Inlägg från: picachu |Visa alla inlägg
  • picachu

Hur smakar Quorn?

hmm, quorn har inte samma konsistens som kyckling!
    Quorn smakar egentligen ingenting, och konsistensen är om du tänker dig kyckling utan tuggmotstånd.
    Vissa quornformer är mer passande att göra goda rätter på än andra. Grytbitarna fungerar alldeles utmärkt att göra wok på, och filéerna är ypperliga att marinera och grilla eller steka. Färsen fungerar däremot inte att göra köttfärsås på. Konsistensen är för "grynig" och jag tror att färsen passar bättre att göra "torra" rätter på, som t ex tacofyllning.

• picachu

Sister of the Night:
    Det är ju något av ett cirkelresonemang i ditt inlägg där. För börjar man tänka så, så bli man vegetarian, och ditt inlägg var riktad till icke-vegetarianer!:)

Varje industri har sin mörka sida. Äter man quorn sponsrar man visserligen inte en industri som exploaterar djur. Å andra sponsrar man företaget som tar överpris (quorn är hur billigt som helst att framställa - förstår inte varför det kostar typ 200 kr/kg)och vägrar släppa patenten på quorn så att fler ska kunna tillverka det och sälja det billigare och kunna föda fler människor.

Lousy corporations!

• picachu

Man väljer ju sina fajter! Själv väljer jag de svältande barnen fajten före de stackars djuren fajten :)

Man skulle önska att de släppte patenten på quorn så att folk som svälter har tillgång till en bra och billig proteinkälla. Köttindustrin är så irrationell för att den maximerar inte de resurser man skulle kunna få ut per hektar mark. Quorn är däremot enkelt och billigt att framställa och föda många människor.

Min poäng är quorn-patenten inte har bara till konsekvens att vi i feta västvärlden får betala lite extra, utan att många människor som behöver mat inte får det trots att det finns ett så enkelt sätt att fixa fram det på.

• picachu

guinevere + alla som inte lessnat:

Du frågar om jag hört av mig till företaget som tillverkar quorn. Nej, det har jag inte fastän jag anser att konsumentmakt är viktigt. Företaget som äger patenten till Quorn är AstraZeneca som är ett av världes största företag och omsätter flera miljarder US$ per år (vi snackar om 20 milj US$/per år!).
    Vad jag som liten konsument kan göra mot dem är för dem en fis i vinden. Visst kan man förespråka bojkott (något som jag inte ens gör, eftersom jag faktiskt äter quorn ibland *hycklare*) och många bäckar små osv... Men att upplysa andra är väl också ett sätt att utöva konsumentmakt!

Min poäng var från början att påpeka att alla industrier exploaterar någon, vare sig det är djur, natur eller människor. Det går inte att komma ifrån som konsument. Man skulle då vara tvungen att odla sig egen mat och kläder, leva utan el, utan massmedia - bli totalt självförsörjande.

Man kan inte leva så. Därför väljer man sina fajter och står upp för det som man anser vara viktigast. Oftast (som jag t ex, som sitter här och predikar men inte lever upp till det själv)är man inte ens konsekvent i sina fajter.

Jag har ingen poäng med detta inlägg egentligen. Jag hatar inte quorn, men jag tycker att det finns en rätt att vara kritisk mot produkten även om det är vad jag ska ha till middag ikväll (retoriskt). Inte svälja min quornbiff med hull och hår, så att säga.

Usch, jag blev hungrig av allt det här snackandet om mat *knorr*

• picachu

Mej, jag tog det inte som nåt påhopp! jag tycker att det är kul å diskutera!:)

Jo, jag tror att patentet går ut inom 10-20 år eller så. Då får vi hoppas att fler aktörer ger sig in i marknaden och kan distribuera quorn till ett billigare pris, så att fler på jorden kan få tillgång till det.

Sen får man även hoppas att de löser äggviteproblemet så att även veganer kan äta det.

Varför jag vet allt det här? Jo pga en kompis som är veggis som har dragit allt, vilket gjorde intryck. (han äter oxå quorn)

• picachu

Sen har jag gjort lite efterforskningar själv under debattens gång.

Svar på tråden Hur smakar Quorn?