• Lins

Cerazette

Jag bytte vid månadsskiftet januari/februari från kombinerade p-piller till Cerazette. Fick mens som vanligt och den varade lite längre än normalt, men med mindre blödningar. Sen gick det ca 6 veckor utan mens och nu har det kommit. Är inne på åttonde dagen med blödningar. Mindre blödningar än normalt, men det ger sig ju aldrig. Börjar bli lite trött på detta!
    Vissa blöder inte alls och vissa blöder har jag förstått. Ni som äter/har bytt till Cerazette, vilka erfarenheter har ni? Ni som har mens, hur länge blöder ni? Jag försår ju att det tar ett tag innan kroppen anpassar sig osv, men hur länge tar det innan kroppen har anpassat sig? Ska börja på tredje kartan i morgon och sen är det dags att ta ut nya piller eller om man ska byta preventivmedel.

• Svar på tråden Cerazette
  • Lins

Börjar bli väldigt less på det här. Igår så tänkte jag att, äntligen nu har det gett sig. Blödde inget på hela dagen, men så var jag och tränade och tur var väl det att jag hade tagit på ett trosskydd! Blödningarna kom igång igen! Jag blev så less och irriterad. Ska man inte kunna träna utan att blödningarna kommer igång igen? Tidigare på dagen hade jag pratat med min barnmorska och hon tyckte att jag skulle försöka ett tag till eftersom jag bara hade ätit två kartor eller så ville hon skriva ut Mini-Pe. Jag valde att försöka ett tag till. Ångrar mig nu.

Yaia: Känner igen mig i det du skriver att man oftast har en brunaktig flytning och däremellan riktig blödning. Vad är exlutena? Är det också minipiller?
    Jag märker ju också att vikten är på uppgång och det känns ju inte heller så roligt.
    Är det någon som har erfarenhet av Mini-Pe?

• Lins

Jag får försöka ta dom exakt samma tid då.

Annelie23: Har du gått upp något i vikt med Cerazette? Vilken tid på dygnet tar du Cerazette?

• Lins

Anneli23:
    En fråga till. När du började med Cerazette tog det ett tag innan mensen försvann helt eller var det lite oregelbundet i början? Antar att kroppen måste anpassa sig till det nya preparatet.

• Lins

Tack Kleopatra för dina erfarenheter! Man känner sig så osäker så här i början. Vill gärna bli av med min mens, men jag vill inte gå upp en massa i vikt. Har märkt att jag gått upp ca 1-1,5kg sen jag började med Cerazette. Vill verkligen inte gå upp utan jag skulle snarare behöva gå ner ca 3-5kg. Känns inte bra. Har iallafall tänkt testa kartan ut. Rättade blödningarna till sig relativt snabbt för dig?

• Lins

peppar, peppar så har jag knappt blött något sen i morse. Hade då lite brunaktiga flytningar.
    Jag ger dom en chans till och hoppas att det rättar till sig! När jag tänker efter så precis när jag bytte blev jag hel konstig. Kände mig jätte-ledsen en morgon när jag vaknade och tårarna hängde i ögonvrån hela dagen på jobbet. Bröt ihop på kvällen och kunde inte sluta gråta. Även dagen därpå grät jag och min sambo var förtvivlad och trodde att jag ville göra slut. Stackaren! Jag kunde inte förstå vad det var för fel, men nu i efterhand så misstänker jag att det berodde på pillrena.
    Tack för alla tips och råd! BT är ett härligt forum!

• Lins

Wanki: Tidigare åt jag Desolett. De har alltid funkat bra för mig, men sen jag fick barn så ändrades det och jag fick en väldig huvudvärk en gång i månaden som höll i sig i ca 3 dagar. Inga tabletter hjälpte.
    Nu har blödningarna äntligen gett sig, men det höll i sig i 12 dagar. Lite väl mycket tycker jag. Jag kan nog känna att jag blir lite nedstämd över dom. Igår hade jag en sån dag som jag kände mig ledsen och uppretad utan orsak. Det är ju min sambo som blir lidande..... Ska testa ett tag till, sen kanske det får bli ett byte. Min barnmorska pratde om Mini-Pe. Vill väldgit gärna bli av med mensen. Mensen kan alltså förvinna med Mini-Pe också?

• Lins

Jag vill ju inte att min sambo ska drabbas av mitt humör. Känns konstigt när man bara kan börja gråta och inte veta vad det beror på. Förstår att han blir rädd. När jag började med Cerazette var jag super-speedad i början och jag märkte att jag var det, men jag kunde inte tagga ner. Min sambo sa lite försiktigt ,"du kanske inte tål dom där nya pillren". Nu är jag inte lika "speedad", men jag har blivit mer känslig. Pratade med barnmorskan om det och hon avfärdade det och sa att sån blir man inte av cerazette???? Alla reagerar väl olika.
    Har cerazette påverkat erat sexliv negativt?
    När jag var inne på fass så står det att det är mer biverkningar på cerazette än på Mini-pe. Ändå förstår jag att dom hellst skriver ut recept på cerazette än mini-pe, eller har jag fel?
    Tack för alla råd och tips! Kom gärna med mer synpunkter!

• Lins

Jag har precis hämtat ut ytterligare 3 månader. Tänkte ge dom en chans till. Jag hade också mens i nästan två veckor och nu har det gått 4 veckor utan mens så jag får se om det kommer något eller om det inte blir något alls. Känner inte för att ha så långa blödningar även om dom inte är "intensiva".

• Lins

Någon som har gått upp i vikt av Cerazette? Jag har gått upp ett par kilo och dom är helt omöjliga att få bort.....

Svar på tråden Cerazette