• vioola

Sluta röka*

Hejsan

Nu har jag beslutat att göra ett försök till att sluta röka. Är nu inne på min andra dag utan nikotin. Så stolt så hihi... Jag har för övrigt rökt i nästan 10 år, usch å fy! Hoppas nån mer hänger på så vi kan peppa varann.

Kramis

• Svar på tråden Sluta röka*
  • Rugbytjej

Lycka till tjejer!

Jag slutade röka för sju månader sen efter att ha rökt ganska regelbundet i 6,7 år. Bestämde mig en dag att "nä nu är det dags att sluta" (hade ju vetat i alla dessa år att jag måste sluta någon gång, väntade på det "rätta" tillfället, men som bekant finns det ej). Jag saknar inte rökningen alls, tvärtom när jag ser eller känner att folk röker tänker jag "fy, varför??". Visst var det lite tufft i början, och fortfarande när man festar, men annars tänker jag numera aldrig på det.

Kämpa på! Ni kommer att må så mycket bättre!

• Tival

Tack rugbytjejen! 7 månader, inte illa!! Riktigt starkt gjort att bara sluta tvärt så där. Och kul att det gått så bra!

Första dygnet över nu, har proppat i mig mat non stop nu, bara för att distrahera tankarna. Och det funkar faktiskt! Mat och vatten.. och grönt té!

Hur går det för alla??? *nyfiken*

• pickolina

Akta dig för att ersätta ett beroende (rökning) med ett annat (mat)...

Många gör det och börjar sedan röka igen för att de mår så dåligt över alla kilon de gått upp.

Drick te, ut och gå osv..sysselsätt dig, men inte med att äta...

• pickolina

När man röker har man en ökad ämnesomsättning på ca 10% vilket gör att ens ämnesomsättning alltså sjunker med 10% när man slutar. Det + att många äter mer pga suget de känner när de försöker sluta med sitt beroende gör att många går upp i vikt när de försöker sluta röka.

Så om ni inte vill ha ytterligare ett problem, med viktökning, så får ni akta er. Tänk på det innan det händer så att säga, lättare att göra något åt det i förebyggande syfte.

• vioola

Hejsan

Nu är ja snart inne på fjärde dagen, verkar nästan lite väl enkelt. Kommer ihåg en gång för några år sen när jag skulle sluta. Då mådde jag verkligen jättedåligt, låg å vred mig i sängen å svettades å hade humörsvängningar till max. Dum som jag var började jag igen, men inte för att jag var sugen utan för att alla andra i min bekantskapskrets rökte. Festade även mycket då. Hur dum får man bli liksom...?

Jaja, nu är det iaf nya tag som gäller. Å ni som äter lite mer än vanligt, so be it. Ifall det bara gäller en vecka el två så spelar det nog inte så stor roll. Bara du blir av med begäret så kan du alltid träna sen... Ska jag säga som äter minst 3-4 chipspåsar i veckan, pizzor å godis ;). Går inte upp i vikt direkt. Men nu ska jag börja träna me har ja tänkt mig (snart). Har väl inte den fastaste magen nu kanske haha.

Oj, vad jag skriver, ja som har en massa religion att läsa.

Kram på er iaf

• CPH

Duktig Vioola! Själv var jag inte duktig igår utan tog en cigarett (som inte ens var god.. :( )Har nu slängt det paketet i alla fall som jag hade liggande. Nån som har tips på hur jag ska klara att sluta feströkandet? Väldigt många kompisar röker/feströker och då känns det smått omöjligt att låta bli. Ska jag sitta där och suga på en morot eller? Funkar nikotintuggummi i såna situationer kanske?

• vioola

Hej hej

Usch, idag är det värre. Säkert bara för att jag skrev sådär igår. Man ska aldrig tuffa till sig eller skryta vet ni ;). Men det får la gå ändå...

Ska ner till stan nu en sväng å kolla på tröjor. Å efter det ska ja gå å hämta min söta vovve å ta en tur me honom. Bäst att sysselsätta sig hela tiden.

Tack CPH förresten, tycker det går rätt bra för dig me. En cigg på hela dan ju bara. Du kanske kan sätta på ett plåster innan du går ut, man ska visst må illa då ifall man röker. Å tala om för de andra att du försöker sluta så kanske de inte puffar lika mycket i din närhet.

Min fjärde dag nu alltså, å just nu skulle jag verkligen vilja ha en cigg!

Kramis

• vioola

Hej igen

Nu är det snart läggdags å ja klarade den här dagen med, men fy vad tufft det har varit. Har varit lite småknäpp hela dagen.

Hoppas ni andra inte åkt dit igen nu.

Kramis

• Delicatoboll

Jag hejar på er!!!!!

Går nog inte att föreställa sig hur ni har det....men kämpa på

• CPH

Vioola, något som faktiskt funkar när man är röksugen är att borsta tänderna eller äta en morot eller nåt annat litet. Nåt annat jag hört är att det faktiskt är avsevärt många fler som lyckas sluta som använder sig av slutarökalinjen 020-840000.
    De har en sajt också men jag tror jag fastnar i filtret om jag skriver in den. Jag tog ingen cigg igår! :)

Svar på tråden Sluta röka*