• PeterErnwall

För billiga ringar!!! (Classic - Smycka)

Jag var i smyg och tittade på Smyckas förlovningsringar (Clasic) idag, och hittade ganska så snabbt vilken ring som jag vill ha (tjock och rundad i rött guld).
    Däremot var det svårare att hitta någon till min (förhoppningsvis) blivande.
    Enligt expediten är det 18K som gäller för ringar, och jag tror att en slät enklare variant blir bäst som förlovningsring, men då kostar ju dessa ringar bara 1-2000 kr, det känns lite som ett hån mot min käresta. Är det någonting som ska få kosta extra så är ringar och bröllop.
    Frågan är om det finns förlovningsringar som upplevs som exklusivare, även om de också är i 18K och släta.
    Ska jag försöka hitta en finare ring med stenar, även om detta kan krångla till det när det gäller kombination med vigselringen (som hon kommer att välja själv)?
    Jag hade även trott att vitt guld skulle vara det rätta, men jag tyckte att dessa såg för billiga/plastiga ut.
    Frieriet ska alltså vara en överraskning från min sida.
    Kort sagt: HJÄLP!

• Svar på tråden För billiga ringar!!! (Classic - Smycka)
  • Kirk

Alltså kolla lågpriskedjor, menar jag förstås! :D

• junibrud2006

Tänk på att köpa en rejäl ring med lite tyngd och höjd. Då blir den hållbarare och i och med höjden lättare att matcha med framtida vigselring där stenar kanske ska vara innefattade!

• Dominikanska

Vad har din blivande för stil? Jag har ganska klassisk stil och tycker att Smyckas 42-5K är fin. Jag tror också att det är "inne" med 40-4K. Vi valde att göra handgjorda ringar liknande 42-5K, kantiga på sidan och lätt rundade ovanpå. Min är 4 mm bred och 2 mm hög. Min fästmans är 6 mm bred och 2 mm hög. De kostade 2700 respektive 3700. Jag tror att Smycka också säljer handgjorda ringar.

Jag håller med Hiskan, satsa på en slät ring. Tänk på att det måste vara lite höjd på den för att det ska få plats med stenar i en med samma höjd.

Om du är väldigt osäker, fråga om ni får byta om ni inte blir nöjda.

Lycka till!

• crossin/sterner

Hej Peter,

Jag håller fullkomligt med Kirk. Priset är inte det som avgör, du ger ju ringen från hjärtat och inte plånboken.

Men, har du någon aning om hur din käresta vill att vigselringen ska se ut? Välj i så fall en till förlovnigen som du/ni lätt kan matcha med nästa.

Själv har jag en slät, rak (ej rundad) 6mm bred i vitguld eftersom jag vet att jag vill ha en mycket smal i vitguld med många stenar som vigselring. Han har ingen förlovningsring utan kommer att få en vigselring lik min förlovningsring.

Lycka till med ringval och jag kan nästan garantera att vilken ring du än väljer kommer din käresta att bli himlastormande lycklig.

• Kirk

Kul med bifall, tackar för det! :)

Jo Peter, dessa tips om en slät klassiker är nog goda råd.
    En slät ring går ju alltid att "fixa till" om bruden känner för det, men en väldigt tillkrånglad ring går inte att göra slät lika lätt!
    Kanske kan hon, om hon verkligen älskar lite krusiduller, låta fatta in en vacker sten eller gravera den snyggt?

• PeterErnwall

Dominikanska; Det var Smyckas Classic 41-6K som jag hade tänkt åt mig själv, men att det kvinnliga varianten 41-4K var lite för tjock för min käresta, kan kan 42-5K vara lämpligare.
    Vad står egentligen dessa modellbeteckningarna för, har de något med storlek/tjocklek att göra?

• PeterErnwall

Slarv... Det var Smyckas Classic 41-6K som jag hade tänkt åt mig själv, men att den kvinnliga varianten 41-4K nog var lite för tjock för min käresta, kanske kan 42-5K vara lämpligare.
    Någon som vet vad 41-4K och 42-5K kostar?

• Chilianna

Håller med om att ganska tjock ring är snygg (men inte säkert att alla händer passar till sådana ringar) och jättebred är ju inte bra om hon vill ha en lika bred vigselring... Men idén om en enkel, slät förlovningsring är bra.
    Fast att det skulle kännas billigt och som ett hån låter ärligt rätt fånigt. Det sitter absolut inte i priset- det sitter i avsikten med gåvan!!!

• Chilianna

Förlåt om jag lät lite väl neggo! men om du köper en slät ring kan man ju lägga till stenar sen och en slät ring är ju lättare att matcha med en annan ring (alltså vigselring)

• PeterErnwall

Jag är faktiskt varken rik eller dryg, men jag tycker bara att det känns lite märkligt att när jag nu till slut ska fria och slå på stora trumman så lägger jag egentligen inte ut några pengar på kalaset.
    Det kanske finns lite prestationsångest bakom detta, och naturligtvis handlar inte frieriet om ringens prislapp, men ändå...

Svar på tråden För billiga ringar!!! (Classic - Smycka)