• Elsa2
    Äldre 19 Oct 11:48
    49201 visningar
    22 svar
    22
    49201

    Ni som slutat med Yasmin

    Har just slutat med Yasmin efter många års p-piller ätande. Är livrädd att få en massa finnar, vilket jag hade innan jag började med Yasmin. Hoppas därimot att få tillbaka sexlusten som senaste åren varit minimal.
    Hur har det gått för Er efter p-piller stopp?

  • Svar på tråden Ni som slutat med Yasmin
  • Carma
    Äldre 10 Nov 19:24
    #0

    Tack för svaret. Vet du om man får torr hy av det??

  • gustav­aa
    Äldre 11 Nov 10:21
    #0

    nej den blir inte alls torr, har inga biverkningar men man får hålla på ett tag för att se skillnad men det hjälper

  • Kairi
    Äldre 18 Dec 23:52
    #0

    Vet ni - det där med att sexlusten kommer tillbaks i all hast efter att man slutar med p-piller är nog väldigt mycket psykiskt... Det är nämligen vetenskapligt bevisat att det tar runt 6 år att återställa de värden som påverkas av p-pillrena och gör att lusten sjunker.

    Fast det är klart - en liten förändring kan ju ses som stor om sexlusten går från noll till.. nåt. Jag vet inte..

    Tänkte det var intressant. Jag kollade upp detta med flera läkare innan jag började med p-piller (Yasmin).

  • Kairi
    Äldre 18 Dec 23:57
    #0

    Min hy har inte påverkats nånting av Yasmin.. inga andra biverkningar heller för den delen..

    Den vätskedrivande effekten syftar till att förhindra vätskeansamling (viktuppgång/svullnad) under mensen. Har läst att Yasmin skulle vara bra mot finnar (vilket läkare dock säger är skitsnack från företagets sida och vetenskapligt obefogat), står det nånstans att det har med den vätskedrivande effekten att göra? Det är ju dumt isåfall..

    Att uttorkning skulle förhindra finnar är ju en myt. Uttorkning gör att huden producerar mer talg för att kompensera, och därmed ökar ju uttorkning risken för finnar. Det är av den anledningen många får mer finnar på vintern.

  • Kairi
    Äldre 19 Dec 00:00
    #0

    Carma

    Enda anledningen att spiral inte rekommenderas till de som inte fött barn är att de kan tänkas byta partners oftare. Spiralen ökar risk för infektionsspridning, vilket alltså inte är något problem om man är med en frisk partner (då får man ingen infektion).

  • _lou_
    Äldre 19 Dec 10:18
    #0

    Hej jag har också använt yasmine i flera år just för finnarna och som preventivmedel. För mig hjålpte yasmine mot finnarna jättebra, har ätit flera olika sorters ppiller innan och för mig funkade yasmine utmärkt. Slutade dock för ca 3 månader sen och nu har jag fått tillbaka finnarna.. Så därför ska ja börja äta p pillrena så snabbt jag kan igen. Orkar verkligen inte gå omkring så här och dessutom så gör det ont att ha en massa finnar...

  • madele­neee
    Äldre 23 Dec 21:39
    #0

    hjälp!

    jag vet att det här är fel forum igentligen men det handlar i alla fall om jasmin.
    jag har ätit p piller i några år nu. för två år sen gick jag upp ca 10 kg i vikt och gick då till min BM för att få hjälp med viktökningen. hon ville att jag skulle testa jasmin så nu har jag ätit dem i ca 8 månader. för ca 5 månader så fick jag problem med min mage. för några veckor sen kunde jag inte behålla mat m.m gick en kvar sen fick jag springa på toa. och kunde få sitta där upp till 15 ggr/dag! jag trodde såklart att det var en vanlig smitta så jag givk inte till läkaren förän i tisdags. då hade jag rasat 3 kg i vikt sen förra veckan=/. läkaren tog prover både blod- och odlingsprover. idag fick jag reda på blodproverna. allt var bra förutom leverproverna. de var förhöjda. kan det vara så att p pillrena har påverkat allt detta?? enligt min BM och doktor så ska det inte vara så, men jag tror det ändå:( nu måste jag vänta på odlingsproverna innan doktorn kan avgöra resten. är så nervös!
    har någon haft samma problem som mig?
    har ni även haft ont vid sex, typ blivit pinknödiga? haft som ilningar inombords? tappat sexlusten?

    tacksam för svar!

    //madelene

  • Imperi­a
    Äldre 23 Dec 23:06
    #0

    madeleneee:
    Jag har inte snackat med en läkare om det här men jag vart väldigt körig i magen av Yasmin. Under den tiden jag åt yasmin fick jag springa på toa många fler gånger än vad jag annars brukar. Trodde inte då att det kan ha varit en biverkning men tror mer och mer på det nu när jag slutat och inte alls har de problemen längre. Att springa på toa är stup i kvarten är ju inte så bra nrä man äter p-piller heller. Oron att p-pillret inte hunnit verka fanns ständigt där.
    Inge mer p-piller för min del efter det för min del.

  • Imperi­a
    Äldre 23 Dec 23:09
    #0

    Kan ju tillägga att sexlusten även försvan helt och hållet med Yasmin. Såg att du undrade det med. Dessutom vart jag superkänslig för allt och lipade mer eller mindre konstant.

  • Susann­as
    Äldre 26 Dec 21:00
    #0

    Vad intressant...
    Jag har ätit Yasmin drygt en månad nu och min mage är känsligare än vanligt. Det blir många toabesök om dagen...
    Kan det möjligtvis bero på Yasmin-pillerna?

  • Imperi­a
    Äldre 27 Dec 12:52
    #0

    Susannas:
    Tja, den biverkningen finns ju inte listad på fass men om flera har upplevt samma sak så tror jag att det kan finnas ett sammanhang.

  • Äldre 28 May 00:31
    #22

    Jag har aldrig hört eller tänkt på det tidigare, men jag har haft en fruktansvärt körig mage de senaste 3 åren, fått magkatarr, haft mycket magknip, och kan också gå på toaletten flera gånger per dag, och då är det alltid panik. Nu när jag läser era andra biverkningar så förstår jag att det måste ju vara yasmin, jag började nämligen med dem för ca 3 år sedan. Har precis slutat med dem för två dagar sedan så ska bli intressant att se vad som händer. Håller med om tappad sexslust och undrar om jag också fått lite tunnare hår, men kan också vara inbillning. 

Svar på tråden Ni som slutat med Yasmin