• kissekatt

Är det någon som gör sina krämer el rengöring själv?

Hejsan!
    Har fått en bok om oljor som jag nu har läst lite i. Där finns en del recept på hudoljor, krämer, salvor och cerat som jag blev lite nyfiken på. Är det ngn här som "tillverkar" sina krämer el liknande själv? Vore kul m lite tips!

• Svar på tråden Är det någon som gör sina krämer el rengöring själv?
  • jcv

Jag har tyärr inte lagat något själv, men skulle gärna pröva. Vad är det för bok du har fått?

• kissekatt

Boken heter Guldet från växterna
    och där finns ett 40-tal vegetabiliska oljor/fetter - hur de utvinns och användning. Tydligen har samma författare skrivit flera böcker på temat men jag har bara läst/sett denna.

Men det verkar kul att göra egna produkter!Och inte särskilt svårt heller!

• jcv

Tack, jag ska kolla upp boken.

Hör av dig igen om du lyckas göra någon riktigt bra kräm!

• JoJeB

Ni som vill göra eget.
    Kolla på www.crearome.se
    Dom är duktiga, och har mycket bra råvaror. Dom säljer också mycket bra böcker och har även utbildningar.

• Modestie

Nix, men jag brukar läsa en del, visst vore det kul att bli sin egen "Ole Henrikssen"

Kolla här : www.shenet.se

Guldgruva med recept och forum

• IllusiveAngel

Kul med fler som är intresserade av egentillverkning! :)

Är det något speciellt du vill veta? Hur ser din hud ut t ex, har du några problem (akne, fet hy, torr hy, åldrande hy, rödflammig, ytliga blodkärl, rosacea, solskadad hy, mörka ringar och/eller påsar under ögonen etc)?

Det bästa är att testa sig fram först med enkla recept, för att se vilka basprodukter som passar din hud bäst. Därefter kan du lägga till ett av de mer aktiva ämnena i taget om det är något speciellt du vill behandla. Ha tålamod, med andra ord. :D

Några tips ...

=Böcker=

Finn Andersen "Handgjord naturkosmetika" (2003), "Skapa din egen naturkosmetika" (1998) och "Guldet från växterna" (2004)
    Maria Löfstedt "Naturkosmetik som du kan göra själv" (2004)
    Anna Salvesen "Hudvård med eteriska oljor" (2001)

Kolla med ditt bibliotek, det kan tänkas att de har någon eller några av dessa böcker (eller t o m alla). Om inte kan du säkert göra fjärrlån (brukar kosta runt 10 kr per bok). Adlibris och Bokus har alla fem ovanstående böcker (B har utförligare beskrivningar av böckerna än A om du vill läsa mer om dem). Crearome har Andersens och Salvesens böcker ? det är just Finn Andersen som är VD för det företaget. "Handgjord naturkosmetika" och "Hudvård med eteriska oljor" (du behöver inte använda eo i recepten) skulle jag satsa på först.

Finn Andersen har gjort ett recepthäfte som heter "Naturlig hudvård" men jag vet inte var/om man kan få tag på det längre (jag köpte mitt på Panduro, men det var länge sedan). Det finns också ett häfte med sminkrecept, "Smink och deo", om du skulle vilja prova på att göra egen färgkosmetika. Finns hos Adlibris, Bokus och Crearome.

Böcker på engelska finns det gott om men jag har ingen större koll på dessa tyvärr. Jag har gått över till att skapa mina egna recept utifrån de baskunskaper jag fått genom de svenska böckerna jag nämnde ovan och då känns det onödigt för mig att slänga ut pengar på fler böcker. En amerikansk bok som jag är intresserad av är dock "Make your own effective cosmetic treatments" som har lite mer avancerade, eller snarare målinriktade, recept. Går endast att köpa via www.cafepress.com/biochem.30393410 .

=Information=

www.shenet.se
    Vetenskapliga publikationer kan man hitta via t ex www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi och www.blackwell-synergy.com . Använd engelska söktermer. Är du uppkopplad via högskola/universitet eller bibliotek kan du eventuellt få tillgång till hela artiklarna, inte bara summeringarna (enskilda företag och organisationer kan ha tillgång till detta också) .

Fortsättning följer ...

• IllusiveAngel

Äsch. 8) = 8 och ;) = )

Forts.

=Återförsäljare=

Sverige:
    www.crearome.se (min. 500 kr)
    www.sannanature.com (detta företag gör/gjorde Indiskas hud- och hårvårdsprodukter. Ganska dyr frakt om jag inte minns fel. )
    Apoteket har renat och sterilt vatten (brukar dock finnas bakom disk, så fråga efter dem ).

Stora delar av Crearomes sortiment finns även att köpa direkt hos Moonsun i Stockholm, Egenvårdsbutiken i Gamleby (norr om Västervik) och Aroma Institutet i Gävle.

Övriga Europa:
    www.aromantic.co.uk (Storbritannien. Priserna är exklusive moms så 17,5% moms tillkommer)
    www.newdirectionsuk.com (Storbritannien. Exkl moms, 17,5% tillkommer)
    www.urtegaarden.dk (Danmark)

USA (kolla upp frakten! )
    www.skinactives.com
    www.gardenofwisdom.com
    www.thepersonalformulator.com
    www.lotioncrafter.com
    www.theherbarie.com (min. $100 )
    www.makingcosmetics.com
    www.thesage.com
    www.todieforingredients.com
    www.snowdriftfarm.com
    www.brambleberry.com (spec. tvåltillverkning)
    www.theconservatorie.com (spec. tillverkning av färgkosmetika, mineralmakeup)

Övriga världen:
    bulkactives.com (Taiwan ) . Observera dock att detta inte är någon vanlig återförsäljare och att vad de har i lager kan ändras från ena dagen till den andra.

Kom ihåg att om du beställer från ett land utanför EU finns det risk för tullavgift och svensk moms (25% ) på hela kostnaden, alltså även fraktkostnaden.

Jag har beställt från Crearome och Aromantic och har inte haft några problem. Jag väntar dessutom på ett paket från BA som bör komma inom de närmaste dagarna (det registrerades hos en postcentral i Stockholm i morse i a f). Jag ska snart även göra en beställning hos SkinActives och jag både hoppas och tror att det kommer att gå bra.

=Övrigt=

Flera de webbplatser som säljer råvaror har avdelningar för recept (formulations, recipes) och/eller ett forum. Kolla gärna dessa. För att konvertera amerikanska enheter till metriska, använd t ex www.konvertera.nu .

Ett forum för gör-det-självare är bl a forums.delphiforums.com/miy1 , där är även ägarinnan till GoW, Markey, ganska aktiv. Jag är själv medlem där men är inte alls särskilt aktiv, jag är mer av en lurker. :D

www.smartskincare.com med forum har en del bra information.

Fortsättning följer ...

• IllusiveAngel

Forts.

Ett enkelt recept ...

=Lindas enkla och fuktgivande ansiktsvatten=

85 ml destillerat vatten
    5 ml natrium PCA (ingår i NFF, se nedan)
    5 ml glycerin
    5 ml fucogel
    0,5 ml mjölksyra
    5 dr paraben eller 8-12 dr Preservative K

Andra ämnen som kan tillsättas (minska på vattnet och ev. på de aktiva ämnena i originalreceptet) :
    3 ml NFF (jag kan dock själv inte använda detta eftersom jag är allergisk mot sojaprotein)
    2-3 ml pantoten (d-panthenol, pro-vitamin B5 )
    3-5 ml tamarin-extrakt (innehåller även glycerin)
    3 ml protein (soja [ingår i NFF] , silke, vete, havre, majs etc). Proteiner gillar inte sura miljöer så var försiktig med mjölksyran här.
    1 g allantoin. Lugnade men svårlöst. Jag brukar tillsätta lite ljummet vatten i taget under omrörning för att sedan värma upp blandningen i vattenbad till ca 60-80 grader medan jag fortfarande rör om. Det kan ta lång tid innan allantoinet löser sig helt. Sedan låter jag blandningen svalna innan jag tillsätter resten av de aktiva ingredienserna (och ev mer vatten).
    Istället för vatten kan man använda hydrolat, dekokt eller infusion. Grönt te (ej smaksatt) är ett tips.

Jag brukar även tillsätta gurkörtsolja, nyponrosfröolja, squalane samt e-vitamin (tillsammans ca 10% vilket betyder att jag minskar de andra ämnena med lika mycket). Men då måste jag alltså skaka om det innan jag kan använda det. När jag använder denna variant kan jag ibland hoppa över ansiktscrèmen, vilket är ett rent mirakel för mig. :D

Om du gör en mindre mängd av ansiktsvattnet och förvarar det i kylen kan du hoppa över konserveringsmedlet. Men då är det viktigt att du använder rent vatten och rena förvaringskärl och hjälpmedel. Håller sig ca 5-7 dagar i kylskåp. Risken för att destillerat vatten får bakterier i sig efter att man öppnat flaskan är stor, så om din flaska inte är ny, koka vattnet i 10-15 minuter innan du använder det. Om du är som jag går ansiktsvatten åt snabbt, mycket snabbare än samma mängd crème t ex, därför använder jag ca hälften så mycket konserveringsmedel i a-vatten som i en a-crème.

Detta ansiktsvatten passar min hy. Det passar med all säkerhet inte alla, men det är ju det som är fördelen med egentillverkning ? du kan justera innehållet så att det passar just din hy! :)

Lite om råvarorna jag har nämnt ovan:
    www.shenet.se/recept/aromatica.html
    www.shenet.se/ravaror/infusion.html
    www.shenet.se/ravaror/dekokt.html
    www.shenet.se/ravaror/glycerin.html
    www.shenet.se/ravaror/mjolksyra.html
    www.shenet.se/ravaror/pantoten.html
    www.shenet.se/ravaror/allantoin.html
    www.shenet.se/ravaror/gurkortsolja.html
    www.shenet.se/ravaror/nyponfroolja.html
    www.shenet.se/ravaror/evitamin.html

Se även under Råvaruinformation på Crearomes hemsida för mer info om natrium PCA, fucogel, NFF, sojaprotein och squalane.

Fortsättning följer ...

• IllusiveAngel

Forts.

=Borttagning av ögonmake-up=

Jag tar bort mitt ögonsmink med jojobaolja. Först blöter jag ögonfransarna med lite vatten för att lösa upp mascaran (ej vattenfast) lite. Oljan tar jag bort med en bomullsoval eller ett stycke sweatshirt-tyg (den mjuka sidan) som jag fuktat. Använder jag bomullsoval kan jag fukta den med mitt enkla ansiktsvatten i stället för vatten. Och kom ihåg, gnugga inte!

Jag delade upp mitt inlägg i flera mindre inlägg, eftersom det annars skulle ha blivit så långt. Förhoppningsvis blev det lättare att läsa så. Hoppas ingen tar illa upp. Jag har också en hel del länkar i mina inlägg och jag hoppas att inga moderatorer ser några problem med det. :)

• Briderella

Har gjort ganska mycket olika produkter tidigare. Köpt crearomes Make-up sats man gör eget smink, det var mer jobb än vad det blev för produkter, har även gjort eget shampoo, badolja, ansiktskräm, hudkräm, tvål, det är roligt att göra men blir dyrt i längden, och jag tycker det tar för lång tid.....är lat och köper färdigt nu för tiden...;)

Svar på tråden Är det någon som gör sina krämer el rengöring själv?