jcv
Okej då, här kommer ett till långt inlägg ... ;)
Konserveringsmedel behövs om man inte är villig att tillverka nya satser var 5-7:e dag och förvara produkterna i kylen samt iaktta väldigt god hygien under tillverkningen. Jag vet att det har varit mycket skriverier om konserveringsmedel, och det ÄR en grupp ämnen som är kända för att ge upphov till icke önskvärda hudreaktioner, men jag använder hellre produkter som innehåller konserveringsmedel än produkter som innehåller mikroorganismer som t ex bakterier, mögel(sporer), jäst och svamp, vars (giftiga) biprodukter kan orsaka hudinfektioner om man har otur.
Finns det ingenting i vattenhaltiga produkter som hämmar deras tillväxt dröjer det inte länge innan mikroorganismer får fäste och kan frodas. Det är som färska kylvaror. Har man dock en produkt som av någon anledning har väldigt lågt eller högt pH, som mikroorganismer inte gillar, kanske man kan klara sig undan utan konserveringsmedel. Sådana produkter är dock mindre hudvänliga (huden har oftast ett pH på 5-6 ).
www.shenet.se/ravaror/konserveringsmedel.html
Gör man dock crèmer och liknande själv behöver man absolut inte använda lika mycket konserveringsmedel som finns i kommersiella produkter som ofta håller i flera år. Jag vet att jag kommer att använda upp mina ansiktsprodukter inom sex månader t ex. Om jag inte har gjort det, tja, då får jag väl fundera på varför inte och slänga produkten om jag misstänker att den blivit dålig (ändrat lukt och/eller utseende) ? det har dock aldrig hänt mig.
Parabener är vanliga därför att de är effektiva mot en rad olika mikroorganismer (de är så gott som heltäckande om de olika typerna används tillsammans).
En del konserveringsmedel kan bilda formaldehyd [formaldehyde], som visserligen är effektivt mot flera mikroorganismer men som vissa personer är (mycket) känslig för. Några exempel är (INCI-namn): diazolidinyl urea, imidazolidinyl urea, quaternium-15, phenoxyethanol ...
www.shenet.se/ravaror/formaldehyd.html
Om ni vill veta mer kan ni testa att söka på "formaldehyde releasing preservatives" via en söksajt som t ex Google.
Ska du göra ett läppbalsam för eget bruk som bara innehåller olja, fett, vax och andra fettlösliga ämnen behöver du inte använda konserveringsmedel (men dock är antioxidationsmedel att rekommendera, t ex E-vitamin). Det är när man använder vatten och vattenhaltiga ingredienser som risken för mikroorganismer är stor. Du kan om du vill för säkerhets skull använda eteriska oljor som är bakterie-, svamp och/eller virushämmande.