• Linslus

Att gå i klackskor; låter som en travhäst :-D

...Är det bara jag eller låter det "galopp galopp" när man försöker "gå in" sina bröllopsskor med hög klack?

Blir tokig; är inte precis VAN vid att gå i skor med hög klack...
    Tycker mest det låter som "galopp galopp" eftersom hälen kommer först sen tårna... Gör jag FEL eller?! *asgarv*

& det är ju STEN i kyrkogången, det lär ju låta där med

VET någon om man kan byta ut underdelen av klacken till en något "mjukare" klack?
    Kan t.ex Mr.Minit även göra något åt den "hala ytan" under framfoten?

*hopplös*

• Svar på tråden Att gå i klackskor; låter som en travhäst :-D
  • Linslus

Jocelyn:

Men HJÄÄÄÄÄLP nu har jag "prov-gått" lite till: Om man ska sätta ner hälen så lite som möjligt; då måste man ju sträcka otroligt mycket i vristen?? eller?
    (alltså "peka ner" med tårna framtill för att framfoten ska komma ner ungefär samtidigt)

Ähhhh; kanske tur att man har 8 dagars öppet köp?! hi hi
    *önskar jag vore glamorösare*

• Maria

Det är nog mycket en vana, går man ofta i högklackade skor så vänjer man sig rätt bra. Jag är väldigt kort så jag har ofta höga klackar och vid bröllopet gällde det ju att inte se ut som en dvärg vid sidan av min man - ser ju liksom lite dumt ut om han möste böja sig en massa för att kunna ge mig en kyss och så :D Så jag valde bröllopsskor med ca 12 cm klack. Ljudet är nog mest en fråga om hur man går - man får ju inte köra ner hälen a la hammarslag !

• aircondition

Oj, här är det mycket att lära! Jag går sällan eller aldrig i högklackat. Hälen ska inte i först, partyfeet ska i skon, öva, öva, öva. Tur att jag har till okt. på mig!

• _koko_

Linslus - försök se dig själv från sidan i en spegel när du går. Jag tror inte man kan gå utan att sätta i hälen först, det skulle nog också se fånigt ut. Men nog är det så att man sträcker på tårna lite... :)

// Lycklig nybliven ägare till ett par vrålsnygga (och sköna!) stövlar med klack, synd bara att man måste sula om dem det första man gör...

• Zemiramis

Hehe, vilken härlig tråd. För att svara på din fråga så är det bara att gå till skomakaren och byta till en mjukare klack (gummi lr dyl) bak och en gummisula fram. Det borde gör en del åt ljudet. Sen säger jag som flera andra här, jag gillar klopp-ljudet med klackskor . När jag var yngre gillade jag det så mycket att jag klackade om skor med stålklack... Jag var lite uppmärksamhetssugen, helt enkelt.

Och för att svara på en annan fråga om det verkligen finns folk som tycker det är bekvämt med klackskor, så finns här en till. Jag har snörkängor med klack som är skönare är sneakers. Skor jag kan ha på mig i många timmar utan att känna det minsta obehag. Det beror ju mycket på var under hälen som klacken sitter. Den ska sitt mitt under så man får maximalt "stöd". Man ska inte behöva vackla och kompensera för att klacken sitter fel. Och blir det obalans i skon, dvs klacken är för hög, så får man ju ofta ont under trampdynan, och sedan i hela benen om man har otur... Vill man ha väldigt hög klack kan man ju alltid köpa skor med en liten platå .

Lycka till med ditt sko/klack-ingående!

• Zozo

Jag förstar inte hur man skulle kunna ga utan att sätta i klacken först.. Sätta ner hela foten da da? Snacka om klumpigt! Eller ga pa ta och sätta ner hälen sist? Det blir ju moonwalk!

Näh, jag gar alltid i klack och sätter absolut ner hälen först.

• Mitt hjärta är hemma

Skönt att höra. Jag lovar, det är oerhört krångligt att försöka sätta ner hela foten samtidigt. Svikt i steget?? Näe, inte precis. Stela knän? Ja? Och om man försöker vara mjuk i knäna knäar man. Kanske att jag skall fortsätta gå i klackskor precis som vanligt på mitt gamla sätt. Känns ju normalt och inte fult...

• _koko_

Zozo - moonwalk, hahaha, ser det framför mig!!!

Nä, jag tror problemet har blivit lite uppförstorat här. Går man bara med korta steg löser det sig av sig själv! Det som ser knäppt ut är när tjejer tar för stora steg, och således verkligen slår i hälen innan resten av foten sätts i backen. Man har liksom inget annat val då eftersom vinkeln mellan benet och marken blir för stor. Sorry min otroligt nördiga förklaring... :D

• Zozo

Det jag ofta tycker ser knepigt ut är folk som ser ut som om de balanserar pa styltor.. VARFOR ska man ha sa höga klackar om man inte tycker det är bekvämt att ga i!?

• Mitt hjärta är hemma

Lycklig?: Den bästa förklaringen jag hört. Den köper jag! :--)

• Tingeling1234

Nu har jag inte läst hela tråden men..äntligen hittade jag mina skor. VitaEcco för 750:- med lagom klack ca 3 cm, visserligen dyrare än jag tänkt men åhhh så sköna!!! Mjuka som 17 och gummisula ;)dessa kan jag gå i en hel vecka;)

• Liten & Fåfäng

Jag är kortväxt (som Maria tidigare här på tråden)och har gått och går nästan alltid i jättehöga smala klackar. Då menar jag 8-10cm till vardags och 11-12cm till fest, utan platå förstås, annars kan man ju ha hur höga som helst.
    Efter sådär 15-20 år kan man nästan inte gå i något annat utan att det känns som man ska trilla baklänges, väldigt obehagligt. Jag lägger i korkkilar i hälen på träningsskorna (som Lill-babs) för att bygga upp en bit, annars kan jag smälla av hälsenan. Man måste träna upp foten innan man kan gå i så jättehöga klackar som 10-12cm om man har små fötter, vristen är stort sett vertikal och man måste ta korta, korta steg och givetvis sätta i hälen/klacken först, den som påstår något annat har aldrig själv provat, eller så "knäar" de. Nog om det. En del har det medfött och lär sig på en kväll, andra lär sig aldrig.
    Hallux valgus förresten är också ärftlig, vilket betyder att man kan få detta utan att gå i trånga eller höga skor, och de som gör det behöver inte få det. Lill-babs som nämndes har gått nästan hela vakna delen av dygnet i 30-40 år i jättehöga klackar och hon har perfekta fötter (läs hennes bok), men hälsenan har tyvärr kortats och hon precis som jag var hänvisad till just jättehöga klackar. Men det går att träna bort dvs. tänja ut igen om man succesivt går över till lägre klackar.
    Slutligen några tips. Vid minsta tvekan, ta ett halvt eller ett nummer större storlek, och lägg ett inlägg under "framfoten", då får man lite extra bredd över tårna. Byt till mjukare gummiklackar, finns även riktigt små för smala klackar, så slipper du "klickandet" mot stengolv och det blir mjukare och känns tryggare att sätta i klacken. Låt skomakaren samtidigt limma på en tunn slitsula av gummi, så håller de längre och det blir inte så halt, gäller speciellt om det är riktig lädersula.
    Fråga gärna så slipper ni göra samma misstag som jag gjort.

Svar på tråden Att gå i klackskor; låter som en travhäst :-D