Vilket ris är vitast?
Då försöker jag igen...
Skulle vilja ha så vitt ris som möjligt. Vet ni vilket ris som är det vitaste? Och så undrar jag hur mycket ris man ska lägga i varje rispåse så att det blir lagom.
Då försöker jag igen...
Skulle vilja ha så vitt ris som möjligt. Vet ni vilket ris som är det vitaste? Och så undrar jag hur mycket ris man ska lägga i varje rispåse så att det blir lagom.
Basmati eller Jasminris vilket som, dessa är det vitaste jag vet.
Cirka 1 dl alt 1 näve av din blivande man räcker i varje påse...
Lycka till!!
Vitt vet jag inte. Vi hade grötris - det ser vitt ut på bilderna.
Mängd: stoppa ner en näve i rispåsen känn efter vad som känns bra.
Jag skulle kunna tänka mig att ju fler bröllopsgäster desto mindre ris per påse. Jag menar, är det 1 dl i påsarna och det är 10 pers så blir det 1 liter på marken om alla kastar allt. Skulle man vara 50 pers och alla kasta sin deciliter så blir det inte nådigt med ris. Och egentligen tycker jag det räcker med ett par msk per person men det kanske är svårt att fixa påsarna med så lite i.
Man behöver ju inte ha en påse per person heller. En påse med 1 dl i till 3-4 pers räcker. Det skall inte vara för mycket tycker jag.
Är du säker på att gästerna inte tar med sig eget ris? Jag har aldrig varit på ett bröllop där brudparet gett ris till gästerna.
Basmatiris är nog vitast, emn det kan vara lite "dammigt", och man bör nog skälja igenom det innan man kastar det, annars så kanske man får grått damm på sina fina vita kläder, och detta damm syns nog alldeles x-tra mkt på brudgummens mörka kläder.
/Lollan
Borde inte svara...
Men jag blir nyfiken varför det är viktigt med så vitt ris som möjligt?
Är nog ganska novis på ris så att säga
Bara en liten undran!
Är det inte gästerna som tar med riset???
Det gjorde iallafall vi när vi gick på bröllop. Brudparet ska väl inte behöva bry sig om det?
Nu är jag ingen risexpert, men när man kikar på kinamat så är ju det kokta riset mycket vitare än vanligt Uncle Ben, så min gissning är då att Jasmine-ris är väldigt vitt. Kanske till och med grötris borde vara vitare?
Ska man vara snäll med fåglarna (som vissa envisas med) så kanske snabbris vore bäst, då de redan är lite svällt innan.
Petra
Det vitaste riset är kokt ris...och dessutom det bäste för fåglarna :)