• PeterErnwall

För billiga ringar!!! (Classic - Smycka)

Jag var i smyg och tittade på Smyckas förlovningsringar (Clasic) idag, och hittade ganska så snabbt vilken ring som jag vill ha (tjock och rundad i rött guld).
    Däremot var det svårare att hitta någon till min (förhoppningsvis) blivande.
    Enligt expediten är det 18K som gäller för ringar, och jag tror att en slät enklare variant blir bäst som förlovningsring, men då kostar ju dessa ringar bara 1-2000 kr, det känns lite som ett hån mot min käresta. Är det någonting som ska få kosta extra så är ringar och bröllop.
    Frågan är om det finns förlovningsringar som upplevs som exklusivare, även om de också är i 18K och släta.
    Ska jag försöka hitta en finare ring med stenar, även om detta kan krångla till det när det gäller kombination med vigselringen (som hon kommer att välja själv)?
    Jag hade även trott att vitt guld skulle vara det rätta, men jag tyckte att dessa såg för billiga/plastiga ut.
    Frieriet ska alltså vara en överraskning från min sida.
    Kort sagt: HJÄLP!

• Svar på tråden För billiga ringar!!! (Classic - Smycka)
  • Dominikanska

41-4K kostar 2175 till 2475 beroende på storlek, 41-6K 3235 till 3500. 42-5K kostar 2990 i den mindre storleken. Om ni vill ha vitt guld är priserna 2625 - 2995, 3995 - 4300 och 3650, hos Smycka. Jag tycker att 42-5 är snyggast. Jag tycker att det är roligt att vi har lika ringar, så det är mitt råd till er också. Jag tror att siffran efter strecket betyder bredden. Min är 4 mm bred och jag tycker inte att det är för mycket. Jag antar att 42-5K är 5 mm bred.

• PeterErnwall

Tack! Var hittar du dessa priser?

• Chilianna

Men å andra sidan får du ju mer pengar till vigselringen som hon kan vara med och se ut om inte förlovningsringen kostar skjortan. Så skulle du ju oxå kunna se på det...Å sen tycker jag att det verkar mer att du slår på stora trumman genom att fria på ett personligt, vackert sätt, med en enkel ring, snarare än en flashig förlovningsring och fria framför TVn, för att hårddra det hela!

• Dominikanska

Jag har Smyckas katalog och prislista hemma. Gå förbi en butik och hämta dem. Jag tycker att 31 också är snygg. Jag tror att den finns i bredderna 4, 5 och 6 mm. Priset här är mellan 1450 och 2230 beroende på bredd och storlek. Har du tittat på www.schalins.se/? Deras ringar går ofta att köpa billigare på internet. Jag har Schalins prislista också, säg bara till om du vill ha fler uppgifter.

• lolabe

Har inte läst hela tråden men den ring jag lät göra till min blivande kostade ca 5000. Det är en slät vitguldsring 6mm bred men ganska tjock och tung.

• bulldog

Ett alternativ är ju att du gör det "amerikanskt" och friar med en riktigt maffig ring och att hon sedan får en tunn ring vid vigseln (tycker det låter som du vill överväldiga henne...)

Vi tänkte också ha släta vitguldsringar, min blivande man vill ha en runt 5-6 mm men jag vill ha tunna ringar så det lutar åt 2,5-3mm så mina båda blir ungefär som hans. Men jag håller med dig om att vitguld känns lite trist, framförallt om man måste behandla ringarna för att de ska hålla färgen. Vi har börjat fundera på platina istället, kanske kan vara nåt för er?

• PeterErnwall

Dominikanska> Dina priser är lägre än de jag fick i den Smycka-butik jag besökte. Gäller din prislista en särskild Smycka-butik, eller är de riktpriser för kedjan?

• Dominikanska

Det står Classic på framsidan, cirkaprislista 2005. På baksidan står det Smycka och adresserna till deras butiker. De kanske har en ny prislista för 2006. Jag tror att guldet har stigit i pris.

• Miastm

Peter:
    jag jobbar på en smyckabutik och vill bara säga att ringarna som vi har av märket Classic oftast bara är attrapper, alltså ser de inte i färgen ut som "the real deal". Säg gärna till om du har några frågor så ska jag försöka hjälpa dig!

• PeterErnwall

Miastm> Tack för den infon, det berättade inte säljaren för mig, men det var kanske därför ffa det vita guldet såg så billigt ut. Jag tyckte dock att ringarna vägde så tungt som de borde, men det kanske atrapperna också gör?
    Vet du vad de dagsaktuella priserna för 41-4K, 41-6K och 42-5K är?

• Miastm

Peter: Tyvärr vet jag inte det på rak arm men kring 2000 och kanske över per styck. Ring till din Smyckabutik och be dem ge dig svaret över telefonen. Det är ju snabbt gjort!

Svar på tråden För billiga ringar!!! (Classic - Smycka)