• saralways

Hur mycket i present?!

Ska på bröllop för första gången i juli, paret har önskat sig pengar till bröllopsresan.
    Hur mycket är brukligt att ge?
    Det är en av mina närmre vänner, och det är min sambo och jag som ska ge..

• Svar på tråden Hur mycket i present?!
  • Helmborn2B

Beror lite på vad det är för bröllop. Om det är av den traditionella typen dvs tre-rätter så är det vanligt med 500:-/gäst. Jag och min fästman var på ett bröllop nyligen och det var nära vänner till honom och vi gav 1000:- tillsammmans.
    Sen får ju alla utgå från sin egna ekonomiska situation och bedömma därifrån hur mycket man vill ge.

• Janiz

bröllop ja då tycker jag att minimum är 500kr..., för även om man inte har mycket stålar så har man oftast fått inbjudningskorten rätt tidigt och då haft chans att spara.

200 300 kr är till kompisar, och snålt att ge på bröllop.

• saralways

Ok.. tack för svar!
    Hade fått andra uppgifter att 250 kr per person vore lagom, men då låter ju det lite snålt nu..!

• abnocto

Jag tycker inte att 250kr låter som snålt!
    Mycket beror ju på hur väl man känner brudparet, vilken relation man har samt egen ekonomisk möjlighet. MEn i mina ögon så är 250kr precis lagom för ett vanligt bröllop. Skulle det vara min bror skulle jag ge mer.
    Man får väl inte inbjudan tidigt för att man ska börja spara pengar till brudparet??? Låter helknasigt. I min krets bjuder man till bröllop för att man vill ha fest, inte för att "samla" in massa pengar.

• Gerda

Vi ger ca. 600 till kompisar, 800 till goda vænner och lite mer till familj. Sen beror det självklart på presenten!

• Miss Tess

I vissa länder brukar man säga att man ger en present som är värd ca samma summa som det kostar brudparet att ha dig som gäst.
    Det är ju iaf ett riktmärke. Jag tycker att det är snålt att ge 250,- pp oavsett om man är nära vän eller inte. Du är ju bjuden på bröllopet och det borde ju betyda att du betyder mkt för brudparet..eller?

• tindra star

Vi skall också på ett bröllop i sommar och detta par önskar sig också pengar till resan.
    Vi kommer troligtvis att ge 500 kr/pers, alltså 1000 kr/par. Detta är ganska vanlig summa åtminstone i våra bekantskapskretsar.

•  Miss Cee

Du kan ge för allt mellan 0kr och uppåt. Det finns inga regler för att en bröllopspresent ska kosta ett visst antal kronor eller vara i samma storlek som kuvertavgiften eller liknande.

Det stämmer i andra länder, men inte i Sverige. Här ger var och en vad de vill och anser sig ha råd med.

En kontaktgåva skulle jag nog ge 200-300kr om jag inte hade en bättre ekonomi. Tycker inte alls att det är snålt. Det kan aldrig vara snålt att ge efter sin förmåga!

• Miss Tess

Att ge efter sin förmåga kan ju tolkas på 10000 olika sätt. Det handlar ju om prioriteringar. Visst har ju alla olika förutsättningar men iaf i min vänskapskrets så är ju den med minst pengar mest generös.

• TissTass

Beror på tycker jag. Var på bröllop i somras och vi gav 300:- tillsammans tror jag, men det berodde på att bröllopet var i Luleå. Då fick vi spendera ca 4000:- för resa och boende.

Med andra ord så lade vi då ca 4300:- för att vara med. Skulle det varit i samma stad som vi bor i skulle vi har gett mer.

Svar på tråden Hur mycket i present?!