• Joline

Kom just hem från en förlovningsfest som förvandlades till Helvetet -pga mig

Om allt hade varit bra hade jag istället för att sitta här och skriva varit på en storslagen förlovingsfest. Men...

Jag följde ikväll med en vän på hennes kompis förlovingsfest. hennes kille var sjuk och hon ville inte gå ensam. Så jag följde med trots att jag inte kände dem som skulle förlova sig och jag förväntade inte mig att känna någon annan gäst heller. Det handlar om en liten annan krets, och dessutom så var det i en annan stad.

Iallafall, den enda bakgrunddsinformation jag hade fått om paret som hade festen var att det var väldigt "gammaldags" av sig (vet inte hur jag ska bättre säga, men är inte ute efter att stä,pla någon), de skulle gifta sig före de flyttade ihop och sånt, och hon trodde inte på sex före äktenskapet. Min vän kom INTE ihåg att berätta vad killen hette (hade hon gjort det skulle jag nog inte sitta i den här sörjan).

Vi kom till festen (som redan varit igång ett tag), massor med folk, mycket storslaget (skulle ha varit kul att veta hurdant bröllop de tänkt sig, med sådan förlovningsfest), och jag kände som jag anat ingen där. Min vän vän presenterade mig för sin kompis, vi kan kalla henne Lena. Hon var i mina ögon en ganska ordentlig/präktig tjej, ganska religiös men trevlig. Hennes kille var någon annastans så honom skulle jag få träffa senare.

Min vän såg några hon kände och gick till dem, och jag gick bara runt, jag kände ju ingen där. Men så såg jag någon jag kände. En kille som jag känner ganska bra från ett antal kurser jag varit på (kan kalla honom Lars), känner hans fru också.
    Mycket gladare går jag fram till honom. Han såg helt chockad ut när han fick se mig, men jag tänkte inte på det (nu i efterhand förstår jag ju varför han blev så chockad). Jag började prata med honom, ffrågade om hans jobb, frågade hur hans fru mådde, när de skulle ha bebisen (de väntar barn). Han svarade på mina frågor men verkade lite stressad. men jag antog att det berodde på festen eller nåt. Jag till och med frågade honom om det var jobbigt för honom att vara på fest så långt hemifrån när det är så nära för frun.

Hade jag inte haft min hörselskada hade jag kanske hört att folk börjat viska och att det blev tystare och tystare i salen.

Sen plötsligt blev han mycket blek. jag upptäcker att lena står där med ett äldre par som visade sig vara hennes föräldrar. Lena konstaerade torrt att jag tydligen hade hittat en bekant att prata med. Och tro mig, då satte den lilla rösten in som sa att något är på tok. Sen råkade jag se mig om och såg att alla såg på mig och Lars och Lena. Och såg arga ut. bara min vän såg olycklig och chockad ut. Jag såg oförstående på Lena, och sa att ja jag kände Lars, och att jag kände hans fru också.

Och sen, sen bröt helvetet lös eller nåt.

Lena såg på mig och sa med all världens kyla i rösten; synd att ni känner varann redan. jag hade velat presentera dig för Lars, min blivande man.

-----------------------

Sånt här händer bara inte. Och varför mig?!? Jag vet inte. Uppenbarligen har Lars levt dubbelliv. Men eftersom han redan är gift och bor med någon, så måste han tydligen ha tyckt att det var jättebra att Lena hade så kristen uppfostran så han kunde säga att han ville att de skulle gifta sig före de flyttade ihop. Men inte vet jag hur han hade tänkt lösa det..

Jag vet inte, och orkar inte ta reda på det. Vill inte. har ingen anledning.

Festen urartade, alla skrek, och mest på mig och Lars. Snacka om att skjuta budbäraren. jag och min väninna typ flydde därifrån.

Nu sitter jag här hemma och är faktiskt rädd. Lenas föräldrar såg ut som om de ville döda mig! Klart de knappast skulle göra det på riktigt, men.. Jag vet inte, jag hoppas ändå ingen vet var jag bor.

Och nudå? Undrar om Lars fru kommer att ringa... För att skälla ut mig eller nåt..

Men varför hände detta mig? Varför var måste jag vara den enda personen på festen som kände till Lars riktiga liv (riktigt?)?

Ikväll tog ett äktenskap slut före det blev av, och kanske tar ett annat som varat längre också slut. jag intalar mig att det är ju inte mitt fel, det är inte mitt fel att Lasr gjort som han gjort, men just nu verkar folk ge mig en stor del av skulden.

Ursäkta att det blev långt, men jag behövde skriva av mig. kanske kan någon ge mig något uppmuntrande ord?

• Svar på tråden Kom just hem från en förlovningsfest som förvandlades till Helvetet -pga mig
  • Kirk

Men himmel.
    Stackars människa (ja, jag tycker faktiskt synd om både dig och den bedragna Lena.)

Jag kan verkligen förstå att det här känns jobbigt för dig, ofta så blir det så i situationer som man själv inte är skyldig till! Helt bakvänt, men sant!

Man kan verkligen bli mållös över hur otroligt fräcka en del människor kan vara. Den där "Lars" verkar vara rätt bränd i kolan som ens kan komma på tanken att behandla en tillitsfull medmänniska på det här sättet.

Hursomhelst (och som många redan verkar ha påpekat) kasta denna skiten bakom dig och gå vidare, vid närmare eftertanke bör samtliga inblandade kunna se att skulden till "dramat" ligger någon helt annanstans än hos dig!

*kramar!* :)

• bröllop2006

festen förvandlades inte till ett helvete pga dig!!! det var "Lars" som ställde till med helvetet & ingen annan! jag tycker att det var bra att nån äntligen avslöjade alltihop & du har inte gjort något fel alls!!!

Marie

• Swedie

Men gud, det är ju som en film!! :-X Vilken soppa!! Du har INGEN skuld i det här, jag tror att allas förtvivlan och ilska över det som just hänt bara vändes mot dig temporärt. De kommer att lugna sig, ingen har ju någon anledning att vara arg på dig.. Vilken grej, det är ju nästan skrattretande!!

• Beachy

Är detta verkligen på riktigt??? Tycker det låter lite overkligt + att nick också stämmer in.... Men ibland överträffar verkligheten sagan!

Är det sant så förstår jag att det var jobbigt för dig att vara där, men det är ju absolut inte ditt fel. Däremot tycker jag du gjorde alla inblandade en tjänst som hjälpte till att få fram sanningen i tid.

• babbs

ja, det är nästan så man tvivlar eller hur....

• majbrud2006

Om detta verklien verkligen är helt sant, hur kan du ens tänka tanken att DU skulle vara det allra minsta ansvarig för något???

• Eilenna

Nej, du ska nog bara ta och läsa igenom ditt inlägg en gång och inse komiken i det hela!
    Blev faktiskt full i skratt när jag läste det!
    Lena kanske e' arg i dag men imorgon kommer hon att tacka dig!
    Det var väl bättre att hon blev av med slusken nu?
    Dessutom vet ju ALLA varför så nu kan hon gå ur detta med högt huvud medans han få skämmas livet ur sig!
    Nä, jag kan inte göra annat än att garva åt detta, för det kommer alla inblandade, förutom Lars, att göra en vacker dag!

• Ejlis

Joline:
    Varför blev alla så arga för att du stod och pratade med Lars? Menar du att de _hörde_ vad ni sa? Varför blev Lena arg för att hon inte fick presentera er när du ju inte kände Lena innan festen?

• JRO

Jag skule villa påstå att det var VÄLDIGT bra att du var där. Du lyckades ju faktiskt stoppa en helt absurb situation. Den där skitstöveln Lars har ju all skuld!! Du ska inte känna dig dum eller känna ngn skuld alls. Och låt ingen säga nåt annat....

• majbrud2006

Ejlis det undrar jag med! :)

Svar på tråden Kom just hem från en förlovningsfest som förvandlades till Helvetet -pga mig