Jag är kortväxt (som Maria tidigare här på tråden)och har gått och går nästan alltid i jättehöga smala klackar. Då menar jag 8-10cm till vardags och 11-12cm till fest, utan platå förstås, annars kan man ju ha hur höga som helst.
Efter sådär 15-20 år kan man nästan inte gå i något annat utan att det känns som man ska trilla baklänges, väldigt obehagligt. Jag lägger i korkkilar i hälen på träningsskorna (som Lill-babs) för att bygga upp en bit, annars kan jag smälla av hälsenan. Man måste träna upp foten innan man kan gå i så jättehöga klackar som 10-12cm om man har små fötter, vristen är stort sett vertikal och man måste ta korta, korta steg och givetvis sätta i hälen/klacken först, den som påstår något annat har aldrig själv provat, eller så "knäar" de. Nog om det. En del har det medfött och lär sig på en kväll, andra lär sig aldrig.
Hallux valgus förresten är också ärftlig, vilket betyder att man kan få detta utan att gå i trånga eller höga skor, och de som gör det behöver inte få det. Lill-babs som nämndes har gått nästan hela vakna delen av dygnet i 30-40 år i jättehöga klackar och hon har perfekta fötter (läs hennes bok), men hälsenan har tyvärr kortats och hon precis som jag var hänvisad till just jättehöga klackar. Men det går att träna bort dvs. tänja ut igen om man succesivt går över till lägre klackar.
Slutligen några tips. Vid minsta tvekan, ta ett halvt eller ett nummer större storlek, och lägg ett inlägg under "framfoten", då får man lite extra bredd över tårna. Byt till mjukare gummiklackar, finns även riktigt små för smala klackar, så slipper du "klickandet" mot stengolv och det blir mjukare och känns tryggare att sätta i klacken. Låt skomakaren samtidigt limma på en tunn slitsula av gummi, så håller de längre och det blir inte så halt, gäller speciellt om det är riktig lädersula.
Fråga gärna så slipper ni göra samma misstag som jag gjort.