• CareBear

Hur smakar Quorn?

Efter allt som skrivs överallt om Quorn så blir man ju nyfiken. Har sökt och fått uppfattningen att det ska påminna om kyckling i konsistens, stämmer det?

Och vad smakar det? Skiljer det tex mycket i smak om man gör "köttfärsås" av quornfärs mot om man använder riktig färs?

• Svar på tråden Hur smakar Quorn?
  • picachu

Sen har jag gjort lite efterforskningar själv under debattens gång.

• Lena+Mattias=sant

Det finns kött ersättning gjort på soja-protein som jag har för mig är helt utan någon djurinblandning. Det har jag dock bara sett i grytbitar och färs. Det är frystorkat så det är lätt att ha hemma nästan hur länge som helst. Jag har för mig det är friggs som gör det.

• Sister of the Night

Vad många intressanta uppgifter det dykt upp i tråden sen tidigare idag!

Att nyttja sin makt som konsument är ett bra sätt att påverka. Jag hade faktiskt ingen aning om att det fanns ett patent på quornframställningen, inte heller det Svart brud skrev, att det från början var avsett som vettig näringskälla för även den fattigaste. (En mycket god tanke, för övrigt).
    Att det har vissa hälsofördelar visste jag däremot. Och att det är gott som sjutton. :)

Jag väljer nog gärna både fajten för allas rätt att äta sig mätta och ha tillgång till rent vatten osv, som fajten för djurs rättigheter att slippa lidande. Men jag kan förstå om det känns som alltför maffigt med båda delarna för många (mig med, ibland...). Det ÄR knepigt att ta ansvar, att strunta i allt däremot kräver ingen större energiåtgång...
    Vad jag vill säga med detta är att allt man väljer att göra för andra -oavsett art- är positivt!!

Quorn skulle ju, med den ursprungliga tanken, kunna vara tillgodo för båda dessa frågor. Så vad väntar man på? Sänk priset! Så att produkten kommer även svältande tillgodo. Och tänk vad bra om de kunde dumpa äggvitan också... För veganernas skull. :)

• CareBear

Hmm är en riktig kött/kycklingälskare och har inte direkt några betänkligheter vad det gäller att äta djur.....sorry.

Jag undrade alltså om det på nåt sätt var nyttigare att äta quorn istället för tex kycklingfilé men hittar inte några argument här som kommer få mig att byta i alla fall.

Kycklingfilé är ju också proteinrikt och fettsnålt men kostar ju inte skjortan som detta i mitt tycke "påhittade" köttsubtitut. Visst är det säkert nyttigare än köttfärs men det äter vi inte spec ofta så de extar procenten fett i färs konta quorn kan jag leva med.

Tack för alla svar dock......

• tattar-Emma

Behöver ju inte byta för att variera kosten...

• CareBear

Hmm ser dock ingen anledning att variera kosten med nåt så dyrt och i mitt tycke meningslöst livsmedel när det finns så mycket gott kött osv man kan äta istället........

• tattar-Emma

Quorn är ju superpraktiskt! Tar två minuter att steka, inte som kyckling som måste stekas aplänge för att salmonellabakterierna ska dö och sen måste skärbrädan typ desinficeras. och så är det så gott, mm.

• CareBear

tattar-emma

Du är vegetarian eller?

• tattar-Emma

Nej, jag tycker bara du har en konstig inställning.

"Jag gillar ju nötkött och fläskkött är ju inte direkt nyttigare så varför byta?"

• CareBear

Konstig inställning?

Jag ÄLSKAR kött och kyckling och undrade om det fanns STORA fördelar med quorn gentemot magert kött eftersom quorn är svindyrt. Eftersom jag inte anser att det finns det av de svaren som kommit så fattar jag inte varför jag skulle köpa det.

Är inte i närheten av vegetarian och har heller inga betänkligheter ang de "stackars" kycklingarna så vad är det som du inte förstår?

• tattar-Emma

Jag förstår inte varför du inte provar själv eftersom du undrar, och jag förstår inte varför din smak för kyckling utesluter att du provar annan mat nån gång. Så dyrt är det inte.

• CareBear

tattar-emma

Varför ska jag prova? Jag äter massa annan mat än kyckling men ser inte vitsen med just detta livsmedel som både är dyrt (kg priset minst det dubbla mot kycklingfilé som exempel) och enligt de flesta inte ens smakar nåt spec. Visst kan jag testa det men jag har svårt för att tro att jag kommer älska det efter vad jag hört här i alla fall.

• Sister of the Night

hej där! På din fråga varför du ska prova, så skrev Tattar-emma alldeles bestämt "för att du undrar". Apropå att det "enligt de flesta är smaklöst", ja, det skulle jag tro att kyckling också är innan man steker/kryddar den.
    Sen är det ju faktiskt ingen som tvingar dig att prova, men -som sagt- du undrade ju, så... :)

• CareBear

Jag undrade fr början för att jag ville veta varför man äter quorn och om det är sååå mycket bättre än tex magert kött ur näringsynpunkt. Fick ju svaren och är nöjd med det men blir ju trött på folk som ifrågasätter varför jag inte vill testa. Det måste väl ändå vara min privatsak eller?

• Ettolrach

Qourn har bra näringsinnehpll, det är gjort på svampmycel (rötterna) och innehåller b l a protein, som svamp.

Min käre make är vegetarian och trots att vissa tycks se det som en sjukdom eller konstig avart så är min käre man en högst vanlig normal person som av ideologiska skäl inte vill äta kött. Eftersom jag själv inte har något emot att avstå fårn kött då coh då, inte alltid vill laga två rätter, har vansinnigt svårt för bönor och linser och överkänslig mot sojaprodukter (allergiastma) så är quorn ett utmärkt alternativ till kyckling.

Man behöver självklart inte äta quorn om man inte vill för att man är ren köttätare eller har andra skäl men för den som är lakto-ovo-vegetarian eller inte har något emot att hoppa över kött ibland så är det en utmärkt råvara.

Konstigare än så är det inte...

• CareBear

Kul med ett sakligt och vettigt svar.
    Förstår att vissa äter det av de skäl som du uppger även om det kanske inte är nåt alt för mig.

• guinevere

Hade nog varit mindre besvärligt att bara gå ut och köpa lite qourn och testa än att dra igång denna tråd.

Jag har svårt att förstå varför du startade tråden från början då du starkt talat emot alla svar du fått. Om du från början bestämt dig för att qourn inte är något för dig, varför då starta tråden? För jag får känslan av att du redan hade bestämt dig. Jag säger inte att det är så, bara att jag får känslan av det.

• CareBear

Jag hade inte bestämt mig innan. Jag var nyfiken och ville veta fördelarna av quorn gentemot kött samt hur det smakade/konsistensen från de som provat.

Efter de svaren jag fått så ansåg jag att det kanske inte var nåt för mig. Ok?

Svar på tråden Hur smakar Quorn?