• kissekatt

    Är det någon som gör sina krämer el rengöring själv?

    Hejsan!
    Har fått en bok om oljor som jag nu har läst lite i. Där finns en del recept på hudoljor, krämer, salvor och cerat som jag blev lite nyfiken på. Är det ngn här som "tillverkar" sina krämer el liknande själv? Vore kul m lite tips!

  • Svar på tråden Är det någon som gör sina krämer el rengöring själv?
  • IllusiveAngel

    Modestie

    www.shenet.se/recept/badbomb.html

    Observera dock att vanlig livsmedelsfärg som är vattenbaserat inte kan användas för badbomber som inte innehåller olja, för då aktiveras bruset. Speciella vattenfria badbrusfärglösningar finns att köpa hos Crearome.

    Om man vill göra ett badbruspulver är det ännu enklare:
    60 g natriumbikarbonat
    35 g citronsyra
    10 g maizenamjöl
    30 dr eterisk olja
    3-5 dr badbrusfärglösning eller ½ tsk pärlemorpigment

    Blanda allt och förvara i ett slutet kärl. Källa: "Handgjord naturkosmetika" av Finn Andersen.

  • IllusiveAngel

    jcv

    Det kan finnas många olika orsaker till mörka ringar under ögonen tyvärr. Om du sover tillräckligt varje natt, rör på dig skapligt samt dricker mycket vatten och inte dricker mycket kaffe eller annat vattendrivande kan det bero på att huden under ögonen är för tunn och då är det inte säkert att de medel som används mot mörka ringar i vanliga fall kommer att fungera. Jag har också hört att allergier kan orsaka mörka ringar och/eller påsar under ögonen.

    Tyvärr känner jag inte till något ämne på den svenska marknaden som kan göra huden tjockare. Är du däremot villig att beställa från USA har bl a SkinActives (SA) ett par ämnen som kan göra huden tjockare: =Epidermal Growth Factor= [EGF, epidermal tillväxtfaktor] och =Coconut endosperm= som bl a innehåller kinetin, en växtbaserat tillväxtfaktor. SA kommer dessutom snart att börja sälja =K Growth Factor= (KGF) och rent =Kinetin=. Obs, EGF kan minska hårväxt så man bör inte använda det i närheten av håret eller ögonbrynen. KGF däremot ska kunna stimulera hårväxt.

    =Vitamin C= har visat sig kunna stimulera produktionen av kollagen som ju i sin tur kan göra huden tjockare. Så det skulle kunna hjälpa. Tyvärr är den bioaktiva formen av C-vitamin, l-askorbinsyra [l-ascorbic acid] , precis som det låter en syra och är som mest effektivt vid koncentrationer på 10-20% och vid pH 3,5 eller lägre. Därför är det inte särskilt klokt att använda det på den känsliga huden runt ögonen (ännu värre blir det om du råkar få det i ögat). Dessutom är askorbinsyra väldigt instabilt (oxiderar lätt, det är därför det är ett sånt effektivt antioxidantmedel) , man är tvungen att göra nya fräscha blandningar varje vecka minst. Det finns dock i dag andra stabilare varianter av C-vitamin som inte kräver lågt pH, utan som tvärtom fungerar bäst i neutrala eller svagt sura lösningar. Crearome och Aromantic har =natriumaskorbylfosfat= [sodium ascorbyl phosphate, SAP] och i USA är det liknande ämnet magnesiumaskorbylfosfat [magnesium ascorbyl phosphate, MAP] vanligare. Vattenlösligt. Använd mellan 3-10%, börja med en lägre koncentration.

    Precis som flera andra antioxidanter kan C-vitamin skydda huden mot solens skadliga verkan (hindrar fria radikaler från att bildas/ställa till med otyg) i viss mån och därför tycker jag nästan att det är en basingrediens i crèmer och lotioner. Det är dock inte tänkt som en solskyddsersättare!

    Och naturligtvis bör du inte använda produkter som innehåller ämnen som kan göra huden tunnare, som t ex AHA-syror.

    Fortsättning följer ...

  • IllusiveAngel

    jcv

    Forts.

    *De ämnen jag nämner nedan kanske inte kommer att fungera om ditt problem är tunn hud eller allergier*

    Om du ändå vill prova ämnen som ska kunna minska blånader (oftast genom sammandragande effekt på blodkärl) finns =hästkastanj= [horse chestnut, Aesculus hipocastanum] , som Crearome har som glycerolextrakt. Hästkastanj brukar bl a användas mot åderbrock, blåmärken och hemorrojder. Flera andra utländska återförsäljare har hästkastanjextrakt i pulverform.

    =Vitamin K= har blivit en allt vanligare ingrediens i ögoncèmer mot mörka ringar den senaste tiden. Aromantic säljare detta och om jag inte minns helt galet kommer SA att börja sälja det också. Jag har faktiskt inte testat det runt ögonen men det funkar ganska bra mot min mammas ytliga blodkärl.

    SA har två produkter som ska kunna minska vissa typer av mörka ringar under ögonen: =Chrysin= och =Eyeliss=. Eyeliss är dock mer inriktad mot påsar under ögonen, och är du som jag och har ingen tillstymmelse av påsar men ändå mörka ringar kanske det inte är det första valet. Chrysin ingår även i =Haloxyl= som bl a The Personal Formulator säljer. Haloxyl finns i t ex Elizabeth Ardens "Perpetual Moisture 24 Eye Cream". Fast kom ihåg, om du själv köper den aktiva ingrediensen kan du bestämma styrkan själv också ... :D
    www.skinactives.com/products/eyeliss.htm
    www.skinactives.com/products/chrysin.htm
    www.websitetoolbox.com/tool/post/skinactives/vpost
    thepersonalformulator.com/wvss/product_info.php&products_id=1236

    =Nyponrosfröolja= [rosehip seed oil, Rosa rubiginosa] kanske också kan hjälpa. För mig funkar det för att få blåmärken försvinna snabbare (även röda märken efter akne) iaf. Flera återförsäljare har denna olja: Crearome, Aromantic, New Directions, SA, Garden of Wisdom ... Välj helst den kallpressade varianten, även om den är dyrare.

    =White liquorice extract= [vitt lakritsextrakt] som SA och snart BulkActives har skulle eventuellt kunna hjälpa också (det har hjälpt flera av SAs kunder med ytliga blodkärl).

    Och sist men inte minst: Ha tålamod! Om dina mörka ringar inte försvinner över en natt betyder inte det att vad du nu provar inte fungerar. Det kan gå flera veckor eller mer innan en del ser resultat. Om du inte hittar något som fungerar blir väl en bra concealer din bästa kompis tyvärr ...

    Lycka till. :)

    Åh, och länkar till återförsäljarna jag har nämnt finns några inlägg upp ...

  • IllusiveAngel

    Ålin

    Jag har tyvärr inte tid just nu men jag kan ge några tips senare i kväll eller i morgon. Jag kan dock ge dig samma tips som jag gett andra: börja med basprodukter som är enkla och milda och som inte innehåller irriterande ämnen (till det räknar även jag eteriska oljor). :) Annars tror jag att ämnen som passar rosacea-hud kan vara något för dig (ja, även om du inte har just rosacea).

    Se mina boktips eller Shenet för recept. De flesta recept kan man justera t ex genom att ta bort ämnen från tredje fasen och öka mängden vatten och/eller olja därefter. Jag har tyvärr inte någon aning om vilka bra böcker som finns på den engelska (visst var det så? ) marknaden.

  • jcv

    Tack för alla tips, Illusive Angel.

    Vad är din åsikt om konserveringsmedel? Jag såg att du hade både paraben och preservative K i något recept här i tråden. Jag tänkte börja min "laga-eget"-karriär med läppbalsam, tror du att jag borde tillsätta något konserveringsmedel? Vad är din personliga erfarenhet?

    Supertack för alla dina långa inlägg, mycket intressanta!

  • IllusiveAngel

    jcv

    Okej då, här kommer ett till långt inlägg ... ;)

    Konserveringsmedel behövs om man inte är villig att tillverka nya satser var 5-7:e dag och förvara produkterna i kylen samt iaktta väldigt god hygien under tillverkningen. Jag vet att det har varit mycket skriverier om konserveringsmedel, och det ÄR en grupp ämnen som är kända för att ge upphov till icke önskvärda hudreaktioner, men jag använder hellre produkter som innehåller konserveringsmedel än produkter som innehåller mikroorganismer som t ex bakterier, mögel(sporer), jäst och svamp, vars (giftiga) biprodukter kan orsaka hudinfektioner om man har otur.

    Finns det ingenting i vattenhaltiga produkter som hämmar deras tillväxt dröjer det inte länge innan mikroorganismer får fäste och kan frodas. Det är som färska kylvaror. Har man dock en produkt som av någon anledning har väldigt lågt eller högt pH, som mikroorganismer inte gillar, kanske man kan klara sig undan utan konserveringsmedel. Sådana produkter är dock mindre hudvänliga (huden har oftast ett pH på 5-6 ).

    www.shenet.se/ravaror/konserveringsmedel.html

    Gör man dock crèmer och liknande själv behöver man absolut inte använda lika mycket konserveringsmedel som finns i kommersiella produkter som ofta håller i flera år. Jag vet att jag kommer att använda upp mina ansiktsprodukter inom sex månader t ex. Om jag inte har gjort det, tja, då får jag väl fundera på varför inte och slänga produkten om jag misstänker att den blivit dålig (ändrat lukt och/eller utseende) ? det har dock aldrig hänt mig.

    Parabener är vanliga därför att de är effektiva mot en rad olika mikroorganismer (de är så gott som heltäckande om de olika typerna används tillsammans).

    En del konserveringsmedel kan bilda formaldehyd [formaldehyde], som visserligen är effektivt mot flera mikroorganismer men som vissa personer är (mycket) känslig för. Några exempel är (INCI-namn): diazolidinyl urea, imidazolidinyl urea, quaternium-15, phenoxyethanol ...
    www.shenet.se/ravaror/formaldehyd.html
    Om ni vill veta mer kan ni testa att söka på "formaldehyde releasing preservatives" via en söksajt som t ex Google.

    Ska du göra ett läppbalsam för eget bruk som bara innehåller olja, fett, vax och andra fettlösliga ämnen behöver du inte använda konserveringsmedel (men dock är antioxidationsmedel att rekommendera, t ex E-vitamin). Det är när man använder vatten och vattenhaltiga ingredienser som risken för mikroorganismer är stor. Du kan om du vill för säkerhets skull använda eteriska oljor som är bakterie-, svamp och/eller virushämmande.

  • IllusiveAngel

    jcv

    *fettlösligt antioxidationsmedel, ska det naturligtvis vara. :)

  • kissekatt

    tack, tack! Va du kan! Japp, nu är jag jättesugen på att köpa boken du rekommenserar och beställa lite grejer från Crearome!

  • IllusiveAngel

    Här kommer några recept på rengöring samt några tips. :)

    För instruktioner, se Crearome under Receptbank > Ansiktsvård > Rengöring > Rengöringscrème.

    - - - - - - - - - - - - - - - - - -

    Ur boken Hudvård med eteriska oljor.

    = Rengöringscrème =

    Fettfas (70 grader):
    8 ml ricinolja
    8 ml jojobaolja eller annan olja
    1,5 g cetylalkohol
    2 g sheasmör
    2,5 g VE-fett

    Vattenfas (70-75 grader):
    4 g MF-fett
    57 ml destillerat vatten eller hydrolat
    5 ml glycerin
    10 dr paraben

    Tredje fasen (25-40 grader):
    0,5 ml E-vitamin
    0,5 ml (ca 12 dr) eterisk olja

    - - - - - - - - - - - - - - - - - -

    = Rengöringslotion =

    Fettfas:
    10 ml ricinolja
    1 g cetylalkohol
    3 g emulgator L

    Vattenfas:
    75 ml destillerat vatten
    0,3 g xantangummi
    5 ml glycerin
    10 dr paraben

    Tredje fasen:
    0,5 ml E-vitamin
    12 dr eterisk olja

    - - - - - - - - - - - - - - - - - -

    = Rengöringsgelé =
    (för normal/fet hy, okänslig hy)

    Del 1:
    93 ml destillerat vatten
    10 dr paraben
    1 g xantangummi eller cellulosa

    Del 2:
    1 ml olivåterfettning
    3 ml sesamolja eller squalane
    5 ml betain (öka ev till 10)
    7 dr eterisk olja

    Värm vattnet till ca 40 grader. Tillsätt paraben och xantangummi eller cellulosa (se min anmärkning om detta i inlägg nedan). När ett gelé har bildats, tillsätt ingredienserna i del 2 och se till att allt blandar sig.

    Denna gelé kan jag använda under sommaren. Jag brukar blanda i oljan efter att jag tillsatt tensiden, det brukar blanda sig bättre då. Dessutom hoppar jag över olivåterfettningen och ökar i stället oljan till 4 ml eftersom jag tycker OÅF är uttorkande på min hud. Vill man ha ett klart gelé använder man cellulosa och hoppar över olja och eterisk olja.

  • IllusiveAngel

    Ur boken Handgjord naturkosmetika.

    = Rengöringsmjölk (kvinnor) =

    Fettfasen:
    9 ml ricinolja
    3 g emulgator L
    2 g cetylalkohol

    Vattenfasen:
    75 ml destillerat vatten
    10 ml betain
    10 dr paraben

    Tredje fasen:
    20 dr eterisk olja

    - - - - - - - - - - - - - - - - - -

    = Rengöringsmjölk (män) =

    Fettfasen:
    10 ml ricinolja fettfasen
    3 g emulgator L
    1 g sheasmör
    0,5 g cetylalkohol

    Vattenfasen:
    75 ml destillerat vatten
    5 ml sockertensid
    5 ml glycerin
    0,3 g xanthangum
    6-8 dr paraben

    Tredje fasen:
    6 dr bergamottolja
    4 dr lagerbladsolja
    2 dr sandelträolja

  • IllusiveAngel

    I stället för vatten kan hyrolat eller andra vattenutdrag användas. Välj något/några som passar din hy.
    www.shenet.se/recept/aromatica.html
    www.shenet.se/ravaror/infusion.html
    www.shenet.se/ravaror/dekokt.html

    För de recept som inte innehåller tensider kan 3-5 ml av någon mild sådan, t ex betain och sockertensid, tillsättas. Minska eventuellt vattnet med lika mycket. Även ca 10 g lera (kaolin, fransk lera, rasul ...) kan blandas ner i den färdiga rengöringscrèmen/-lotionen/-mjölken.
    www.shenet.se/ravaror/betain.html
    www.shenet.se/ravaror/sockertensid.html
    www.shenet.se/ravaror/lera.html

    Eteriska oljor kan uteslutas ur recepten, och det rekommenderar jag att man gör första gången/gångerna iaf. EO kan irritera känslig hud och ögonen.

    Ricinolja är en olja som absorberas väldigt långsamt av huden, därför passar den bra i rengöringsmedel. www.shenet.se/ravaror/ricinolja.html

    När det gäller emulgeringsmedel ger MF- och VE-fett (natriumstearoyllaktylat och glycerylstearat) en tjockare, krämigare konsistens. Vill man ha en lättare konsistens använder man t ex Emulgator L (alkylalkohol + alkylglukosid). När man använder emulgator L bör man även tillsätta xantangummi eller cellulosa för att emulgeringen ska hålla bättre.
    www.shenet.se/ravaror/natriumstearoyl.html
    www.shenet.se/ravaror/glycerylstearat.html
    Xantangummi och cellulosa kan vara ganska svåra att lösa. Bäst tycker jag att det går om man häller ljummet vatten över x/c under omrörning och sedan håller blandningen varm (t ex varmt vattenbad) medan man rör om i några minuter. När x/c har löst sig någorlunda kan resten av ingredienserna i vattenfasen tillsättas och blandningen värmas som vanligt. Cellulosa ger ett klarare gelé än xantangummi.

    I recept brukar det stå att man ska värma fett- och vattenfaserna till ca 70-75. Jag tycker det blir bättre om man har en kallare temperatur, ca 60-65 grader. Problemet blir ofta fettblandningen, eftersom den för det mesta innehåller emulgeringsmedel och cetylalkohol som gärna vill stelna om temperaturen blir för låg.

    Fortsättning följer ...

  • IllusiveAngel

    Forts.

    På tal om temperatur, använd helst digitala termometrar eftersom de är snabbare och mer noggranna än vanliga stektermometrar. Speciellt fettfasen kan öka i temperatur snabbt och använder man en vanlig termometer och ser att temperaturen är 70 grader och man tar bort blandningen från värmen är risken att temperaturen på en sådan termometer fortsätter att stiga flera grader. Termometern är långsam. Fast å andra sidan rekommenderar jag att man har två termometrar och då kan det bli dyrt med digitala. Vanliga stektermometrar är iaf billiga. Och ärligt talat är oftast sladden i vägen på digitala termometrar.

    Enligt min erfarenhet brukar vattenfasens temperatur gärna "fastna" runt 57-60 grader och under tiden brukar fettfasens temperatur skjuta i höjden. Det kan därför vara bra att ha en bit aluminiumfolie eller liknande till hands så att man kan täcka vattenblandningen. På detta vis avdunstar inte så mycket vatten heller.

    Ingredienserna från tredje fasen brukar tillsättas när temperaturen är under 35-40 grader, eteriska oljor under 25 grader.

    Jag brukar ta lite mer olja, fett och vatten (bara nån ml av varje) plus eventuellt andra råvaror som finns i fett- respektive vattenfasen eftersom det kan vara lite svårt att få ur allt klet ur kärlen sedan när faserna ska blandas (och när den färdiga produkten ska föras över till flaska/burk). Vatten avdunstar dessutom lätt när blandningen värms upp. Om det t ex står 70 ml vatten och 10 ml olja i receptet kan jag ta 74 ml vatten och 11-12 ml olja.

    Känner du dig säker på vad du gör kan du byta ut eller tillsätta andra ämnen. Kom bara ihåg att justera vattnet (om det är vattenlösliga ämnen du tillsätter/tar bort) och/eller oljorna (om det är oljelösliga ämnen). Jag använder ibland ett annat konserveringsmedel, Preservative K från Aromantic, och då behöver jag tillsätta ca 0,5-1% mjölksyra.

    Har du inte en våg (minst 0,1 g noggrannhet) har Crearome en omvandlingstabell: www.crearome.se/data/prodImg/7128.pdf

  • kissekatt

    Tack snälla för att du delar med dig! Som sagt, nu blir det till att beställa massa grejer! Men, en knäpp fråga: varför behövs det så mkt ingredienser? Kan man tex inte bara blanda ex morotsolja och aloe vera gel? Det kanske inte blandar sig lika bra och så får man röra om det innan man använder men annars, finns det ngr andra problem med att göra så? Förstår du hur jag menar eller är jag alldeles för otydlig? :)

  • IllusiveAngel

    *viskar* Det bidde visst ännu ett inlägg ... ;)

    Allantoin kan vara bra att tillsätta i rengöringsmedel som innehåller tensider eftersom det ska kunna minska risken för hudirritationer. Det är dock ett något krångligt ämne att lösa.
    www.shenet.se/ravaror/allantoin.html

    Jag fick mitt paket från BulkActives i dag förresten! Skulle ha fått det i onsdags men det blev lite knepigt när DHL bara gör leveranser mellan 9 och 11. Ingen moms eller tull behövde jag betala heller. Så gissa vem som kommer att leka galen vetenskapsman i helgen ...? :D

  • IllusiveAngel

    kissekatt

    Olika ingredienser har olika funktioner: Vatten eller annan vätska behövs för att inte en produkt ska bli för fet och för koncentrerad, oljor och fetter är mjukgörande och skyddande, fuktbindande ämnen gör precis som det låter - de drar till sig och binder fukt till huden, emulgeringsmedel behövs för att vatten och fett ska kunna emulgera, konserveringsmedel hämmar mikroorganismers tillväxt och antioxidationsmedel hejdar oljor och fetter från att oxidera. Och som jag sagt tidigare, geléringsmedel och/eller cetylalkohol kan behövas för att emulgeringen ska hålla.

    Visst kan du blanda Aloe vera-gelé och olja, men då måste du som sagt röra om varje gång du ska använda det. Och viktigt är vad du kommer att använda för att blanda om, fingret funkar inte, och Av-gelé brukar vara ganska trög så det funkar antagligen inte att skaka om mixen för att på oljan och gelén att blandas. I sådana fall är det bättre att ta lite gelé och några droppar olja och blanda direkt i handflatan innan applicering. :) Så har jag gjort ibland.

    Och Av-gelé innehåller inte bara en ingrediens. ;) Det brukar vanligtvis vara Av-juice, eller vatten + Av-koncentrat även om det inte står det på tuben, geléringsmedel, konserveringsmedel och eventuellt något pH-justerande ämne.

  • IllusiveAngel

    Ville bara säga att man får 20% rabatt när man handlar från Crearome just nu (kom bara ihåg att ange den där rabattkoden, jag håller alltid på att glömma det när jag ska beställa). Kanske ni som är nyfikna på egentillverkning kan passa på att köpa ingredienser nu ... ;)

  • Modestie

    Har en fundering angående Aloe vera...det ska vara extremt värmekänsligt så jag undrar omd et överhuvudtaget GÅR att koka ihop i en hudkräm själv?

  • IllusiveAngel

    Modestie

    Man kan använda extrakt eller koncentrat som man tillsätter i tredje fasen, när crèmen har svalnat. T ex Crearome har ett 1:10-koncentrat och ett 1:200-pulver.

    Om man vill använda AV-juice kan man göra ett gelé, då behöver vätskan bara vara ljummen (fingervarmt), om ens det. Vill man dock göra en crème (lotion) finns det emulgeringsmedel som klarar av att emulgera vätska och oljor/fett utan värme, t ex tweens (polysorbate 20, 60, 80 etc). Den typen av emulgeringsmedel har inte Crearome dock.

    Flera av de AV-crèmer som finns ute i handeln innehåller dock säkert AV som upphettats.

Svar på tråden Är det någon som gör sina krämer el rengöring själv?