• Linslus

Att gå i klackskor; låter som en travhäst :-D

...Är det bara jag eller låter det "galopp galopp" när man försöker "gå in" sina bröllopsskor med hög klack?

Blir tokig; är inte precis VAN vid att gå i skor med hög klack...
    Tycker mest det låter som "galopp galopp" eftersom hälen kommer först sen tårna... Gör jag FEL eller?! *asgarv*

& det är ju STEN i kyrkogången, det lär ju låta där med

VET någon om man kan byta ut underdelen av klacken till en något "mjukare" klack?
    Kan t.ex Mr.Minit även göra något åt den "hala ytan" under framfoten?

*hopplös*

• Svar på tråden Att gå i klackskor; låter som en travhäst :-D
  • jocelyn

*fnissar* Gu vad ni är underbara i inläggen! Jag har också svårt för att gå i klackskor och tycker det ibland känns som en "bluff" typ att jag har klätt ut mig i mammas skor eller något...

Efter att ha testklapprat lite här hemma kan jag säga; jag sätter i hela foten, möjligen lite mer häl i början av steget. Tror det enda sättet är att vänja sig vid skorna och klappret. Sedan behöver man ju inte ta i så mycket när man går, det är då det låter. Prova klappara runt lite hemma och eventuellt lägga på sån där gummisula som dämpar.

Ska tillägga att jag kommer hålla mina klackar lagom låga till dagen D. ;)

• Karin69a

evkasu & andra vana klacktjejer: Jag kände mig lite träffad när du talar om hur hemskt det ser ut med tjejer som går i klack utan att kunna.......
    Jag har inte gått så mycket i "hög" klack (läs 5-6 cm) att jag hunnit lära mig. Varje gång tycker jag det är otroligt obekvämt. Jag vill därför fortsätta på Linslus tråd med att undra:
    Finns det överhuvudtaget någon som på allvar tycker det är BEKVÄMT att gå i högklackat? Hur kan man tycka det? Hur gör man för att vänja sig? Är det som med kaffe och whisky att man måste vänja sig...?? (seriös fråga, trots liknelsen)

• Ellte

Jag tycker faktiskt att det är bekvämt... Inte ALLA skor förstås men jag lider inte mer av bra klackade skor än av bra lågskor :)

• anne på grönkulla

Håller med Ellte, mina värsta obekväma skor är definitivt inte de mest högst klackar! Ofta har det en relation till priset, faktiskt (nu köper jag inga glammiga lyxiga märkesskor, men märker jättestor skillnad på dem jag köpt på typ Din Sko eller om man går i en lite dyrare affär och köper ett par kvalitetspumps). Hade ett par rätt billiga ikväll och det nöp rejält trots att jag mest suttit ner.

Jag sätter nog ner hälen före, men inte så mycket - det beror nog en del på hur bråttom jag har också (SPRINGER ofta i jobbskorna - ajajaj vad ont det kan göra - hade nya högklackade en gång när jag sprang 3 dagar på Norra Latins stengolv och rattade en konferens. Det var bara att gå & tömma nageltrången sen...) och visst klapprar det en del. Det hörs ju när man komme rom jag säger så - kollegorna brukar känna igen mig på stege.

• Johanna_04

Ljudet är definitvit ett av skälen till varför jag gillar att ha högklackat, men å andra sidan har jag inget emot att tilldra mig uppmärksamhet...

Jag har högklackat allt som oftast och jag har många bekväma skor med 7-9cm klack som jag utan vidare kan ha en hel dag. Har ibland ännu högre klackar men då ger man sig kanske inte ut på långa promenader... Självklart får man ont i fötterna om man har skor med dålig passform eller dålig kvalitet, och klackarna förstärker nog effekten av en dåligt passande sko.

• Zozo

Jag tycker absolut det är bekvämare med klack än utan. Jag gar i princip alltid (ja, utom hemma da) i mellanklack (runt 5 cm). När jag har högre klack (läs 10-12 cm) beror det helt pa skorna om det är bekvämt eller ej.
    Jag köpte en gang ett par skor där foten blev sa böjd att man knappt kunde sätta i hälen före resten av foten och det blev sa klumpigt att ga i att de far sta kvar i garderoben jämt.. Ta en lite lägre klack om det inte känns bekvämt! Det vore ju trist att ga och ha ont i fötterna den dagen (som om det vore kul nan annan dag...)

• Mitt hjärta är hemma

Har hört ryktas att Lillbabs inte _kan_ gå i skor utan klack längre, att typ hälsenorna blivit för korta. Om det är sant vet jag ej. Det finns ju t.o.m. högklackade morgontofflor, tur va? ;)

• Linslus

Jocelyn: Känner såååå igen mig i beskrivningen att det känns som man går i mammas lånade skor Men det är väl bara att öva öva öva & försöka "identifiera sig" med sin nya "stil" med klackar

Mitt hjärta är hemma: det är faktiskt sant det där med att hälsenan kan förkortas (vet dock inte hur det är i just Lill-Babs fall, men...)! Dessutom är det inte heller så kul med Hallux valgus (krökt stortå) som KAN vara /bli resultatet av för trånga skor

• Linslus

.... skulle INTE vara en "smiley" bredvid Hallux Valgus

• jocelyn

aha! är det DET som är hallux vulgus... har alltid undrat när alla kändisar ska operera bort sina såna ;)

Jag har nog snarare "bebistår" dvs helt raka och knölbefriade. Kanske lika bra att jag håller mig till mina lagomklackade skor med ca 3-4 cm klack då om jag vill undvika krökta grejor på fötterna?

Missförstå mig rätt nu, jag tycker det ser dösnyggt ut på vissa med höga klackar men på mig blir det så att jag tänker för mkt på skorna och då är ju poängen borta. På dagen D vill man ju inte tänka "aj aj den som kunde få vila sin hallux lite..." eller nåt i den stilen ;)

Svar på tråden Att gå i klackskor; låter som en travhäst :-D