• PeterErnwall

För billiga ringar!!! (Classic - Smycka)

Jag var i smyg och tittade på Smyckas förlovningsringar (Clasic) idag, och hittade ganska så snabbt vilken ring som jag vill ha (tjock och rundad i rött guld).
    Däremot var det svårare att hitta någon till min (förhoppningsvis) blivande.
    Enligt expediten är det 18K som gäller för ringar, och jag tror att en slät enklare variant blir bäst som förlovningsring, men då kostar ju dessa ringar bara 1-2000 kr, det känns lite som ett hån mot min käresta. Är det någonting som ska få kosta extra så är ringar och bröllop.
    Frågan är om det finns förlovningsringar som upplevs som exklusivare, även om de också är i 18K och släta.
    Ska jag försöka hitta en finare ring med stenar, även om detta kan krångla till det när det gäller kombination med vigselringen (som hon kommer att välja själv)?
    Jag hade även trott att vitt guld skulle vara det rätta, men jag tyckte att dessa såg för billiga/plastiga ut.
    Frieriet ska alltså vara en överraskning från min sida.
    Kort sagt: HJÄLP!

• Svar på tråden För billiga ringar!!! (Classic - Smycka)
  • Hiskan

Jag och min m2b har släta, tunga förlovningsringar. Själv gillar jag just att den känns tung. Min är inte så bred, 3,5mm men mannens är 5mm. Vad jag kan förstå när jag tittat på vigselringar så är detta en ganska klassisk storlek på damring och det finns ett stort urval av vigselringar att matcha med.

Satsa på en slät men tung (tjock men inte bred) förlovningsring. Inga stenar - det kan hon få i vigselringen.

• Tiger72

vi valde också släta förlovningsringar. de är breda och tunga i rött guld.

lättare att hitta vigselring som passar till.

sen ska vi ha vigselringar i vitt guld och båda ska stenar. min blivande kommer att ha en eller 3 stenar i sin.

• PeterErnwall

Förstår jag det som att ni båda ska få ytterligare en ring vid vigseln, hur vanligt är det?

• Kirk

Peter Ernwall:

Vi ska få varsin till, detta är något vi båda tycker blir bra!
    Vanligt? Tja, jag vet inte det jag, men säkerligen allt _vanligare._

Det där med för billigaringar - asch då, min karls ring kommer att kosta ca 2000 och min (samma grundmodell, men tillsatt design som jag klurat fram) ett par tusen till.
    han är helt tillfreds med det, och den ring han ska ha är trots det rimliga priset både gedigen och elegant.
    Den har lite tyngd, (5mm bred) och är slät, alltså en klassisk modell.

Det är inte priset som avgör värdet, så slappna av! Det är inget att oroa sig för, så länge den är vald med omsorg.:)

• PeterErnwall

Fördelen med att förlovningsringen till min blivande är billig är ju att jag då kan köpa en helt ny utan att ha kastat alldeles för mycket pengar i sjön. Dessutom kanske Smycka-affären kan tänka sig att köpa tillbaka ringen om det blev fel, vad tror ni?

• Ravial

PeterErnwall:

Jättegulligt att förlovningen ska vara en överraskning! Men om du är osäker på vilken ring du ska köpa, kan du ju be om att få låna "attrapper" (jag vet inte vad det kallas, en oäkta) av den modellen DU väljer. Då kan hon ju välja själv sedan om hon vill ha en annan modell. Ni får vänta lite på de riktiga ringarna då förstås. Så gjorde min man.

Vissa tjejer är ju ganska noga med vad de har på fingret, som ju ska sitta där många år framöver.

• Ravial

Jag tror inte de är så villiga att köpa tillbaka om det är text i ringen.

• PeterErnwall

Varierar kvalitén mellan olika släta ringar i 18K rött guld, eller kan jag lika gärna gå till någon affär som är ännu mer åt lågpriskedja-hållet och köpa ringarna?

• Kirk

Jag skulle nog vilja ha ett par ord med i laget... Men det är en jätteromantisk idé du har!

Men kan du inte snoka lite då?
    vad hon har för smak i övrigt?
    Anordna regelrätta förhör med mamma/syrra/väninna el dyl :D De kanske har snappat något? :)

• Kirk

Det borde du väl kunna, tänker jag! :)

Svar på tråden För billiga ringar!!! (Classic - Smycka)