• Liten med Mindre

Kavla marsipan?

Jag ska kavla mitt första marsipanlock till tårta i eftermiddag och behöver alla tips jag kan få.

Vad är enklast: kavla på plastfolie, handduk, smörpapper, annat?

Ska jag använda mjöl eller florsocker eller något när jag kavlar?

Behöver insidan på locket verkligen kletas in med smörkräm för att inte fyllningen ska lösa upp den (läste det någonstans - men i recepten står inget om det)?

• Svar på tråden Kavla marsipan?
  • GoaSmulan

Plastfolie skulle jag välja. Fast mina svärföräldrar använder smörpapper.

• mia_maj2006

Jag tycker att plastfolie är lättast. Lägg plastfolie på ytan där du ska kavla, marsipanen ovanpå och sedan ytterligare ett lager plastfolie. Sedan är det lätt att kavla utan kladd. Då behöver du heller inget extra mjöl eller florsocker plastfolien är så glatt att inget fastnar.

Jag har aldrig hört att man måste kleta in locket med smörkräm och pappa har gjort marsipantårtor i 15 år. Han brukar i och för sig ha grädde som ett översta lager i tårtan men varför skulle marsipanen lösas upp...

• krammia

PS: det finns färdigkavlade lock att köpa!

• Liten med Mindre

Jo - jag vet att det finns färdiga lock. Men i min affär fanns det bara gröna och det passar inte riktigt.

Sen är det ju kul att lära sig något nytt. Så det blir att försöka själv.

• Engäst

Ha lite mjöl bara, både under kavlingen(som marsipanen heter på fackspråk)och ovanpå. Mjölet tränger in i kavlingen och syns inte. Gör en snygg nejlika eller ors också. Lycka till!

• Johanna = en lat kock

tjockare plast än plastfolie är bäst

folien kan ge fuuula veck

mitt bästa tips är vaxduk

• Johanna = en lat kock

neeeeej förresten - använd aldrig mjöl till marsipanen...

skulle det vara så att man blir van vid det och sen slänger på det på en glutenfri tårta så går det åt h-vete

• cissilla

jag kavlade ut på en skärbräda och använde florsocker för att det inte skulle fastna, funkade jättebra.

• Lenchen

Jag gjorde en marsinpantarta en gang och da blev marsipanen alldeles geggig. Fast jag hade kavlat ut den ganska tunt eftersom jag nastan hade for lite for att det skulle racka. Da hade jag bara gradde under. Fast jag har gjort likadant en annan gang, men tjockare marsipan och da gick det bra, dvs marsipanen blev inte geggig.

• Merlin

Varningens tecken vad gäller all sorts fett under marsipan - det får tårtan att "svettas" väldigt mycket fortare. Jag bakar väldigt mycket tårtor och jag har ett tunt lager med grädde under locket och det går bra, men jag har sett många skräckexempel på svettiga tårtor där personen lagt mycket fett under i form av smörkräm eller dylikt. Det tar förstås en stund innan den börjar svettas, men det går mycket fortare med fett under locket.

Svar på tråden Kavla marsipan?