• 29.juli.06

Bakis-askar, vad ha i?

Vi tänkte fylla våra favor askar med saker som kan vara bra att ha dagen efter.
    Istället för det traditionella med chokladpraliner.
    Behöver nu tips på vad man kan stoppa i...

Vi har kommit fram till följande:
    * 2 st alvedon
    * 1 st kondom (som en kul grej)
    * Någon godisbit
    * Visdomsord/citat

ge mig förslag...

• Svar på tråden Bakis-askar, vad ha i?
  • Ravial

Jag skulle snarare säga undvik huvudvärkstabletter som innehåller paracetamol (skadligt för levern i samband med alkohol.

Synd att askarna var så små, annars hade en mastodont-dagen-efter-film varit passande kanske? Och jag håller med om kondomerna - man kan ju vara lite trött och inte alls upplagd

• 29.juli.06

okej, okej, kondomen åker bort

• 29.juli.06

Postafen-köps det på apoteket?

• Johanna = en lat kock

ravial

den rekommendationen om paracetamol är borttagen - det enda de har hittat är att den kanske ger en nååååågot förhöjd risk för leverskador hos alkoholister

för vanliga är paracetamol mycket bättre än ASApreparat som kan vara direkt livsfarliga om man skadar sig efter intaget (tex bilolycka)

• Ravial

(Ursäkta "29.juli.06" att jag stjäl utrymme i din tråd.)

"Johanna = en lat kock": det var intressant! När jag läste bla. biokemisk toxikologi diskuterade vi ämnet och min föreläsare menade att om produkter med paracetamol skulle lanseras på marknaden idag skulle de inte bli godkända. Var kan jag läsa om de nya rönen?

• Bobou

Ravial och Johanna:

Det jag hört om paracetamol är att det konkurrerar med de enzym som ska bryta ner alkoholen i levern, så att alkoholnedbrytningen sker långsammare. Stämmer inte det?

• okt2006

Det finns ju godis som ser ut som korv med bröd, kanske en sådan tillsammans med vägbeskrivning till korvkiosken?

• jocelyn

Ja, det är mkt mer skonsamt för kroppen att använda ibuprofen (Ipren, Ibumetin) "dagen efter".

• Ravial

Bobou: Paracetamol bryts ned i flera enzymsteg och en av produkterna är toxiska för levern (förstör leverceller). Nu är ju det ingen fara eftersom kroppen genast tar hand om den produkten och bryter ned den vidare så att man tillslut kan transportera ämnet ut ur kroppen.

Det enzymet som bryter ned den toxiska nedbrytningsprodukten av paracetamol bryter även ned etanol. Finns det båte etanol och paracetamol-metaboliten i levern, bryts alkoholen ned först. Paracetamol-metaboliten får alltså vänta på sin tur och det blir då en hög koncentration av det toxiska ämnet i levern.

Kanske lite överkurs och mycket OT, men visst är det intressant

• JessieJa

Kul!
    Typ samarin och tuggummi..

Svar på tråden Bakis-askar, vad ha i?