guinevere + alla som inte lessnat:
Du frågar om jag hört av mig till företaget som tillverkar quorn. Nej, det har jag inte fastän jag anser att konsumentmakt är viktigt. Företaget som äger patenten till Quorn är AstraZeneca som är ett av världes största företag och omsätter flera miljarder US$ per år (vi snackar om 20 milj US$/per år!).
Vad jag som liten konsument kan göra mot dem är för dem en fis i vinden. Visst kan man förespråka bojkott (något som jag inte ens gör, eftersom jag faktiskt äter quorn ibland *hycklare*) och många bäckar små osv... Men att upplysa andra är väl också ett sätt att utöva konsumentmakt!
Min poäng var från början att påpeka att alla industrier exploaterar någon, vare sig det är djur, natur eller människor. Det går inte att komma ifrån som konsument. Man skulle då vara tvungen att odla sig egen mat och kläder, leva utan el, utan massmedia - bli totalt självförsörjande.
Man kan inte leva så. Därför väljer man sina fajter och står upp för det som man anser vara viktigast. Oftast (som jag t ex, som sitter här och predikar men inte lever upp till det själv)är man inte ens konsekvent i sina fajter.
Jag har ingen poäng med detta inlägg egentligen. Jag hatar inte quorn, men jag tycker att det finns en rätt att vara kritisk mot produkten även om det är vad jag ska ha till middag ikväll (retoriskt). Inte svälja min quornbiff med hull och hår, så att säga.
Usch, jag blev hungrig av allt det här snackandet om mat *knorr*