• Bröllopstokiig

    Kuvertavgift, hur mkt kan man ta?

    Vi ska ha ett bröllop för ca 65 gäster och ha bestämt oss för att ta en kuvertavgift, istället för presenter. Jag tycker det är så oerhört svårt att veta vad som är skäligt. Jag har hört de som tagit allt från 200-350 kr. Vi kommer att bjuda på en trerättersmiddag med dryck, transport till festlokalen samt dans till levande orkester. Helst av allt skulle jag vilja bjuda på allt och inte behöva önska mig pengar, men då går det inte runt. Jag vill gärna veta vad ni tycker om kuvertavgift som fenomen, och vad ni tycker man kan ta...?

  • Svar på tråden Kuvertavgift, hur mkt kan man ta?
  • ungbrud

    Hur som helst tycker jag att det är fel att hopppa på de som vill ta ut kuvertavgift. Det funkar bra med mig och mina gäster så varför ska någon annan behöva lägga sig i det! Jag minns att den personen som skrev första inlägget frågade hur mycket man kan önska i kuvertavgift. Jag säger att det är beroende på ens egna kostnad. Men inte mer än 50%, anser jag är godtyckligt.

  • Anonym

    Tycker personligen att det är helt fel att ha kuvertbröllop men det får stå för mej. Känns lite som någon slags studentfest och det är inte riktigt stämningen jag vill förmedla när jag gifter mej.

    Tycker att en mycket bättre ide är att önska sej pengar till tex en resa. Då är det upp till var och en hur mycket de vill lägga.

  • Ellte

    Trots att frågan varit uppe så många gånger måste jag ändå lägga mig i ;)

    Jag tycker det är helt OK (till och med bra! ;)) med kuvertbröllop om man håller nere kostnaderna!

    Men att slå på stort på gästernas bekostnad känns väl fel? Varför inte låta gästerna ordna egen transport (alt. erbjuda er att ordna transport mot en mindra kostnad), köra CD-musik och ha en buffé istället för att vräka på när ni inte har råd att betala för det? Alternativt skjuta på bröllopet tills ni har råd med Ert drömbröllop (det gjorde vi!).

  • Anonym

    Har man inte råd att ha bröllop tycker jag att man ska strunta i det. Man ska absolut inte ta ut kuvertavgift, det känns sniket att gäster skall betala bara för att brudparet skall få ett finare bröllop än vad de har råd med. Man får rätta munnen efter matsäcken. Antingen får man dra ner på sina kostnader och spara ihop till bröllop eller jobba extra. Man kan ju ha ganska enkla upplägg där man bjuder på allt, tex picknick eller buffévarianter. Jag har själv varit på enkla bröllop (läs billiga) där brudparet med lite hjälp fixat det mesta själv. De har varit supertrevliga och känts väldigt generösa trots att de har varit lågbudget.

    Tar ni betalt av folk nu bjuder hem på middag (och nu talar jag inte om studenter)? Nä skippa det flådiga - som är för er skull - och bjud på vad ni har råd med i stället.

    Håller med Elias, skulle också tacka nej!

  • helmi

    jag skulle nog inte tacka nej men jag tycker inte det är en bra idé. Själv brukar jag ge rätt dyra presenter men att både betala kuvertavgift OCH ge presentblir för mycket. (jag vet att du menar att man inte behöver det just pga att man betalar men jag skulle aldrig ha mage att komma tomhänt även om jag hade betalat).

    jag skulle kunna förstå om man var fattig student.

    En vän till mig hade en annan (stor) fest inte så länge sedan och hon bad mig att hjälpa till att laga mat (alltså att jag lagade hemma hos mig och tog med mig) så att hon skulle kunna spara pengar. jag sa inget men jag tyckte inte det var ok eftersom hon skryter så mycket om hur mycket hennes kille tjänar. Det hade varit bättre om hon hade sagt att kan du hjälpa till för din specialitet tex bröd är så gott istället för att säga att hon kan spara pengar då.

    personligen tycker jag att det är bättre att önskar pengar i present istället för att ta kuvertavgift.

  • Jag

    Kan inte låta bli... Kuvertavgift är ju toppen! 250-300 kronor kan nog de flesta spara ihop med några månaders varsel. Jag tycker det är jobbigare att lägga mina få pengar på en present till de som "har allt".

  • Anonym

    man får ju hoppas att de som har allt ser till att de har önskelistor på något bra varuhus/affär då (i alla prisklasser).

  • Fii

    Helmi skrev

    "jag vet att du menar att man inte behöver det just pga att man betalar men jag skulle aldrig ha mage att komma tomhänt även om jag hade betalat"

    Om jag hade skrivit att jag ville ha kuvertavgift istället för presenter skulle jag bli irriterad på den som tog med sig present också. För det första skulle jag bli ledsen för att vår önskan om vårt bröllop inte respekterades. Dessutom skulle jag känna att jag hamnar i tacksamhetsskuld mot den personen, och den skulle också få alla andra att se snåla ut, trots att de inte var det. Min erfarenhet är också att när folk ger mig presenter för att de känner att de måste så är det oftast något jag hellre hade varit utan.

    Vi ska önska oss pengar till resan på vårt bröllop och jag skulle tycka att det var trist om någon kom med en present istället, eller också. Är faktiskt ganska rädd för att mina föräldrar ska göra det, så jag ska försöka säga till dem på skarpen innan.

  • Adan

    Jag tycker det är helt okej med kuvertavgift om man klargör att man ej vill ha presenter. Likaväl som jag går på någon annan stor fest (tex nyårsbal) och betalar för mat o dryck kan man väl göra det på ett bröllop. Att man inte ska ha bröllop om man inte har massa pengar tycker jag låter småsint.

  • helmi

    Bröllop kostar även för gästerna och nu talar jag inte bara om presenten. Resan (inte för alla förståss men på vårt bröllop kommer de flesta från andra ställen och bara resan kostar mellan 500 och 1500 per person. Dessutom vet jag att det tillkommer andra kostnader som kläder, present, eventuell möhippa/svensexa (ja, jag har sagt till vänner o släktingar att det behöver dom inte ha med sig eftersom det blir så dyrt för dom ändå men jag vet att dom kommer att ge presenter vad jag än säger). Därför bestämde vi för länge sen att gästerna inte ska behöva betala nånting på själva bröllopet varken för transport eller drinkar och ännu mindre nån kuvertavgift.

    Men det är vårt bröllop, var och en gör som dom vill. jag och min kille gick på ett bröllop i somras och jag hade verkligen inte haft råd att betala 250-300 kronor i kuvert avgift när jag ändå betalade för möhippan (500), resan (200)och boendet (1000). Presenten köpte jag på ett ställe där jag fick en jätte rabatt. Just då hade 250-300 till per person varit FÖR mycket.

Svar på tråden Kuvertavgift, hur mkt kan man ta?