• inte min tur än

klädkod på ert bröllop?

Hej!
    Nu är jag nyfiken på vad ni kommer ha för klädkod för gästerna på ert bröllop...
    Vi funderar på smoking,vill att gästerna ska vara riktigt finklädda. Helst skulle jag vilja att de har frack,men då kanske folk tackar nej för att de inte har råd...
    Smoking känns lite bättre, eller inbillar jag mig bara?
    Så vad ska ni ha för klädkod?

• Svar på tråden klädkod på ert bröllop?
  • GithKat

Ingen kod alls.. skriver det på hemsidan att folk får klä sig som de vill men gärna uppklätt.

• anne på grönkulla

Enligt prislistan på Steens herrmode i Sthlm är en smoking marginellt billigare att hyra än en frack. Det beror väl på vanorna i er umgängeskrets och vad folk kan förväntas ha i garderoben.

Kvinnor klär nog i många fall upp sig rejält även om klädkoden är mörk kostym.

• Tant Pernilla

Mörk kostym.

Om jag minns rätt så tycker etikettgurun M. Ribbing att smoking inte är nåt för bröllop. Men jag kan minnas fel. Det är ett och ett halvt år sen som jag läste in mig på bröllopsetikett.

Att välja högtidsdräkt (frack) kan ju vara avskräckande, men vet man med sig att bekantskapskretsen gillar att klä upp sig så kan man väl köra på det. Jag tror inte att det är någon skillnad att ha frack eller smoking som dresscode i det avseendet. Alltså att de är lika "avskräckande".

• inte min tur än

Tant Pernilla

Frågade faktiskt M.Ribbing om smoking är ok på bröllop och hon sa att nuför tiden är det ok...

Har fått för mig att flera killar i vår bekantskapskrets har smoking hängandes i garderoben...Så hinla svårt!

• Tant Pernilla

Ja, det är lite si och så med mitt minne nu för tiden!

Om du vet med dig att flera har smoking så är det ju bara att köra! Det brukar ju också finnas skapligt billiga smokingpaket att köpa på typ Dressman och Grosshandlaren. Och för damerna blir det kanske lite mer lagom flådigt med typ cocktailklänning än med aftonstass.

• Ravial

Vi hade mörk kostym.

Jag tycker det är viktigt att klädkoden speglar festens/middagens nivå. Har man en enklare fest känns det väl bekvämast med tex kostym, men väljer man frack eller smoking som klädkod får man kanske brassa på lite för att matcha kläderna. Det är ju ändå ganska kostsamt för gästerna att köpa/hyra kläder för frackbröllop.

• inte min tur än

Tant Pernilla
    Du minns nog rätt för de här reglerna är nog rätt så nya....
    du har rätt det brukar finnas smokingpaket att köpa billigare i studenttider!

Ravial
    Förstår precis vad du menar!
    Hoppas och tror att vårt bröllop kommer bli lite mer lyx än budget...

• bröllops häxan

Vi skriver.

Klädsel, Det ni känner er vakra och festfina i.. ;)

Svar på tråden klädkod på ert bröllop?