Inlägg från: Sister of the Night |Visa alla inlägg
  • Sister of the Night

Hur smakar Quorn?

Quorn är sååå gott! Funkar att marinera, steka, ha i lasagne, göra sås på... Det är som med kött, det smakar som man kryddar det.
    I grunden inte så mycket med andra ord.
    Men fixat och klart med kryddor, och kanske en skvätt grädde eller dyl. är det faktiskt en smaksensation.

• Sister of the Night

En annan vits med quorn -även för ickevegetarianer- är att man slipper sponsra ett system som tvingar miljontals små individer att genomleva sitt korta liv i umbäranden av missbildningar, sönderväxt (bokstavligt talat) och trängsel i ammoniakångorna. Och ändå få något gott på tallriken!

• Sister of the Night

pichachu, Åh. Jag försökte verkligen lägga fram mi6t argument så att även folk som väljer kött ska kunna ta till sig det. Just kycklingar far ju så jäkla illa.... Jag vet folk som utesluter just kyckling just därför. Men som äter annat kött (fast jag skippar det också)
    Poängen är att quorn smakar så bra att det inte gör det så svårt för folk som käkar kyckling att välja det som alternativ.

Sen kan jag också ifrågasätta priset! Men med tanke på hur mycket protein man behöver på tallriken så blir inte portionspriset så jättedyrt... Även om det kan kännas smådyrt med en påse quornfärs eller vad man nu väljer. :)

• Sister of the Night

Dessa blinksmileys!!!! Så trevliga - men den skulle inte vara just där.... Slutparentes skulle det va! :D

• Sister of the Night

guinevere, med en liten risk att vara aningen OT så tänkte jag bara tala om att jag delar ditt resonemang.

• Sister of the Night

Vad många intressanta uppgifter det dykt upp i tråden sen tidigare idag!

Att nyttja sin makt som konsument är ett bra sätt att påverka. Jag hade faktiskt ingen aning om att det fanns ett patent på quornframställningen, inte heller det Svart brud skrev, att det från början var avsett som vettig näringskälla för även den fattigaste. (En mycket god tanke, för övrigt).
    Att det har vissa hälsofördelar visste jag däremot. Och att det är gott som sjutton. :)

Jag väljer nog gärna både fajten för allas rätt att äta sig mätta och ha tillgång till rent vatten osv, som fajten för djurs rättigheter att slippa lidande. Men jag kan förstå om det känns som alltför maffigt med båda delarna för många (mig med, ibland...). Det ÄR knepigt att ta ansvar, att strunta i allt däremot kräver ingen större energiåtgång...
    Vad jag vill säga med detta är att allt man väljer att göra för andra -oavsett art- är positivt!!

Quorn skulle ju, med den ursprungliga tanken, kunna vara tillgodo för båda dessa frågor. Så vad väntar man på? Sänk priset! Så att produkten kommer även svältande tillgodo. Och tänk vad bra om de kunde dumpa äggvitan också... För veganernas skull. :)

• Sister of the Night

hej där! På din fråga varför du ska prova, så skrev Tattar-emma alldeles bestämt "för att du undrar". Apropå att det "enligt de flesta är smaklöst", ja, det skulle jag tro att kyckling också är innan man steker/kryddar den.
    Sen är det ju faktiskt ingen som tvingar dig att prova, men -som sagt- du undrade ju, så... :)

Svar på tråden Hur smakar Quorn?