• JAKF

Neutrogena Visible Clear

Jaha.. Så var man här igen då.
    På nytt vill jag testa något som ska hjälpa mot min akne-hy.

Jag provade Rosen Serien ett par månader, efter att bla ha läst mkt gott om den här på BT.
    Men jag blev rödflammig efter en tids användning och min hy blev känslig.
    Kan ju vara delvis pga årstiden också, iofs.

Hur som helst, idag hittade jag Neutrogena, en ny serie på Apoteket.
    Det finns tydligen inte fler som säljer den i Sverige, men utomlands finns den att få tag på.
    Därför är detta en chansning..men är det NÅGON som hört talas om eller provat denna serie?

Det ska vara för oren hy.
    Jag köpte en rengöring mot pormaskar, och en fettfri fuktlotion. Typ 60 kr st.
    Så jag kommer ju märka resultatet..men det är alltid skoj att höra om andra har erfarenheter också.

?
    =)

• Svar på tråden Neutrogena Visible Clear
  • LisenL

Jg använde Neutrogena när jag bodde i Australien och var mkt nöjd med det. Hyn (acne samt yttor) blev bättre och kändes mjuk och behaglig. Letade som en tok efter märket här i Sverige och gav till slut upp. Hittade dock reengöringstvålen på Åhlens för ett år sen och nu finns det alltså på Apoteket. Härligt! Då kanske jag kan få ner mina hudvårdskostnader. Idag Ole Henriksen = dyrt men bra.

• JAKF

Modestie

Jag har kört Basiron några veckor också. Men det funkar alltså att köra det ett par veckor i månaden? Annars har jag hört att hyn blir sämre, innan den blir bättre. Att man ska hålla på med sådana preparat regelbundet.

Jag kanske ska fortsätta med Basiron också då, som komplement till Neutrogena hudvård. Jag blev bara fundersam kring om det hjälpte med Basiron, eftersom det kommer inifrån det här med hormon-finnar.
    Vill inte heller käka hormoner. Usch. Mår mkt bättre utan, i humör och så.

Går man in på apoteket.se kan man söka på neutrogena uppe i sökfältet till höger. Jag använder nr 1, 2, 4 och 5 i listan som kommer upp. =)
    Där ser man även priser. *tips*
    Man kan tydligen beställa därifrån också, ser det ut som...

• Modestie

Hej Jakf!

Jag sklösurfade lite om huden och tror det var påå www.huden.nu (.se?) jag hittade en artikel om acne tarda. Den hudläkaren menade att i stort sett all akne i vuxen ålder är hormonrelaterad och ofta svår att få bukt med Tydligen är det nästan alltid hormonrelaterat om man har akne runt 25-30 och den sitter vid hakpartiet och alltid kommer ungefär regelbundet, ofta kring mens.... Vet ju dock inte hur gammal du är. Jag är iaf 30 och allt det där stämmer ju för mig

Hon menade vidare att det är idé att prova typ Basiron när man håller på att få utbrott, men jag tolkade det som att man bör smörja alltid, inte bara när man brukar få akne. Detta menade hon man kan hålla på med i några veckor och sker ingen förbättring ska man uppsöka läkare...antingen för att få starkare yttre hudmedel, antibiotika eller p-piller. P-piller påstod hon att nästan alla som har hormonrelaterad akne blir bra av och det är ju rätt logiskt, tyvärr...så jag antar att antingen får man äta hormoner och ta ev. biverkningar eller leva med finnar då och då om de inte går bort med apotekets receptfria grejor...

Jag använde förut Basiron hela tiden...tyckte alla finnproblem försvann efter en sisådär 8-10 veckor, men därefter upplevde jag att huden blev "immun" mot medlet, därför började jag smörja mer sällan, bara vid mens...men jag använder Basiron 5 % och tänkte ev. prova 10% varianten som finns...men hyn blir kanske "immun" mot det också....

Jag har spiral nu för att slippa hormoner och det funkar rätt bra, känns heldumt att börja köka p-medel bara för hudens skull...men, men...man kanske "måste" för att bli kvitt eländet...

• Chokladtårtan

Gå till läkaren och få Dalacin utskrivet. En kräm man smörjer in där finnarna är, väldigt tunt. Jag ska använda den i tre månader. Men det funkar, mina finnar är nästan helt borta nu, jag började smörja in i tisdags. Jag smörjer en gång på morgonen och en gång på kvällen.

• Modestie

Funkar Dalacin på hormonella finnar alltså..? Hur gammal är du chokladtårtan? Det jag läst är att problemen kan återkomma efter Dalacinkuren, men det kan ju vara värt att prova!

• tessan1/7-06

Jag har bara sett Neutrogena tvål på Åhléns. Visste ej att det fanns en hel serie. Berätta hur du upfattade det sen när du hunnit pröva det ett tag

• JAKF

Modestie:

Vad snällt av dig att engagera dig så! Jag var inne idag och kollade på huden.se och läste den artikeln du syftar till.

Problemet för mig är att jag inte får äta p-piller, pga blodpropp i familjen. Men jag ska nog få göra en utredning nu, där man tar prover för att se hur pass förhöjd risken är just för mig, så kanske jag kan få något utskrivet sen. Men det lär ju dröja (remiss)...

Under tiden kör jag Basiron och Neutrogena. Höjde till Basiron 10% idag. Har kört den lägre styrkan ca 4 veckor..och det har inte blivit bättre. Tvärtom. Jag har tom fått fler finnar..och på ställen jag inte haft tidigare (som pannan tex). Trist. Kan ju vara det klassiska "det blir sämre innan det blir bättre". Men det ser verkligen illa ut.

Vad trist detta är...

Jag åt p-piller fram till 20 års ålder..hade ingen finne under hela tonåren. Men jag vet ju inte om jag skulle haft det, om jag inte ätit p-piller. Eller om det är just "vuxen-akne", som ändå visar sig efter 20 års ålder typ.
    (Jag är 25).

• nano

JAKF:
    Du kanske kan använda en lokal kräm (typ basiron) och antibiotikatabletter? Eller kombinera med en till kräm, typ differin eller skinoren. Hör med läkare. Antibiotikatabletterna använder man i 3-6 månader, men vissa får inte tillbaka lika mycket finnar efteråt. Dalacin är en antibiotikakräm, men den får man bara använda i tre månader sedan måste man göra uppehåll. Differin är en A-vitaminliknande kräm som man kan använda hur länge man vill.

Alla finnar är egentligen hormonorsakade, de man får i tonåren beror ju på hormonomställningarna där. Man kan inte fixa hormonerna med yttre medel, men man kan påverka huden så att inga finnar kommer upp trots att hormonerna är samma som innan. Det fungerar alltså med antibiotika och krämer även om finnarna orsakas av hormoner, men sedan reagerar man olika när man slutat med antibiotika. De andra icke-antibiotika krämerna fungerar så länge man använder dem, även mot hormonell akne.

4 veckor är inte särskilt länge när det gäller att behandla finnar, man blir nästan alltid värre i början, 6-8 veckor brukar det krävas.

Är dock själv också lite nyfiken på neutrogenaserien, låter som om fuktighetskrämen är bra.

• MonikaS

Jag har använt Neutrogena till och från i flera år (bor i England) och det är ju helt okej, men inget mirakelmedel heller. Men det är verkligen värt att prova, finns ju så många olika produkter i serien också. Jag använder dessutom duschcremen, den funkar bra om man har tendens till akne på ryggen. Jag kan inte heller äta p-piller, men även när jag faktiskt provade Dianette, tror det är som Diane i Sverige, blev inte finnarna direkt bättre, utan nu funkar det okej med Neutrogena, en kräm med benzylperoxid eller vad det heter, som heter Quinoderm, och Garnier Pure-serien. Sen tar jag zink och vitamin B6. Dermalogica var faktiskt inte så bra på mig heller, och inte MD, så håller mig faktiskt till lite billigare produkter nu

• JAKF

Tusen tack för din info, nano! =)
    Så utvärtes medel fungerar, trots att det är hormonellt alltså? Intressant.
    Glad att du tar dig tid att skriva om detta.

Jo, jag är medveten om att det tar tid med tex Basiron. Nu har jag, som sagt, ökat till 10%..så får vi se vad som händer.
    Enligt info. jag hittat står det att man ändå ska se en markant förbättring efter 4-6 veckor, annars ska man uppsöka läkare.

Vad är det för tabletter antibiotika man får, som man kan hålla på med så länge?
    Blir man oftast sämre när man slutat med dem, eller vad har ni själva för erfarenheter?

Frågan är ju om man kan köra anibiotika under vinterhalvåret, för på somrarna är oftast aknen bättre tycker jag iaf.

Har lite svårt att komma fram till läkare. Ska fortsätta mina försök idag. =)
    Under tiden är det toppen att ha er andra här som bollplank. Skönt dessutom med folk som förstår hur det är, med dessa envisa finnar. ;)

Neutrogena fuktkräm funkar jättebra! Förutom att utslagen inte blivit ett dugg bättre (men så har jag, som sagt, börjat med Basiron också) än, så är huden jättefin och jämn!

Svar på tråden Neutrogena Visible Clear