Vad många intressanta uppgifter det dykt upp i tråden sen tidigare idag!
Att nyttja sin makt som konsument är ett bra sätt att påverka. Jag hade faktiskt ingen aning om att det fanns ett patent på quornframställningen, inte heller det Svart brud skrev, att det från början var avsett som vettig näringskälla för även den fattigaste. (En mycket god tanke, för övrigt).
Att det har vissa hälsofördelar visste jag däremot. Och att det är gott som sjutton. :)
Jag väljer nog gärna både fajten för allas rätt att äta sig mätta och ha tillgång till rent vatten osv, som fajten för djurs rättigheter att slippa lidande. Men jag kan förstå om det känns som alltför maffigt med båda delarna för många (mig med, ibland...). Det ÄR knepigt att ta ansvar, att strunta i allt däremot kräver ingen större energiåtgång...
Vad jag vill säga med detta är att allt man väljer att göra för andra -oavsett art- är positivt!!
Quorn skulle ju, med den ursprungliga tanken, kunna vara tillgodo för båda dessa frågor. Så vad väntar man på? Sänk priset! Så att produkten kommer även svältande tillgodo. Och tänk vad bra om de kunde dumpa äggvitan också... För veganernas skull. :)