• blandlänning

Hjälp - mitt hår blir fett!

Jag har typiskt skandinaviskt hår med tunna och många hårstrån. Mitt hår räcker precis ovanför axlarna för tillfället. Jag tvättar det varannan dag, precis som jag blivit rekommenderad!

Jag kan inte ha håret utsläppt mer än ett par timmar efter att jag tvättat det, så blir det fett - hårstråna liksom klumpar ihop sig till passeér. Jag använder för tillfället dyrt volymschampoo och balsam, trodde det skulle hjälpa.

Finns det någon som har tips på typ ett spray eller någonting som man kan behandla håret med under dagen? (Eller ett bra schampoo?)

• Svar på tråden Hjälp - mitt hår blir fett!
  • nemifreak

Sevorex shampoo från apoteket är bra mot fett hår.

• hallonflicka

mitt hår var jämt fett förut, och jag fick reda på att det berodde på att jag tvättade det för ofta.
    pröva gärna att tvättta det lite mer sällan, och med ganska lite shampo.
    Ju mer shampo man tar, och ju mer man gnuggar hårbotten, så blir det inte bara renare, utan hårbotten känner sig torr och vill skynda på att producera mer fett.
    värt att tänka på, testa att tvätta det lite mer sällan och med mindre shampo, funkade toppen för mig!

Lycka till !

• blandlänning

Jag var rädd för det... Just nu lider jag med uppsatt hår redan första dagen jag inte tvättar håret... Jag får väl gå under jorden ett par månader!

Jag märker dock en skillnad - mitt hår blir inte fett från hårbotten utan i längderna, har aldrig haft problemen när jag hade kort hår. Därför tänker jag att mitt hår helt enkelt inte blir snyggt långt?!?

• jocelyn

L'Oréal Elvital Citrus CR schampoo och balsam är väldigt bra om håret snabbt blir fett eller tungt. Skippa balsamet om du kan. Dyra produkter är inte alltid bättre!

• joer

Gå till en frisör som kan göra en håranalys på dig och så kan de rekomendera ett shampo till dig.

• blandlänning

Håranalys... Intressant! Måste man till hufvudstaden för det eller? Min frisör rekommenderade mitt nuvarande schampoo till mig - hon borde ju känna till mitt hår... Tydligen inte!

jocelyn
    Nä, dyra produkter kanske inte alltid är bäst, men de är så mycket drygare att det lönar sig i längden. Och sen så tror jag att man oftast får vad man betalar för - dock kan man hitta guldkorn på ICA också!

• blandlänning

Puffar lite för andra bra tips!

• otroligt_men_sant

Jag har hört att man kan blanda 2 tsk natirumbikarbonat i sin vanliga schampot (blandas i handflatan, får inte hällas i schampoflaskan). Detta skall vara bra mot fett hårbotten men får göras högst 1 gng varannan vecka.

• otroligt_men_sant

Natriumbikarbonat skall det vara.

• Romjo

Jag håller med hallonflicka. Det beror på att man tvättar håret för ofta. Låt håret bli riktigt smutsigt och vara utan tvätt ett par dagar och tvätta det sedan. Det är jobbigt att ha det så och håret blir inte alls fint men det är värt det när det när allt fett är borta!

Svar på tråden Hjälp - mitt hår blir fett!