• Princessa

nä! Nu slutar jag!

nu har jag bestämt mej! Ska egentligen börja på en ny p-pillerkarta på lördag, men så kommer det inte att bli! Jag ska sluta proppa i mej hormoner. Ska bli så skönt att äntligen få veta hur jag VERKLIGEN är!

Finns det nån annan här som också ska sluta eller som just har gjort det? Skulle va kul att höra era erfarenheter. Vad hände med er, fysiskt och psykiskt? Är lite nervös för vad hormonrubbningen såhär i början ska ställa till med! Typ finnar, viktuppgång (hoppas ju på nedgång :D )osv.

Berätta gärna för mej, om ni vill! :)

• Svar på tråden nä! Nu slutar jag!
  • Princessa

jag är också lite orolig för hur mensen blir. Hade inte direkt regelbunden innan jag började med pillren. Och så vill jag ju inte släpa med mej bindor överallt, i fall om. Suck. Men det får man väl ta, om man vill bli normal igen :)

• tattar-Emma

Jag var också ängslig över mensen, men det är inte så jobbigt att ha några tamponger i väskan och jag är ju inte fjorton längre, jag har lärt mig att tyda signalerna så jag fattar när det är dags =)

• Princessa

jag skulle också hellre släpa med mej tamponger i väskan, i stället för bindo. Men jag kan inte använda tamponger. Får ont i magen av dom.

I dag skulle jag ha börjat på ny karta:) Oj, vad lättad jag känner mej. Ska köpa kådisar ikväll :D

• Jenny79

Jag tänker sluta efter nästa karta, har alltså en och en halv kvar...

• nenna-m

Jag slutade med p-piller för typ 4-5 månader sedan. Initialt ökade min sexlust men sen återgick den till det normala. Hyn har blivit lite sämre, tyvärr...Men det absolut bästa är mitt humör! Jag är mycket jämnare i humöret, klarar av motgångar och stress mycket bättre. Känner mig lugnare och gladare. Och min fästman märker också av det!

Jag har nu övergått till p-dator. En lite dator som man öppnar varje morgon och som blinkar antingen rött (risk för graviditet) eller grönt (ok, att köra på). Lite då och då visar den gult vilket innebär att den vill ha ett kissprov. Då har man stickor man kissar på och sticker in i datorn. Och på så sätt kan datorn lära sig din cykel och ge information. 94% säker. Kan även användas när man försöker skaffa barn!

• Princessa

nenna-m, vilken sort åt du? Jag vill absolut inte få problem med min hy! Nu blev jag lite nervös! Men det är förstås olika hur man reagerar...

• fruRT

Jag slutade äta piller för några år sedan, för jag tröttnade helt enkelt på att knapra i mig en massa hormoner. Det känns inte bra att manipulera kroppen så där, tycker jag. Och då hade jag ätit pillren i en hel massa år, men som sagt - jag ville inte mer.

Så nu använder vi kondom, jag och min man (!), och det funkar utmärkt. Framför allt är jag så glad över att ha fått tillbaka en sexlust som jag nästan inte visste att jag hade förlorat..!

Har ni någon erfarenhet av ett p-medel som heter Persona? Det är en liten dator som du analyserar dig själv med, så att du får svar (och alltså inte bara gissar) på när dina säkra perioder är. Jag tycker att det verkar lite intressant...

Kram.
    /FruRT

• GithKat

Jag slutade oxå med p-piller men använder nu nouva ring istället. Tyvärr är jag en sådan som måste har hormoner då jag har sådana fruktansvärda smärtor och är konstant trött med fruktansvärda humörsvängningar. Kan lugnt säga att jag inte ser fram emot den dagen vi vill skaffa barn och jag måste sluta med hormonerna, då jag vet att jag kommer må pecka fram tills jag blir gravid.. Och sen återstår det att se hur man mår under graviditeten oxå..*S* Fast något ont har oftast något gott med sig.

• vittguld

Jag slutade för ca 8 månader sen och märker..just ingenting...lite skumt kan jag tycka, skulle dessa hormoner inte ha påvekat mig mer?? Kanske kan jag känna mer mensvärk då det är dags. Är också mycket fascinerad över att jag får mensen så regelbundet, och att den kom på en gång jag slutat. Trodde kanske den skulle hålla sig borta ett tag :)

Hur som helst, vi kör med "dra ur metoden" blir det ändå så blir det :)

• blivande fru J

Jag slutade med p-piller i april. Det tog ungefär ett halvår innan min mens kom tillbaka, och först nu har dne börjat stabilisera sig. Min hy blev jättedålig i början, men de senaste månaderna har acnen helt försvunnen. Var jättejobbigt ett tag att se ut som en finnig tonåring, men som tur var försvann det. Det är tydligen vanligt att det blir så efter p-piller slut då man har hormonförändringar i kroppen. Många kvinnor får acne, skäggväxt och håriga ben, men det brukar ge med sig efetr någon månad.

Jag mår underbart bra psykiskt sen jag slutade. Äntligen får jag vara mig själv och må bra som en människa , och inte känna mig som en hormonstyrd robot. Dessutom har min sexlust blivit ökad.

Nackdelen är det sexuella skyddet. Vi är latexöverkänsliga båda två och jag vill inte ha hormoner alls, inte ens lokalt som hormonspiralen.

Vi använder nu plastkondomer, men de är ohållbart dyra (25 kr/st) Det finns alltså bara tre alternativ kvar: sterilisering, kopparspiral och p-dator.

Svar på tråden nä! Nu slutar jag!