• inte min tur än

klädkod på ert bröllop?

Hej!
    Nu är jag nyfiken på vad ni kommer ha för klädkod för gästerna på ert bröllop...
    Vi funderar på smoking,vill att gästerna ska vara riktigt finklädda. Helst skulle jag vilja att de har frack,men då kanske folk tackar nej för att de inte har råd...
    Smoking känns lite bättre, eller inbillar jag mig bara?
    Så vad ska ni ha för klädkod?

• Svar på tråden klädkod på ert bröllop?
  • Chilianna

På bröllopstorget under gästernas klädsel står det "kavaj/kostym". Så jag har fattat det som att man kan skriva vilket som. Att det är samma dresscode medan mörk kostym är snyggare klädsel.Men det kanske kan vara förvirrande för gästerna att skriva bara kostym?! Hade dock tänkt att gästerna skulle ha kostym när vi gifter oss och skriver vi kavaj kommer nog många i kavaj och vanliga byxor. Det är säkert olika från släkt till släkt!

• Clobberella

aha... har tittat i gamla böcker och på Ribbings sida och inte sett att man skriver kostym i stället för kavaj... det är ju lätt att blanda i hop med mörk kostym då...

• inte min tur än

Jag skulle bli glad om jag blev bjuden på bröllop med smoking/frack som klädkod, för då skulle jag äntligen få använda min fina blåsa som annars hänger i garderoben o samlar damm....
    Men jag förstår om alla inte tänker likadant!
    Ska fundera vidare...

• Chilianna

Clobberella! Börjar också tycka detta känns väldigt förvirrande:) Tycker över huvudtaget att det kan vara svårt att klä sig rätt- oavsett hur tydlig dresscoden är.

• annaglitter

Vi kommer ha smoking
    Det är en barndomsdröm för mig och det är många som tycker det ska bli kul att få klä upp sig.
    Ribbing säger också att om en person komemr felklädd är det den som nekar inträdet som är den som ska skämmas och begår mest fel, som värd är du alltid skyldig att se till att dina gäster "mår bra"

• Blivande fru Olsen (17/6-06)

Brudgummen ska ha smoking, men för gästerna gäller mörk kostym. :)

• sommarbröllop 2006

Vi kommer nog ha smoking som klädsel.
    Brudgummen vill också känna sig finast så det blir kanske frack för honom...

• Moncan

Vi skrev Män: Frockcoat ( men det går bra med mörk kavaj )
    Och damerna : Bal klänning
    Tjejer älskar ju att göra sig fina men dem killar som tycker att det är jobbigt kan komma i mörk kostym.

• E T

Vi ska ha kavaj. Då får killarna välja om de vill ha kostym eller snyggbyxor med kavaj. Vi har en del i bekantskapskretsen som inte är mycket för att klä upp sig. Har även tjejkompisar som inte vill ha klänning så då kan de ha snyggare byxor och något till.

• Tinastårta

ET, kavaj skulle jag tolka som mörk kostym.

• E T

Men då skriver man väl kostym? Jag har läst någonstans (antingen bröllopshjälpen eller bröllopsguiden)att vid kavaj så kan man ha kavaj med matchande snyggbyxor. Har jag fattat fel? Vad ska man skriva om de inte behöver ha hel kostym då?

• Lilla spöket Laban

Vi hade klädkoden högtidsdräkt. Dvs männen frack och kvinnor balklänning/långklänning. Klädkoden frack heter alltså inte frack utan högtidsdräkt.

För oss var det ett sjlvklart val, dels så är det vanlig bland våra bekanta och många äger redan sådana kläder. Dels ville vi att gästerna skulle få äran att klä upp sig (många är redan vana vid kostym på jobbet) och dels så passade det bäst till flera hundra år gamla lokalen.

Smoking känner vi knappt några som har. Det känns dessutom mer som en amerikansk tradition, även om det blir mer och mer vanligt i sverige, på samma sätt som vi tagit efter den delvis amerikanska traditionen att bruden går in med sin far.

Som någon redan nämnt tycker jag det är viktigt att lokalen och maten och tiden på dygnet stämmer med klädkoden. Det är till exempel mindre lyckat att ha högtidsdräckt eller smokin på ett förmiddags- eller lunchbröllop på samma sätt som det är mindre lyckat att ha jackett på kvällen. Att ha högtidsdräkt och buffémiddag i kvartersgården är inte heller så lyckat tycker jag. Är "kravet" att gästerna klär upp sig fint tycker jag att festen ska motsvara det, med fin och god mat och fri alkohol hela kvällen.

Välj det som ni tror att era gäster klarar av och det som ni heslt skulle vilja ha. Man gifter sig trots allt bara en gång förhoppningsvis. Men som någon skrev, är ens gäster inte vana att klä upp sig kanske det räcker med mörk kostym eller kavaj.

• Lilla spöket Laban

Många kanske också känner sig stela i frackklädesln och det kan vara bra att ta hänsyn till. I vårt gäng gäller snarare ju finare kläder, desto mer fest!

Svar på tråden klädkod på ert bröllop?