• CareBear

Hur smakar Quorn?

Efter allt som skrivs överallt om Quorn så blir man ju nyfiken. Har sökt och fått uppfattningen att det ska påminna om kyckling i konsistens, stämmer det?

Och vad smakar det? Skiljer det tex mycket i smak om man gör "köttfärsås" av quornfärs mot om man använder riktig färs?

• Svar på tråden Hur smakar Quorn?
  • Lucia05

Det smakar inte så mycket.
    Svampig konsistens.

• okt2006

Det påminner om kyckling i konsistensen, men är lite "porösare". jag tycker att smaken också påminner om kyckling. Har imte provat färsen.

• Johanna = en lat kock

konsistensen är lite som kyckling fast grynigare - (inte som svamp som är lite mjukt gummiartad)

smakar inte mkt utan man smaksätter som man vill

• Miscpony

Quornfärs smakar som vanlig köttfärs, tycker jag...

• CareBear

Hur smakar filéerna då?
    Funkar de att grilla?

Är ju själv inte så förtjust i svamp så
    lite skeptisk är man ju.....

• picachu

hmm, quorn har inte samma konsistens som kyckling!
    Quorn smakar egentligen ingenting, och konsistensen är om du tänker dig kyckling utan tuggmotstånd.
    Vissa quornformer är mer passande att göra goda rätter på än andra. Grytbitarna fungerar alldeles utmärkt att göra wok på, och filéerna är ypperliga att marinera och grilla eller steka. Färsen fungerar däremot inte att göra köttfärsås på. Konsistensen är för "grynig" och jag tror att färsen passar bättre att göra "torra" rätter på, som t ex tacofyllning.

• okt2006

Filéerna går bra att grilla och du behöver inte vara rädd att de smakar svamp, för de gör de inte. Marinera med favoritmarinaden så kommer det bli jättegott!

• CareBear

Tack för alla svar. Nu är jag lite klokare i alla fall och får väl i alla fall prova.........

• Hilde

de smakar inte svamp, men vid tillagning kanske man ska göra som med svamp. Då får man nog bäst smak. Tror man att de ska tillagas på samma sätt som kött kan man bli lite besviken. Att grilla qorn är jättegott, speciellt att göra grillsett med qorn. Ett tips är att marinera ordentligt innan grillningen.

• f.d. Svart brud

Quorn smakar inte svamp i alla fall. Quorn är gjord av en mikrosvamp, alltså mycél och allt och inte storsvamps-fruktkroppar som t ex champinjoner och kantareller.

Svampen som används för att tillverka quorn, odlas i stora tankar med näringssubstrat och sedan centrifugeras svampen och äggvita, smaksättning mm tillsätts. Svampen har en förmåga att sänka blodfett och är även bra för personer med förhöjt blodsocker. Rik på kostfiber.

Smakar inte riktigt som köttfärs, vissa behöver kanske vänja sig vid smaken och konsistensen. Men det är bra mycket magrare alternativ än t ex köttfärs.

När jag gör tacos använder jag alltid quornfärs och lite mer vatten och lite mer tacokrydda än vad man ska använda för köttfärs. Inget smör behövs. De vi bjudit på tacos med quorn har inte märkt något, såvida de inte vetat om det innan.

När man steker quornfärs, så ska man inte hälla i en massa smör, för quornfärsen suger åt sig. Bättre att hälla på vatten och låta det puttra bort först (om man ens behöver/vill tillsätta fett vid tillagningen)

Quorn finns ju även som färdigrätter och ljusa och mörka grytbitar mm. Grytbitarna är olika kryddade. De ljusa är lite mer som kyckling och de mörka ska väl vara en ersättning för nötkött.

/Anja (som är svampkonsulent)

Svar på tråden Hur smakar Quorn?