• Lins

Cerazette

Jag bytte vid månadsskiftet januari/februari från kombinerade p-piller till Cerazette. Fick mens som vanligt och den varade lite längre än normalt, men med mindre blödningar. Sen gick det ca 6 veckor utan mens och nu har det kommit. Är inne på åttonde dagen med blödningar. Mindre blödningar än normalt, men det ger sig ju aldrig. Börjar bli lite trött på detta!
    Vissa blöder inte alls och vissa blöder har jag förstått. Ni som äter/har bytt till Cerazette, vilka erfarenheter har ni? Ni som har mens, hur länge blöder ni? Jag försår ju att det tar ett tag innan kroppen anpassar sig osv, men hur länge tar det innan kroppen har anpassat sig? Ska börja på tredje kartan i morgon och sen är det dags att ta ut nya piller eller om man ska byta preventivmedel.

• Svar på tråden Cerazette
  • Lins

peppar, peppar så har jag knappt blött något sen i morse. Hade då lite brunaktiga flytningar.
    Jag ger dom en chans till och hoppas att det rättar till sig! När jag tänker efter så precis när jag bytte blev jag hel konstig. Kände mig jätte-ledsen en morgon när jag vaknade och tårarna hängde i ögonvrån hela dagen på jobbet. Bröt ihop på kvällen och kunde inte sluta gråta. Även dagen därpå grät jag och min sambo var förtvivlad och trodde att jag ville göra slut. Stackaren! Jag kunde inte förstå vad det var för fel, men nu i efterhand så misstänker jag att det berodde på pillrena.
    Tack för alla tips och råd! BT är ett härligt forum!

• Yaia

Hej Lins!!

Exlutena var några nya piller jag fick, skavara minipiller liksom cerazette men inte ha samma biverkningar som blödningar och viktuppgång, men som sagt det är ju inte säkertatt det funkar på alla, ajg har bara ätit deem i två veckor ca, men jag tycker det är lite bättre, jag går iallafall inte upp längre..:)

• Anneli23

Lins

Min mens försvann direkt jag började med Cerazette. Jag har inte gått upp i vikt vad jag har märkt, men å andra sidan så har jag rätt svårt att gå upp i vikt, kan äta hur mkt som helst ;)
    Jag har ställt in mobilen så den ringer kl 20.55 varje kväll, då är det enklare att komma ihåg att ta pillret. Annars skulle jag nog glömma.

• Anneli23

Måste bara säga att det är så olika för alla hur man påverkas av p-piller och minipiller.
    För mig har det fungerat skitbra, ingen påverkan på vare sig humöret eller sexlivet. Det enda är att jag inte längre har någon mens, annars märker jag inte av att jag äter Cerazette.

• Wanki

Lins, vad tog du för kombinerade piller innan? Om du inte hade biverkningar av dem kanske du kan prova ett minipiller med samma sorts hormon? Jag bytte fran cerazette till mini-pe, som hade samma hormon som mina tidigare kombinerade, och det funkade bra. Ingen mens, inga direkta biverkningar förutom lite spända bröst. Jag tog mina c. punktligt samma tid och hade ända biverkningar. Hoppas du snart slipper alla biverkningar eller hittar en sort som passar dig!

• Lins

Wanki: Tidigare åt jag Desolett. De har alltid funkat bra för mig, men sen jag fick barn så ändrades det och jag fick en väldig huvudvärk en gång i månaden som höll i sig i ca 3 dagar. Inga tabletter hjälpte.
    Nu har blödningarna äntligen gett sig, men det höll i sig i 12 dagar. Lite väl mycket tycker jag. Jag kan nog känna att jag blir lite nedstämd över dom. Igår hade jag en sån dag som jag kände mig ledsen och uppretad utan orsak. Det är ju min sambo som blir lidande..... Ska testa ett tag till, sen kanske det får bli ett byte. Min barnmorska pratde om Mini-Pe. Vill väldgit gärna bli av med mensen. Mensen kan alltså förvinna med Mini-Pe också?

• Wanki

Mensen kan försvinna när man äter minipiller, oavsett sort. Det är naturligtvis individuellt men för mig försvann den i början med carazette och när jag hade mini-pe var den borta hela tiden. Du ska alltsa inte behöva ha de jobbiga biverkningarna ocksa och tro att det är priset för att bli av med mensen! Jag fick ocksa humörförändringar av cerazette och tyvärr var det just min sambo som blev mest lidande, själv märkte jag inte hur mycket jag förändrades.

• Lins

Jag vill ju inte att min sambo ska drabbas av mitt humör. Känns konstigt när man bara kan börja gråta och inte veta vad det beror på. Förstår att han blir rädd. När jag började med Cerazette var jag super-speedad i början och jag märkte att jag var det, men jag kunde inte tagga ner. Min sambo sa lite försiktigt ,"du kanske inte tål dom där nya pillren". Nu är jag inte lika "speedad", men jag har blivit mer känslig. Pratade med barnmorskan om det och hon avfärdade det och sa att sån blir man inte av cerazette???? Alla reagerar väl olika.
    Har cerazette påverkat erat sexliv negativt?
    När jag var inne på fass så står det att det är mer biverkningar på cerazette än på Mini-pe. Ändå förstår jag att dom hellst skriver ut recept på cerazette än mini-pe, eller har jag fel?
    Tack för alla råd och tips! Kom gärna med mer synpunkter!

• Wanki

C. ska ha ett hormon som liknar kroppens eget och därför anses de vara mildare och snällare mot kroppen. Jag fick höra att risken för biverkningar var väldigt lag och kanske är den det om man räknar hur manga som tar dem och hur manga som far negativa biverkningar. Men det hjälper ju inte oss som far dem! Om jag säger sahär: c. paverkade vart förhallande negativt. Men som sagt, det är individuellt och kanske du kommer att trivas med dem om en manad! Annars byt sort och prova dig fram.

• *sussie*

kanon bra piller enligt mig...ingen mens på 5 månader nu...skööööönt.

• blablabla

Jag har ätit cerazette i drygt 4 månader nu, hade fram tills för en vecka sen mens KONSTANT sen i Januari. Hemskt. Jag var också JÄTTEledsen, jämt. Det har också bättrat sig efter att mensen slutade (jag äter alltså fortfarande Cerazette) men det är ju svårt att säga efter bara en väcka. Sexlusten har lagt sig. Psykiskt vill jag ha sex, men kroppen verkar inte vilja.. Jättedumt och konstigt. Jag har en karta kvar tills nästa recept, ska äta den och sen prata med barnmorskan om vad jag ska göra..!

• picachu

Minipiller (och p-piller) är läskiga. Jag har både tagit cerazett och exklutena i kanske fyra år, men märkte hur det påverkade min sexlust. Många kompisar man pratar med har haft samma upplevelse, av både vanliga och minipiller. Varför jag fortsatte käka var ju såklart för att mensen försvann.
    Nu käkar jag ingenting och kör på gummihatt istället, har haft det så i ca 8 månader. Lusten har kommit tillbaka. Kan vara psykiskt oxå - vi förlovade oss i den vevan! Funderar på att sätta in en spiral, men känner inte att det är nån brådska med det heller. Jag tycker inte att kondom är så krångligt egentligen, kräver bara lite planering och duktigt med klick, hähä..

• Heroine

Jag äter cerazette nu och det är långt mellan mensen, kanske två månader, men den varar istället ca 2 veckor...och jag har ibland mellanblödningar.

Har ätit i ca 6-7 mån och märker ingen förändring. Får se om jag fortsätter. Åt Exlutena förut, men slutade för jag tröttnade på blödningsstrul. Sen är det ju svårt att veta hur man skulle må om man inte åt några piller. Det var så längesen jag inte åt några att jag knappt minns hur jag mådde då.

• Lins

Jag har precis hämtat ut ytterligare 3 månader. Tänkte ge dom en chans till. Jag hade också mens i nästan två veckor och nu har det gått 4 veckor utan mens så jag får se om det kommer något eller om det inte blir något alls. Känner inte för att ha så långa blödningar även om dom inte är "intensiva".

• Lins

Någon som har gått upp i vikt av Cerazette? Jag har gått upp ett par kilo och dom är helt omöjliga att få bort.....

• Bluebride2006

min mens försvinner när jag börjar med cerazette, är väl bland de få som får den biverkningen. för andra verkar det bli som för dig, ni blöder mer

• Kaptenskan

Jag är precis som *sussie*. Har inte haft mens sedan förra sommaren när jag bytte från Desolett till Cerazette. Skönt - men lite skumt...

• Bluebride2006

jag har inte haft min på 1 ½ år förrut, pga sjukdom så har jag fått ha uppehåll och börjat om

• Eizpeiz

Jag har använt C sen Jan 2005, och min mens är helt borta. Har bara haft ett par mindre blödningar (trosskydd räcker!) Så jag är supernöjd, men håller med "Kaptenskan" det känns på samma sätt lite skumt...

• Heroine

Önskar att jag också slapp helt. Har haft skum mens sen jag bytte. Kommer lite hur som helst. Just nu är jag inne i en period med småblödningar nästan hela tiden. Jag har mindre ont och det blöder mindre, känns mer som mellanblödningar än vanlig mens. Men så här långdragna och täta blödningar vill jag inte ha. Får se om jag byter igen i höst...

Svar på tråden Cerazette