• helmi

Kuvertavgift, hur mkt kan man ta?

jag skulle nog inte tacka nej men jag tycker inte det är en bra idé. Själv brukar jag ge rätt dyra presenter men att både betala kuvertavgift OCH ge presentblir för mycket. (jag vet att du menar att man inte behöver det just pga att man betalar men jag skulle aldrig ha mage att komma tomhänt även om jag hade betalat).

jag skulle kunna förstå om man var fattig student.

En vän till mig hade en annan (stor) fest inte så länge sedan och hon bad mig att hjälpa till att laga mat (alltså att jag lagade hemma hos mig och tog med mig) så att hon skulle kunna spara pengar. jag sa inget men jag tyckte inte det var ok eftersom hon skryter så mycket om hur mycket hennes kille tjänar. Det hade varit bättre om hon hade sagt att kan du hjälpa till för din specialitet tex bröd är så gott istället för att säga att hon kan spara pengar då.

personligen tycker jag att det är bättre att önskar pengar i present istället för att ta kuvertavgift.

• helmi

Bröllop kostar även för gästerna och nu talar jag inte bara om presenten. Resan (inte för alla förståss men på vårt bröllop kommer de flesta från andra ställen och bara resan kostar mellan 500 och 1500 per person. Dessutom vet jag att det tillkommer andra kostnader som kläder, present, eventuell möhippa/svensexa (ja, jag har sagt till vänner o släktingar att det behöver dom inte ha med sig eftersom det blir så dyrt för dom ändå men jag vet att dom kommer att ge presenter vad jag än säger). Därför bestämde vi för länge sen att gästerna inte ska behöva betala nånting på själva bröllopet varken för transport eller drinkar och ännu mindre nån kuvertavgift.

Men det är vårt bröllop, var och en gör som dom vill. jag och min kille gick på ett bröllop i somras och jag hade verkligen inte haft råd att betala 250-300 kronor i kuvert avgift när jag ändå betalade för möhippan (500), resan (200)och boendet (1000). Presenten köpte jag på ett ställe där jag fick en jätte rabatt. Just då hade 250-300 till per person varit FÖR mycket.

Svar på tråden Kuvertavgift, hur mkt kan man ta?