• Princessa

nä! Nu slutar jag!

nu har jag bestämt mej! Ska egentligen börja på en ny p-pillerkarta på lördag, men så kommer det inte att bli! Jag ska sluta proppa i mej hormoner. Ska bli så skönt att äntligen få veta hur jag VERKLIGEN är!

Finns det nån annan här som också ska sluta eller som just har gjort det? Skulle va kul att höra era erfarenheter. Vad hände med er, fysiskt och psykiskt? Är lite nervös för vad hormonrubbningen såhär i början ska ställa till med! Typ finnar, viktuppgång (hoppas ju på nedgång :D )osv.

Berätta gärna för mej, om ni vill! :)

• Svar på tråden nä! Nu slutar jag!
  • Here comes the bride!

Jag åt p-piller i många år men jag är så otroligt glömsk så jag glömde ta så ofta.
    Därför övergick jag till p-stav.
    Var helt underbart att bli av med mensen och veta att man var var skyddad i tre år utan att behöva vara orolig för att glömma ta pillerna.
    Men efter ett tag så fick jag jättemycket finnar, mestadels på ryggen!
    Så det var bara att sluta.

Jag kände då att att jag inte ville prova något annat, utan jag och min dåvarande sambo körde med kondom. Men det visade sig att jag är känslig mot gummit och fick sår!!!

Så sedan 4 år tillbaka så är jag oskyddad och kör med "avbrutet".
    Hittils har det ju gått bra, inga babysar. Men det är lite tråkigt att vi aldrig kan göra det "helt" om du förstår vad jag menar :)

Sluta endast om du är inställd på att det faktiskt kan bli barn, även om ni kör "avbrutet" och att ni då får ta "konsekvenserna"!
    Abort är inget preventivmedel och inget man gärna vill genomgå.

• addicted

Exakt, darfor slutar jag inte aven om det skulle vara battre for min halsa. Har magproblem bla av pillren. Dessutom ar det ju anda hormoner man trycker i sig men vill inte riskera barn.

• Popis

Jag slutade för två veckor sedan och det känns som en lättnad. Jag har inte känt nån förändring än men min läkare sa att det skulle ta upp till två månader. Jag längtar efter sexlusten som har varit helt borta i 7 år. Vi kör med gummi tills efter bröllopet. :D

• wintersaga

Jag åt p-piller i ungefär ett år men mådde så dåligt av det så jag slutade. Hade efter det kondom och avbrutet. Efter att jag fått min dotter satte jag in en hormonspiral. Riktigt lämpligt, ingen eller väldifgt lite mens, lika stor risk att bli gravid som om jag var steril, kan ha den i fem år, risken för infektioner minskar och den utsöndrar väldigt lite hormoner eftersom den sitter där den ska verka... Men man ska ju ha fött barn för att sätta in en. Måste säga att jag är riktigt nöjd!

• LindyLou

addicted:

Har du funderat på att prova ringen? Det är visserligen också hormoner men i lägre dos. Du kan läsa mer i FASS (www.fass.se) och på www.nuvaring.nu och www.p-ring.nu.

Jag tycker att den fungerar kanon och så slipper man oroa sig för att ev glömma ta sina piller, eller om man är dålig i magen. Eftersom ringen sitter på plats så påverkas inte hormondosen om du kräks eller nåt annat... Det enda du behöver komma ihåg är att sätta in den, låta den sitta i tre veckor (och enligt informationen skall inte skyddet påverkas om det sitter i ytterligare en vecka) för att sen ta ut den och vara ringfri en vecka för att sen stoppa in en ny. Jättesmidigt!

• Princessa

verkar ju som om allt blir bättre när man slutar. Jag är inte rädd för att bli med barn. Det är inget vi kommer att försöka, men blir det så blir det!

Blir jobbigt om man får mer sexlust när man slutar. Gubben får jobba endel redan nu, så mer lust behöver jag inte :D

Vi kommer att övergå till kådis, eller köra på säkra perioder. Men vad jag minns av kondomer (flera år sen sist) så blir det väldigt slibbigt och halt och man känner inte direkt nåt... man vill ju gärna ha lite..motstånd..:)

• tattar-Emma

Jag har kopparspiral trots att jag inte fött barn, det går hur bra som helst!

addicted, det är superlätt att ta ut kondomen i badrummet efteråt och fylla den med vatten för att testa läckage, det är en sån grej man bör göra i vilket fall! Men du gör som du vill, vill bara visa på möjligheterna.

• wintersaga

Kopparspiral kan man ha utan att fött barn men inte hormnspiral...
    Tycker kopparspiral verkar läskig. Har hört att risken för infektion ökar att man blir känsligare för infektioner, kan blöda mer och få mer mensvärk. Enda fördelen är att man inte blir gravid..

• tattar-Emma

Varför kan man inte ha hormonspiral?

Jag funderade rätt länge innan jag kom fram till att kopparspiralen var värd att testa. Mensvärk har jag ändå, blev lite värre i början men det var bara att ta två ibumetin istället för en och nu är det som innan. Blöder mer gör jag, men det är inte så farligt eftersom jag blödde väldigt lite innan. Infektionsrisken tror jag saknar praktisk betydelse, jag tror det är så liten risk att det händer alls och i vart fall så försöker jag komma ihåg att testa mig regelbundet. Mycket av det snacket tror jag också bygger på en föreställning om att yngre kvinnor byter partner ofta och att det då skulle öka infektionsrisken (och det förstår jag ändå inte, med en ny kille har man ju kondom ändå eller? plus att jag är tveksam av andra skäl också men de hör kanske inte hit).

• Lurline

Jag slutade för ca 2-3 veckor sedan. Är lite orolig för att min mens kommer att bli väldigt riklig och väldigt osäker (kunde ibland hoppa över 2-3 månader) som den var innan jag började med piller. Men om den kan fixa sexlivet är det värt det. Jag och min pojkvän har inte haft ett bra sexliv på flera år, jag har inte direkt haft lust, varit torr och då har det ju gjort ont. Jag trodde tidigare att det förmodligen bara berodde på att vi varit tillsammans ett tag och att det var som det skulle liksom, att lusten minskade. Men nu på senare tid har jag börjat fundera och insett att problemen startade ett tag efter att jag börjat med pillren så nu tänkte jag testa vara utan och hoppas på en förbättring.

Svar på tråden nä! Nu slutar jag!