festen där med och där folk kan sova.
Sen att vi lägger tiden då vi gifter oss lite senare 16-17 kanske. Så hinner folk fram och dom som bor nära kan jobba halv dag osv.
Men sen är det upp till gästerna hur dom gör och om dom kan komma.
Men vi kommer ha en reservplan också. Att blir det förlite gäster så gifter vi oss ändå den onsdagen. Men har fest till helgen ist om de kan komma fler då.
Annars blir de hel heten den onsdagen.
Självklart! Vi gifter oss den 23/8; också en onsdag! Man ska ju själv bli nöjd och få det som man vill, eller hur!
kan kan man ju men jag tycker det är fel att säga att om gästerna vill så kan dom komma.
Alla har inte jobb som man kan bestämma när man får ledigt ifrån, vissa kanske har jourarbete och måste rycka ut och släcka en brand eller operera någon men det gäller ju även helger.Däremot är det ju ofta lättare att få ledigt på helger från arbeten eftersom det är mer aceppterat på de flesta arbetsplatser.Men visst om de är beredda att bli av med jobbet för ditt bröllop så kan de ju komma om de bara vill:)Min m2b har tex bara rätt att ta ut semester i juli,oktober,januari,februari,mars,april.
Sen kanske folk har svårare att få barnvakt mitt i veckan och om man behöver ta ledigt två arbetsdagar och bo på hotell så blir det ju rätt mycket dyrare än att komma enbart på helgen.
Sen får man ju räkna med att de flesta komemr jobba dagen efter så att festen dör ut tidigt på kvällen.
Och om man inte bjuder in i god tid så tror jag inte folk avbokar resor och därmed förlorar pengar för att gå på bröllop...så märkvärdigt är inte ett bröllop för gästerna.
Däremot är det ju ett bra sätt att hålla kostnaderna nere ifall man känner sig tvungen att bjuda släkt som man inte bryr sig om de kommer osv..för antagligen kommer de ju inte om de bor flera timmars resväg därifrån:)Ingen kan ju gnälla på att de inte blev bjudna iaf:)
Festen behöver alls inte ta slut tidigt för den skull.. Sant är dock att det kan vara bra att ge gästerna hjälp med boende.
Vad vi dessutom gjorde var att skicka ut inbjudningarna töntigt tidigt (typ i november för bröllop i augusti), dels för att det gäller en vardag, delsa för att det innebär en utlandsresa för manga av gästerna, och dels för att vi inbjuder till en vecka (och för ex vara kanadensiska vänner som bara har 2 veckor per ar, sa ska det planeras i tid!)!
Det behöver ju inte vara så att festen tar slut tidigare men personligen hade jag nog gått efter brudvalsen om det var bröllop mitt i veckan och man skulle till jobbet dagen efter. Man får nog vara beredd på att många tänker så.
Sedan beror det också på hur långt gästerna behöver resa. Om de flesta gäster bor på samma ort som bröllopet så underlättar det helt klart. Sedan är det nog också bra om festlokalen ligger till så att de flesta gäster kan ta taxi hem på kvällskvisten.