Vi hade klädkoden högtidsdräkt. Dvs männen frack och kvinnor balklänning/långklänning. Klädkoden frack heter alltså inte frack utan högtidsdräkt.
För oss var det ett sjlvklart val, dels så är det vanlig bland våra bekanta och många äger redan sådana kläder. Dels ville vi att gästerna skulle få äran att klä upp sig (många är redan vana vid kostym på jobbet) och dels så passade det bäst till flera hundra år gamla lokalen.
Smoking känner vi knappt några som har. Det känns dessutom mer som en amerikansk tradition, även om det blir mer och mer vanligt i sverige, på samma sätt som vi tagit efter den delvis amerikanska traditionen att bruden går in med sin far.
Som någon redan nämnt tycker jag det är viktigt att lokalen och maten och tiden på dygnet stämmer med klädkoden. Det är till exempel mindre lyckat att ha högtidsdräckt eller smokin på ett förmiddags- eller lunchbröllop på samma sätt som det är mindre lyckat att ha jackett på kvällen. Att ha högtidsdräkt och buffémiddag i kvartersgården är inte heller så lyckat tycker jag. Är "kravet" att gästerna klär upp sig fint tycker jag att festen ska motsvara det, med fin och god mat och fri alkohol hela kvällen.
Välj det som ni tror att era gäster klarar av och det som ni heslt skulle vilja ha. Man gifter sig trots allt bara en gång förhoppningsvis. Men som någon skrev, är ens gäster inte vana att klä upp sig kanske det räcker med mörk kostym eller kavaj.