kissekatt
För enkla recept rekommenderar jag böckerna "Handgjord naturkosmetika" och "Hudvård med eteriska oljor". Tipsar ännu en gång om att kolla med ditt bibliotek. :) En enkel crème innehåller olja, eventuellt fasta fetter (sheasmör), vatten eller vattenutdrag, emulgeringsmedel, ett eller flera fuktbindande ämnen (glycerin, natrium PCA, NFF etc) , eventuellt cetylalkohol och förtjockningsmedel som understödjer emulgeringen samt konserveringsmedel. E-vitamin eller rosmarinextrakt brukar också vara vanligt eftersom de hindrar oljor och fetter från att oxidera. Som minst blir det kanske 6-7 ingredienser. Gör man en salva utan vatten kan ingredienserna minskas till 3-4 st (olja, bivax, e-vitamin eller sheasmör, olja och e-vitamin t ex).
Jag skulle dock vilja påstå att både fetter och fuktbindare är viktiga för personer med torr hy. Har man torr hy OCH akne finns det oljor som flera aknedrabbade personer kan använda: se www.shenet.se/ravaror/hudakne.html . Jag ser dock att hon har tagit med nyponrosolja där, det är en underbar olja som bl a hjälper att snabba på läkningen av röda märken efter finnar men flera menar att denna olja kan förvärra aktiv akne. Själv kan jag använda =jojoba=, =tistel=, =druvkärn= och =squalane= "rena" på huden utan att min akne förvärras. =Hasselnöt= tål jag inte så jag har personligen inte provat det men jag vet att en del personer med akne som kan använda denna olja, speciellt personer som även har torr och/eller mogen hy verkar gilla den. Nu när jag har ätit Yasmin ett tag och min akne lugnat ner sig något har jag dock vågat börja använda =nyponrosfröolja= i hela ansiktet (jag vet inte om min akne faktiskt skulle ha förvärras om jag använt det innan Yasmin, jag var bara feg).
Enligt Shenet är =Vegetal= (cetearylglukos) ett av de emulgeringsmedel som inte bidrar till eller förvärrar akne.
Hud som är i obalans kan bli bättre av att bara använda enkel hudvård som inte innehåller onödiga saker som t ex parfym och färgämnen. Därför rekommenderar jag just att börja med enkla basprodukter och använd dessa ett tag för att se hur ens hud reagerar. Därefter om man fortfarande har problem med t ex akne kan man tillsätta ämnen som är bra mot det (säg till om någon vill ha tips på det). Problemet är just kombinationen torr och känslig hy med akne, eftersom många ämnen som är bra mot akne även kan vara uttorkande.
Min hud lugnade också ned sig när jag började använda mineralfoundation isf vanlig flytande foundation (först ID sedan J.Lynne och nu min egen ? fast jag hittar inte åt mitt recept vilket är ganska typiskt mig för jag är en total virrpanna).
=Natrium PCA= är ett natriumproteinsalt, ett ämne som finns naturligt i huden och håret. Fuktbindande.
=NFF= (citat från Crearome)
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Ett rent vegetabiliskt alternativ till animaliskt kollagen
eller elastin. NFF står för Naturlig FuktighetsFaktor,
och består bl a av olika ämnen som redan finns i huden
och som naturligt binder fukt i den: olika salter som
natriumlaktat, natrium PCA, karbamid, natriumfosfat
samt extrakt från sparris och vegetabiliskt sojabönsprotein.
NFF är testat på människor (s k blindtest) och visar att
produkter innehållande NFF ger 60-70% bättre fuktighets-
bevaring än produkter utan.
NFF används i crèmer och lotioner med 1-5% beroende
på hur stor fuktbindande effekt som önskas. Det tillsätts
i den färdiga produkten vid 35-40°C.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -