• Lins

Cerazette

Jag bytte vid månadsskiftet januari/februari från kombinerade p-piller till Cerazette. Fick mens som vanligt och den varade lite längre än normalt, men med mindre blödningar. Sen gick det ca 6 veckor utan mens och nu har det kommit. Är inne på åttonde dagen med blödningar. Mindre blödningar än normalt, men det ger sig ju aldrig. Börjar bli lite trött på detta!
    Vissa blöder inte alls och vissa blöder har jag förstått. Ni som äter/har bytt till Cerazette, vilka erfarenheter har ni? Ni som har mens, hur länge blöder ni? Jag försår ju att det tar ett tag innan kroppen anpassar sig osv, men hur länge tar det innan kroppen har anpassat sig? Ska börja på tredje kartan i morgon och sen är det dags att ta ut nya piller eller om man ska byta preventivmedel.

• Svar på tråden Cerazette
  • Wanki

När jag hade carazette upphörde min mens helt i flera manader. Sedan fick jag mens och hade det i tre veckor och da fick jag nog och bytte. Madde inte riktigt bra under tiden med cerazette annars heller sa det bidrog till mitt beslut. Det brukar ju vara tre manader, tre kartor, som gäller för kroppen att anpassa sig har barnmorskan sagt till mig.

• Eleon

Jag har ingen erfarenhet av Cerazette men däremot av långa blödningar.
    Började med mini-piller i höstas och då kan man ju också få oregelbunda blödningar. Jag hade mens som vanligt när jag började med dom, men efter 1 vecka började jag blöda igen och det höll i sig i 2 veckor. Blev så klart orolig för de var inte vad jag skulle kalla oregelbunda blödningar, så jag kontaktade barnmorskan som berättade att det inte är något att oroa sig över. Så vidare det inte kommer mycket blod.
    Jag blev tillsagt att äta mycket järn, helst inte i tablett-form, utan i form av grönsaker. Och dricka mycket vatten.
    Man blir så klart jätte orolig när det händer men det är tydligen vanligt att man kan blöda mycket och länge när man byter till en annan sort. Själv har jag slutat för jag blev så trött på dessa blodflöden.

Men kontakta din barnmorska för att vara på den säkra sidan.

• Yaia

Hej Lins...

Jag har ätit cerazette i ett år och jag har aldrig haft det så jobbigt, tog jag dem inte samma tid varje dag så fick jga blödningar och ibörjan blödde jag i ca 2 mån och även om jag tog dem samma tid så blödde jag ibland men jag hade ständigt några konstiga bruna flytningar, och det var varje dag, dessutom gick jag upp 10 kg....har nu fått byta till exlutena, har bara ätit dem i ca en månad men jag tycker det går bättre...hör med din barnmorska för det är inte meningen att det ska va så här...

lycka till!!!!

• Lins

Börjar bli väldigt less på det här. Igår så tänkte jag att, äntligen nu har det gett sig. Blödde inget på hela dagen, men så var jag och tränade och tur var väl det att jag hade tagit på ett trosskydd! Blödningarna kom igång igen! Jag blev så less och irriterad. Ska man inte kunna träna utan att blödningarna kommer igång igen? Tidigare på dagen hade jag pratat med min barnmorska och hon tyckte att jag skulle försöka ett tag till eftersom jag bara hade ätit två kartor eller så ville hon skriva ut Mini-Pe. Jag valde att försöka ett tag till. Ångrar mig nu.

Yaia: Känner igen mig i det du skriver att man oftast har en brunaktig flytning och däremellan riktig blödning. Vad är exlutena? Är det också minipiller?
    Jag märker ju också att vikten är på uppgång och det känns ju inte heller så roligt.
    Är det någon som har erfarenhet av Mini-Pe?

• Anneli23

Jag har ätit Cerazette i flera år, och jag har märkt att man MÅSTE ta dem samma tid varje dag. Om jag har glömt en tablett eller råkar ta den tidigare/senare så får jag "mensliknande" flytningar i några dagar. Annars är jag helt fri från mens när jag äter Cerazette.

• Lins

Jag får försöka ta dom exakt samma tid då.

Annelie23: Har du gått upp något i vikt med Cerazette? Vilken tid på dygnet tar du Cerazette?

• Lins

Anneli23:
    En fråga till. När du började med Cerazette tog det ett tag innan mensen försvann helt eller var det lite oregelbundet i början? Antar att kroppen måste anpassa sig till det nya preparatet.

• Kleopatra

Hej!
    Mina erfarenheter av Cerazette är blandade. Har ätit dem sedan augusti förra året. Första kartan var hemsk, blödde konstant (grrr, som längst 21 dagar på raken)). Ville byta men min barnmorska övertalade mig att prova en karta till. Blödningarna slutade helt och jag har nu inte haft en droppe blod sedan oktober. Och jag har INTE lyckats ta dem vid samma tid varje dag, långt ifrån. Normalt tar jag dem innan jobbet på vardagar (ca. 07.00), men på helgerna blir det mycket senare (sjusovare?). Här kommer mina Cerazette minus och plus:

minus:
    - Har gått upp 7 kg (vet inte dock om jag ska skylla på pillerna eller ändrade matvanorna....konstigt är det iallafall)
    - Jag har blivit otroligt "blödig" sedan jag började. Gråter över minsta lilla. SKUM KÄNSLA.
    - Outbliven mens. Jag vill verkligen inte bli gravid och nu oroar jag nig ständigt eftersom mensen alltid varit ett bevis på att allt är som det ska (jag har fast sällskap).
    - Smärre yrsel och illamående, som tack och lov försvunnit nu, men gjorde mig ännu mer orolig över ovan.

PLUS
    Outbliven mens! Underbart att slippa det! jippey! Dessutom sparar man en del pengar på tamponger m.m. (he he)

• Lins

Tack Kleopatra för dina erfarenheter! Man känner sig så osäker så här i början. Vill gärna bli av med min mens, men jag vill inte gå upp en massa i vikt. Har märkt att jag gått upp ca 1-1,5kg sen jag började med Cerazette. Vill verkligen inte gå upp utan jag skulle snarare behöva gå ner ca 3-5kg. Känns inte bra. Har iallafall tänkt testa kartan ut. Rättade blödningarna till sig relativt snabbt för dig?

• Kleopatra

Lins: Kul att kunna vara till nytta.

Blödningarna rättade till sig förvånadsvärt snabbt. Konstant (nästan) blödning i tre månader och sedan inte en droppe. Skumt, men sant, inte en enda droppe! Härligt!!! Men som sagt, är jag inte helt förtjust med det övriga. Jag ska ge Cerazette en chans till ändå. Det är ett tufft val. Kan jag stå ut med mitt nya konstiga humör mot att slippa mens... vet inte?

För din del tycker jag att du ska testa en karta till. För om du slipper mensen OCH slipper knepigt humör, så är det ju toppen!!

Lycka till

Svar på tråden Cerazette