• Liten med Mindre

Kavla marsipan?

Jag ska kavla mitt första marsipanlock till tårta i eftermiddag och behöver alla tips jag kan få.

Vad är enklast: kavla på plastfolie, handduk, smörpapper, annat?

Ska jag använda mjöl eller florsocker eller något när jag kavlar?

Behöver insidan på locket verkligen kletas in med smörkräm för att inte fyllningen ska lösa upp den (läste det någonstans - men i recepten står inget om det)?

• Svar på tråden Kavla marsipan?
  • Likah

Tupperwares underlägg är det bästa som finns om du har det. Där finns runda ringar också som man kan ha som mall. Annars är vaxduk bra!

• Johanna = en lat kock

det är inte fettet som får marsipan att svettas - det är vätska

problemet när man har smörkräm under är att vätskan i krämen smiter ur den och löser upp marsipanen
    rent fett - alltså olja är egentligen det bästa...

• Kirsto

Johanna - en lat kock: Betyder det att man borde "smörja in" marsipanlocket med olja undertill innan man lägger det på tårtan? Jag brukar nämligen ha grädde under locket för att göra den rundare.

• Johanna = en lat kock

nej bara om man har väldigt tunn marsipan eller om den ska stå länge...

en natt är oftast inga som helst problem

• Billa

Ett litet tips! Använd aaaaaaldrig mjöl när ni hanterar marsipan! Dels av anledningen som Johanna = en lat kock sa, att det inte blir bra för glutenallergiker, och marsipanen blir torr av mjöl! Den masipanen som finns i handeln är torr nog! Använd florsocker, för det finns redan i marsipanen!

/En glad konditor!

• Liten med Mindre

Så här gick det:

Bestämde mig för att kavla mellan bakplåtspapper. Kavlade och kavlade och den förbolda marsipanen blev knappt platt ens. Tog i så det knakade i 10 minuter.

Men så lättade jag på pappret och pudrade in klumpen i florsocker - vips så gick det galant. Fick pudra några gånger till, men snart hade jag ett jättelock som täckte tårtan mer än väl.

Den höll sig fin också - utan smörkräm eller olja. Lite svettig idag, 2 dagar senare dock...

Det var skoj att göra fin tårta - det blir fler gånger garanterat.

Tack för alla tips!

• Kirsto

Nu när det ändå är en massa proffs här.. Hur svårt är det att färga marsipan själv? Har mina aningar om att det är alldeles bedrövligt svårt att få det jämt, men ni kanske vet bättre?

Och är det möjligt att färga den vitare med titanvitt (finns bland livsmedelsfärgerna på panduro)?

• mia_maj2006

Kirsto: Det beror nog på vilken färg du vill färga till. Jag har använt vanlig hushållsfärg för att färga grönt, rött, rosa och´gult och det är jättelätt. Bara stoppa marsipanen i en plastpåse med en eller ett par droppar färg och sedan knåda plastpåsen tills färgen är jämn.

• Billa

Jag har aldrig provat med titanvitt på marsipan bara karamell...men det borde funka!
    När man färgar marsipan så är det en bra idé att tillsätta lite florsocker, eftersom du tillsätter vätska, annars blir den kladdig!
    Jättekul att arbeta med marsipan! Speciellt till julen med alla grisarna!

• Kirsto

Billa: Jag kanske helt enkelt får prova då? Vore tjusigt med vitare marsipan till tårtorna, även om den kanske inte blir kritvit.

Tack snälla du för tipset om mer florsocker, man vill ju inte ha en blöt gegga att jobba med.

• Billa

Kritvit marsipan kan man nog annars köpa från ett konditori! Dom flesta har det och om man ber snällt så får man nog köpa lite! Om inte titanen funkar alltså! :D Du måste berätta hur det gick sen!

• Kirsto

Billa: Är det SANT? Allt jag har läst säger att man inte kan få marsipan helt vit. Och typ dansmarks kronprins fick specialtillverkad vit marsipan av Odense till tårtan. Vad spännande!

• Billa

Jupp!! Det blir vanligare och vanligare med den! Den är lite kletigare att jobba med men annars funkar den jättebra! Den är grymt fin på bröllopstårtor! Å massa mörkröda rosor! :D Hehehe!

• Kirsto

Billa: Vilket supertips!! Tack!

• weddingphoto

finns det något sätt att slippa att marsipanen eller sugerpaste svettas? Vill ju inte ha en svettig tårta men hinner inte göra den samma dag som bröllopet.. om jag nu ska göra den själv...

• Johanna = en lat kock

den vita marsipanen heter snowwhite eller nåt sånt

finns ofta att köpa från england om du inte får tag i den i sverige

• Kirsto

Tack Johanna! Nu vet jag vad jag ska fråga efter.

• Billa

weddingphoto, jag tror nog isåfall på johannas tips om lite ojla under marsipanen, olja hindrar ju fukt från att komma i komtagt med marsipanen! Kan du inte göra en minitårta innan å testa?! så du kan sova gott natten till bröllopet! Hehehe!

• weddingphoto

jo det skulle jag ju faktiskt kunna göra... :) kanske en nyårstårta

Svar på tråden Kavla marsipan?