• Bröllopstokiig

Vilket ris är vitast?

Då försöker jag igen...

Skulle vilja ha så vitt ris som möjligt. Vet ni vilket ris som är det vitaste? Och så undrar jag hur mycket ris man ska lägga i varje rispåse så att det blir lagom.

• Svar på tråden Vilket ris är vitast?
  • Bröllopstokiig

Inte heller denna tråden fick vara ifred för ironiserande och trams, trots att hon ytryckligen bett om det. Sorgligt.

F mitt tips är grötris. Det är väldigt vitt och lätt att få tag på.

• Meddelande borttaget
  • Bröllopstokiig

Men herregud!!! Får ingen tråd vara ifred?
    En enkel fråga: Vilket ris är vitast?
    Svaret blev: en invecklad diskussion om pettitesser och petighet?????
    Jag brukar inte lägga mig i "bråket" i trådarna men denna gång går det för långt! Själv kommer jag nog att vilja ha ris rätt och slätt, färgen spelar ingen roll för mig, nja, det får inte vara neonfärgat :), men låt nu (F) få ett vettigt svar. (vilket jag tycker att jag, Jennie med ie och Peanut har gett har gett tidigare i tråden)

• Bröllopstokiig

Jag tycker också Peanut visar genuint intresse. Bara detta att ge förslag på ris som man inte behöver tvätta!! Tänk på alla dessa stackars brudgäster som tvättat i alla år. Tack Peanut ;)

• Bröllopstokiig

bröllops gäster menar jag.

Till Ankan....är det konstigt att man till slut flippar ut när var och varannan tråd handlar om RIS?? Vilket ris är vitast, hur mycket ris? Vem ansvarar för riset? Hur syr man ris påsar? Har någon mall till rispåsar?

• Bröllopstokiig

Som bl a peanut och Ms X skrivit i andra trådar: Läs inte då om ni inte gilar det!!!! Det gäller väl er också!!

• Meddelande borttaget
  • Bröllopstokiig

Jag gillar dessa trådar!! Jag bara förklarar varför man blir lite knäpp ibland. Jag har inget emot att flippa ut i bland och släppa loss lite.

• Bröllopstokiig

Maggan, om du har tröttnat på ris, tag potatis ;) nä , skämt åt sido.
    Om du och andra har tröttnat på ris-frågor, lämna tråden där hän och klicka in er på nästa fråga. Ni behöver inte läsa inlägget om ni vet att det handlar om ris.
    OCH om det är så att ni tycker att tråden inte är värd "vattnet det flyter på" så lägg inte in något svar. De trådar som får minst svar försvinner av sig själva...
    Hopp och hej, tack för mej!!

• Bröllopstokiig

Om du gillar dem Maggan, respektera dem då och framför allt respektera inläggskrivaren! Om du nu vet vad respekt är!!

F, jag rekommenderar också att ni gör en påse till cirka 3 personer om det nu är så att ni skall fixa det. Och med ca 1 dl i. Det räcker.

• Meddelande borttaget
  • Bröllopstokiig

Om det nu är samma tjej, med vilken rätt har vi/ni rätt att döma hurvida hon vill ha "rätt" ris på sitt bröllop??

Alla verkar ha så himla lätt att döma andra utifrån sin egen åsikt. Det gäller allt från ekonomi till att pappa leder en in i kyrkan eller inte. Om nu folk vill ha kritvitt ris, låt dem ha det då!

Jag reagerar också, men jag är åtminstone lite artig och svara på frågan. Att det för mig inte spelar nån roll att riset är kritvitt, eller att toapappret matchar servetterna på toa betyder ju inte att det inte är viktigt för andra.

Jag förstår om folk blir less på den "snobbiga" attityd som visas ibland här på BT. Nu är det ju så att många som kommer hit är riktiga nybörjare, de har inte varit här lika länge som många av oss andra. Så bara för att frågan om ris, inbjudningar och gud och hans moster kommer upp för femtielfte gången betyder det ju inte att vi har rätt att raljera över det. För de som frågar är det viktigt, för de som frågar är det helt nytt.

Så, nu har jag varit jätteofftopic i denna tråd också. Förlåt (F)lickan, men jag kände mig manad när det är så tydligt att vissa inte respekterar andras åsikter och vilja.

Petra

• Bröllopstokiig

(F) lickan med riset, jag kan tyvärr inte svara på vilket ris som är allra vitast.
    Men däremot har jag lagt märke till att riset man får på kinaresturangerna är jätte vitt. Men jag vet ej dess namn.

Jag tror att det räcker med att göra rispåsar som innehåller ca 1 dl ris och då till kanske 3 personer/påse, så att säga.
    Annars så tror jag nog att det skulle räcka med ca 2-3 msk till varje person, fast det blir kanske svårt att göra påsar av det.

Lycka till/Tess

• Bröllopstokiig

Hej!
    Jag vet inte vilket ris som är vitast, men jag vill ge alla ett litet estetiskt tips när det gäller riskastandet.
    Om ni vill att folk ska kasta ris, så gör för guds skull i ordning små rispåsar med ris som ni valt (och gärna provkastat)själva, och dela ut dessa till gästerna.
    Vi gifte oss i somras, och efter riskastarproceduren var min mans frack alldeles vitprickig, och tyvärr gick inte allt risdammet bort, varför han var prickig och "dammig" resten av kvällen.
    På de flesta bilderna ser han rent av solkig ut.
    Alternativet är ju att be folk skölja riset, men det verkar kanske lite märkligt?

• Meddelande borttaget
  • Bröllopstokiig

F...

Varför inte göra en runda i affärerna och jämföra? De tips som folk har gett verkar vara genomgående att de vitaste sorterna är basmati-, jasmin- och grötris. Köp en påse av varje och jämför. Tror att det bara är du som kan avgöra detta.

Hoppas att du inte tar illa upp av det som jag skriver nu. Det är inte illa ment, snarare tvätom.

Jag har själv en liten perfektionist boende i mig och planerar gärna in i minsta detalj. Men, livet har tyvärr gett mig en del rejäla törnar som fått mig att börja fundera på vad som är viktigt här i livet.

Jag har mer och mer börjat släppa på mitt kontrollbehov och märkt att saker blir faktiskt, för det mesta bättre, när man inte har koll. Visst saker kan gå snett, men man blir mer besviken om man "hade" kontrollen och tappade den än om hade släppt lite på den redan ifrån början.

Måste erkänna att jag skrattar gått åt de som ironiserar om riset, eftersom de sätter upp en spegel i mitt ansikte och jag ser hur jag själv kan vara. Tror inte de menar illa utan försöker på sitt lilla sätt få dig att se det som de ser.

Som sagt....jag hoppas att du inte tar illa upp av detta inlägg och att du får det bröllop som du drömmer om.

Lycka till!

• Bröllopstokiig

Jag tror att vi hade grötris och att våra toastmasters delade ut plastpåsar med dessa (är inte säker, vi hade inget med det att göra). Mannens frack blev vitprickig, men det var lätt att borsta bort. På de bröllop jag har varit på har gästerna inte haft med sig ris. Ni kan ju göra små påsar eller bara ha en korg vid utgången som folk får ta en näve ur.

• Bröllopstokiig

tycker faktiskt att det är lite skoja att läsa om hur folk gör med en sån detalj som riset!
    Tänk vilken fantasktisk bok man skulle kunna ge ut om bröllop om man tog till vara på alla ideer och tips här. För och nackdelar är det ju oxå gott om
    Jag som har ansett att riset får de fixa själv tycker nu att det där men en korg som folk kan hämta själv ur var en kalas ide. Få se om jag orkar engagera mig eller om jag som jag tänkt tidigare hoppas på att slippa känna små riskorn som söker sig under kläderna!

Svar på tråden Vilket ris är vitast?