• Chicki

Kuvertavgift fult ?!

Vi sitter i våra bröllopsplaner och mina föräldrar ska vara med och bidra. Och i ställer för dyra presenter. Tänkte vi ta en kuverts avgift på 100 kr per vuxen, och detta tyckte min mamma va fruktansvärt för är det bröllop ska man bjuda på maten. Nu är det så att vi är inte miljonärer och med mina föräldrars hjälp så får vi ihop ca 20-25,000 kr till bröllopet. Är det helt fel att ta en avgift?
    Vi tänkte då till maten, dryck och så sen tänkte vi ha en självkostnads bar på kvällen... Hur har ni gjort?

• Svar på tråden Kuvertavgift fult ?!
  • ThereseLaurin

jag tycker inte att det är nåt fel i att ta avgift, men kommer inte att göra det själv.. då jag tycker att de känns lite knasigt att bjuda dem men de får betala gför allt.. de går ju att köpa billig sprit via nätet och så... då går ju priserna ner en del... fast visst nu ska vi inte gifta oss på länge så vi kan ju ändra oss.. men jag tycker inte att det är snålt... lycka till=)

• Lippi

Vi lite yngre uppfattar det inte som fult. Särskilt om det bara gäller 100kr.

Men reaktionerna från äldre släktingar blir nog som hos din mor.

• Ettolrach

Jag är en tant på 44 och jag tycker inte det är så fult. En avgift på 100 kr tycker jag är helt ok och skulle inte tycka illa vara om jag fick en sådan bröllopsinbjudan.

• Lippi

Ettolrach

Du tillhör ju oss yngre. Tror du inte de verkliga tanterna (som din mors generation) tycker det är lite underligt?

• Lindha

Självklart kan ni ta betalt! 100:- är ju ingen stor summa så jag tror inte att någon kommer "knorra" pga det.

• AnT

Om ni tar en så liten kuvertavgift som 100 kr tycker jag inte att det är snålt. Jag tror att i stort sett alla som går på bröllop köper present för 100 kr/person ändå. Men ni måste göra det tydligt att ni inte vill ha presenter också, utan att ni bara vill ha kuvertavgiften.

• Lippi

Därmed inte sagt att det är fel att ta ut avgift. Personligen tycker jag det är ett jättebra sätt att kunna få ett något exklusivare bröllop än vad man annars fått.

• Chicki

Vi kommer åka över till tyskland och handla alkholen. Jag tycker ju inte att 100 kr är så mycket, men den "äldre" generationen kanske tycker det..

• Chicki

De kommer nog köpa presenter ändå om jag känner min släkt även fast jag säger att vi inte vill ha det.

• karlzone

Som ni säger är det nog många äldre som tycker att det verkar fel med kuvertavgift. Men jag ska tillägga att min blivande svärmor tycker (iaf tyckte) att vi är galna för att vi tänker bjuda på allt. Så jag antar att åsikterna kan variera i alla generationer!
    Jag tycker iaf inte att det är fult att be om en kuvertavgift och om det dessutom innebär att man undanber sig presenter tycker jag mest att det är ganska skönt..

Svar på tråden Kuvertavgift fult ?!