Kul med fler som är intresserade av egentillverkning! :)
Är det något speciellt du vill veta? Hur ser din hud ut t ex, har du några problem (akne, fet hy, torr hy, åldrande hy, rödflammig, ytliga blodkärl, rosacea, solskadad hy, mörka ringar och/eller påsar under ögonen etc)?
Det bästa är att testa sig fram först med enkla recept, för att se vilka basprodukter som passar din hud bäst. Därefter kan du lägga till ett av de mer aktiva ämnena i taget om det är något speciellt du vill behandla. Ha tålamod, med andra ord. :D
Några tips ...
=Böcker=
Finn Andersen "Handgjord naturkosmetika" (2003), "Skapa din egen naturkosmetika" (1998) och "Guldet från växterna" (2004)
Maria Löfstedt "Naturkosmetik som du kan göra själv" (2004)
Anna Salvesen "Hudvård med eteriska oljor" (2001)
Kolla med ditt bibliotek, det kan tänkas att de har någon eller några av dessa böcker (eller t o m alla). Om inte kan du säkert göra fjärrlån (brukar kosta runt 10 kr per bok). Adlibris och Bokus har alla fem ovanstående böcker (B har utförligare beskrivningar av böckerna än A om du vill läsa mer om dem). Crearome har Andersens och Salvesens böcker ? det är just Finn Andersen som är VD för det företaget. "Handgjord naturkosmetika" och "Hudvård med eteriska oljor" (du behöver inte använda eo i recepten) skulle jag satsa på först.
Finn Andersen har gjort ett recepthäfte som heter "Naturlig hudvård" men jag vet inte var/om man kan få tag på det längre (jag köpte mitt på Panduro, men det var länge sedan). Det finns också ett häfte med sminkrecept, "Smink och deo", om du skulle vilja prova på att göra egen färgkosmetika. Finns hos Adlibris, Bokus och Crearome.
Böcker på engelska finns det gott om men jag har ingen större koll på dessa tyvärr. Jag har gått över till att skapa mina egna recept utifrån de baskunskaper jag fått genom de svenska böckerna jag nämnde ovan och då känns det onödigt för mig att slänga ut pengar på fler böcker. En amerikansk bok som jag är intresserad av är dock "Make your own effective cosmetic treatments" som har lite mer avancerade, eller snarare målinriktade, recept. Går endast att köpa via www.cafepress.com/biochem.30393410 .
=Information=
www.shenet.se
Vetenskapliga publikationer kan man hitta via t ex www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi och www.blackwell-synergy.com . Använd engelska söktermer. Är du uppkopplad via högskola/universitet eller bibliotek kan du eventuellt få tillgång till hela artiklarna, inte bara summeringarna (enskilda företag och organisationer kan ha tillgång till detta också) .
Fortsättning följer ...