• L.Jay

South Beach

Nu va de dax igen. Gamla traden var full sa tankte starta upp en ny. Finns de nagra overlevare efter julen o all den goda maten?

L.Jay

• Svar på tråden South Beach
  • thevovvegang

Nu är jag här igen!

Vet inte vad som har hänt med mig men förra veckan var jag i Rom... Just det, pasta och pizza var det jag åt. Kanon. Efter det har jag jobbat massor så jag sa till mig själv att jag skulle börja med fas ett idag. Och som jag utnyttjade dagarna innan. Åt allt jag kunde komma på med kolisar och fett i.... Vilket resulterade i att vågen stod på 60 imorse... *Suck* Har alltså gått upp 2 och ett halvt kilo på en vecka, bra jobbat va? Men nu är det nya tag som gäller. Min första målvikt är 58, det borde gå snabbt, sen går det långsammare men jag ska kämpa på och eftersom jag har köpt SB-kokboken så SKA jag klara övergången från fas ett till två och tre. Min totala målvikt är 56 så önska mig lycka till!
    /Heléne

• Sanne-06

Oj vad härligt med Rom! Och maten är ju en del av upplevelsen, så jag tyckte det var helt rätt att njuta! Hur har första dagarna i fas 1 gått? Säkert toppen, fast de första dagarna är ju värst, men efter det försvinner suget ganska fort tycker jag!

• thevovvegang

Det är så skönt att vara igång igen! Idag har vi skrivit upp massa nya rätter som vi ska inhandla från den nya SB-kokboken. (Tur att jag har en sån medgörlig sambo, han vill jättegärna testa). Jag har gått ner 0,5 kg sen igår så det känns som en kickstart! Dock känns det fortfarande tragiskt att se vågen stå på över 59 kg... det har den inte gjort på två år tack vare GI och SB, men det är ju verkligen ett tecken på att min kropp inte tål snabba kolhydrater alls.

Folk tycker att jag är knäpp som drar ner så mycket på kolisarna och säger: "Men det är väl bara att äta med sunt förnuft och lute av varje..." Visst, när jag äter vanlig pasta eller ris eller en chokladbit så kommer suget farande som ett expresståg! Inte lätt att ha kontroll då inte.

jag skulle vilja vet hur feta produkter ni äter i fas ett? Kör ni stenhårt på att bara äta lightmejeriprodukter och magert kött? När jag var i fas ett sist så slank det ner lite 20%-ig vispgrädde och salami... Men det gick bra ändå. Verkar inte vara så känslig för just fettet, men jag antar att Agaston håller hårt på det eftersom han är hjärtläkare?

• thevovvegang

Måste bara tipsa om lite gott snack som är billigt och enkelt att göra:

Sätt ugnen på 180 greder och rosta konserverade avsköljda kikärtor i 50 minuter tills de blir krispiga. Man kan också hälla på lite olja och salta lite. 160 kcal per 100 gram, ganska mycket bättre än nötter, för att inte tala om billigare!

Har nån nått bra på tips på annat gott kvällssnask?

• thevovvegang

Kör en lite envägskommunikation ett tag =)
    Är det inte tragiskt hur fort man kan gå upp i vikt. Jag gick upp ca 2 kilo på en vecka och enligt mina gamla anteckningar från första gången i fas ett tog det mig minst två veckor att gå ner två kilo... Bannar mig själv för att jag förlorade greppet. Jag vägde ju 56 så länge och nu känns det som en låång väg att gå för att nå dit igen... Har jag tur och inte fuskar så kan jag vara där vid påsk... *hoppas*

• Brud 2006

thevovvegang: har gjort det en gång men tyckte aldrig att de blev krispiga utan fortfarande "geggiga". Hade du dem i varmluftsugn?

• thevovvegang

Brud 2006: Nej, jag hade dom i vanlig ugn i ca en timme, sen fick de stå framme och svalna. Hade iofs lite olja på, det kankske gjorde dom ännu mer krispiga?

• Sanne-06

Hej hopp!

Hur går det för er SB:are? Själv kör jag på som vanligt, har lagt till lite extra kolisar (långsamma), eftersom jag tränar ganska mycket.

thevovvegang - ja visst är de rostade kikärtorna goda! Ett annat tips är att rosta soja-bönor; de innehåller ännu mera protein och mindre kolisar, men blir inte lika krispiga i skalet.

Hörni - bikinisäsongen börjar verkligen närma sig nu :) .

• thevovvegang

Hallå! Har alla SB:are övergivit sidan? Jag är har nu kört fas ett i två veckor. Jag har kört fas ett tre gånger tidigare i olika skeden. Min uppfattning är att det har blivit svårare och svårare att gå ner i vikt, undrar vad det beror på. Fösta gången i fas ett gick jag ner 2,5 kg på två veckor, nu har jag bara gått ner 1 kg... Och jag hade samma utgångsvikt. Har någon annan sådana erfarenheter? Jag var lite rädd för detta innan jag började socuth beach första gången. Kan det vara så att kroppen vänjer sig vid att inte äta kolisar och tillslut klarar man inte av några kolisar alls utan att gå upp i vikt? Har läst att kroppen suger åt sig kolhydrater när man har dragit ner på dom. Samma effekt som om kroppen ställer in sig på svält alltså?

Jag vet att ni är fler därute som har kört om fas ett eyescream? Kerran? Kan nån ge mig lite tips och råd?

• L.Jay

Hallojsan!
    Tankte bara skryta lite me att vi har fatt riktiga varma juni/juli dagar har i spanien.. Ligger nu 3e dagen ute o solar, otroligt att man kan vara sa vit under vintern. SB gar bra, nu iaf, nu e d mest vatten och agg. hungern forsvinnerm e varmen.

thevovvegang
    Hej ja e precis likadan. Forsta gangen gick ja ner 5 kg forsta veckan och 3 kg 2a veckan. Sen lungna de ner sig. och man atergick till sina vanliga moffdagar :P
    Andra gangen, alla de andra, gangerna har ja gatt ner betydligt mindre 2 kg veckan, eller bara natt kg. Men det e roligare da, nar man far kampa :)

• thevovvegang

L.Jay:

Kul att någon upplever samma sak som jag men tråkigt om det verkligen är så... Hur ska man då kunna hålla sig till denna diet? Jag vill ju att detta ska bli min livvstil eftersom det funkade så bra sist...

Det låter superhärligt att vara i Spanien! Semester? Det är alltid lätt att dra ner på maten i värmen, det är tacksamt! Här i Sverige blir det snarare så att man äter mer än någonsin, och i kombination att man rör på sig mindre än någonsin frå man inte ett lysande resultat precis =)

Vilken fas är du i?

• L.Jay

thevovvegang
    Ja e i fas 2 men kor no lite hardare som fas 1..
    men som en livstil far du ju tanka att de har e perfekt.. eftersom du far ner o inte for mycket =) o att du kan fortsatta ata sa utan att rasa mangder.
    De basta me den har dieten tycker ja e att ja upplever redan fran dag 1 att sotsuget forsvinner. Sa fort ja inte ater kolhydrater sa forsvinner de. stoppar ja daremot en bit brod, eller nagra makaroner i munnnen kommer sotsuget pa en gang.
    Ja bor i madrid sen 2 ar tillbaka. trivs jatte bra o annu mer nu nar kylan forsvunnit :)

• thevovvegang

Det låter kanon att bo i Spanien! Själv har jag en vinterdepression och orkar inte röra på mig alls när vädret är som det är.

Det gör mig inget att gå ner långsamt i fas ett för jag har ju ändå gått ner i snitt lite mer än 0,5 kg per vecka och det känns ju hälsosamt. Jag är bara rädd för att det ska gå ännu trögare i fas två och då är det ju något som har hänt med kroppen... Det känns inget bra.

• L.Jay

thevovvegang
    hej!!
    Forstar va du menar, det kommer komma perioder dar det star stilla under en lang tid, eller du kanske till o med gar upp lite. Men sta ut och du kommer ga ner igen.

• thevovvegang

L.Jay:
    Håller med! Det är bara att hålla igång och inte ge upp för det löser ju inga problem. Bara våren kommer så blir det många lååånga promenader med hundarna också och det kan ju sätta sprätt på saker. Idag har jag iaf kommit halvvägs, jag har gått från 60 till 58 och mitt slutmål är 56 så det är bara att köra på!

Hur går det för dig?

Svar på tråden South Beach