• Joline

Kom just hem från en förlovningsfest som förvandlades till Helvetet -pga mig

Om allt hade varit bra hade jag istället för att sitta här och skriva varit på en storslagen förlovingsfest. Men...

Jag följde ikväll med en vän på hennes kompis förlovingsfest. hennes kille var sjuk och hon ville inte gå ensam. Så jag följde med trots att jag inte kände dem som skulle förlova sig och jag förväntade inte mig att känna någon annan gäst heller. Det handlar om en liten annan krets, och dessutom så var det i en annan stad.

Iallafall, den enda bakgrunddsinformation jag hade fått om paret som hade festen var att det var väldigt "gammaldags" av sig (vet inte hur jag ska bättre säga, men är inte ute efter att stä,pla någon), de skulle gifta sig före de flyttade ihop och sånt, och hon trodde inte på sex före äktenskapet. Min vän kom INTE ihåg att berätta vad killen hette (hade hon gjort det skulle jag nog inte sitta i den här sörjan).

Vi kom till festen (som redan varit igång ett tag), massor med folk, mycket storslaget (skulle ha varit kul att veta hurdant bröllop de tänkt sig, med sådan förlovningsfest), och jag kände som jag anat ingen där. Min vän vän presenterade mig för sin kompis, vi kan kalla henne Lena. Hon var i mina ögon en ganska ordentlig/präktig tjej, ganska religiös men trevlig. Hennes kille var någon annastans så honom skulle jag få träffa senare.

Min vän såg några hon kände och gick till dem, och jag gick bara runt, jag kände ju ingen där. Men så såg jag någon jag kände. En kille som jag känner ganska bra från ett antal kurser jag varit på (kan kalla honom Lars), känner hans fru också.
    Mycket gladare går jag fram till honom. Han såg helt chockad ut när han fick se mig, men jag tänkte inte på det (nu i efterhand förstår jag ju varför han blev så chockad). Jag började prata med honom, ffrågade om hans jobb, frågade hur hans fru mådde, när de skulle ha bebisen (de väntar barn). Han svarade på mina frågor men verkade lite stressad. men jag antog att det berodde på festen eller nåt. Jag till och med frågade honom om det var jobbigt för honom att vara på fest så långt hemifrån när det är så nära för frun.

Hade jag inte haft min hörselskada hade jag kanske hört att folk börjat viska och att det blev tystare och tystare i salen.

Sen plötsligt blev han mycket blek. jag upptäcker att lena står där med ett äldre par som visade sig vara hennes föräldrar. Lena konstaerade torrt att jag tydligen hade hittat en bekant att prata med. Och tro mig, då satte den lilla rösten in som sa att något är på tok. Sen råkade jag se mig om och såg att alla såg på mig och Lars och Lena. Och såg arga ut. bara min vän såg olycklig och chockad ut. Jag såg oförstående på Lena, och sa att ja jag kände Lars, och att jag kände hans fru också.

Och sen, sen bröt helvetet lös eller nåt.

Lena såg på mig och sa med all världens kyla i rösten; synd att ni känner varann redan. jag hade velat presentera dig för Lars, min blivande man.

-----------------------

Sånt här händer bara inte. Och varför mig?!? Jag vet inte. Uppenbarligen har Lars levt dubbelliv. Men eftersom han redan är gift och bor med någon, så måste han tydligen ha tyckt att det var jättebra att Lena hade så kristen uppfostran så han kunde säga att han ville att de skulle gifta sig före de flyttade ihop. Men inte vet jag hur han hade tänkt lösa det..

Jag vet inte, och orkar inte ta reda på det. Vill inte. har ingen anledning.

Festen urartade, alla skrek, och mest på mig och Lars. Snacka om att skjuta budbäraren. jag och min väninna typ flydde därifrån.

Nu sitter jag här hemma och är faktiskt rädd. Lenas föräldrar såg ut som om de ville döda mig! Klart de knappast skulle göra det på riktigt, men.. Jag vet inte, jag hoppas ändå ingen vet var jag bor.

Och nudå? Undrar om Lars fru kommer att ringa... För att skälla ut mig eller nåt..

Men varför hände detta mig? Varför var måste jag vara den enda personen på festen som kände till Lars riktiga liv (riktigt?)?

Ikväll tog ett äktenskap slut före det blev av, och kanske tar ett annat som varat längre också slut. jag intalar mig att det är ju inte mitt fel, det är inte mitt fel att Lasr gjort som han gjort, men just nu verkar folk ge mig en stor del av skulden.

Ursäkta att det blev långt, men jag behövde skriva av mig. kanske kan någon ge mig något uppmuntrande ord?

• Svar på tråden Kom just hem från en förlovningsfest som förvandlades till Helvetet -pga mig
  • bellaprincipessa

Håller absolut med ovanstående! Det är inte ditt fel, snarare var det bra att det kom fram nu och inte senare.

• Ei saa peitää

Oj man blir mållös. Jag tror alla blev chockade och lät det gå ut över dig. När de fått smälta det så tror jag snarare att de är tacksam över att det kom fram nu och inte sen. Jag tror nog att om du skulle träffa den där Lena igen så skulle hon tacka dig.

• lolabe

japp, säkert är det så att det var i den allmänna chocken som du så att säga blev syndabock men jag tror att det lägger sig inom kort, de har liksom helt klart ett svart får att skylla allt på... Även om din uppenbarelse säkert kommer att förknippas med en del obehag iom att det var "tack vare" dig det hela uppenbarades tror jag inte du behöver vara särskilt orolig framöver. Du umgås ju inte ens med folket i fråga, så ligg lågt och strunta i dem!

• Maria

Men hur i all världen kan detta vara möjligt ? Vi har ju hindersprövning i Sverige och det skall ju helt enkelt inte GÅ att gifta sig med en ny fru om han inte tagit ut skilsmässa från den första. Eller hade han kanske skiljt sig och inte talat om det för dig ? Om inte så verkar det ju som om han försökte det omöjliga. Visserligen har ett nybildat parti nu föreslagit att månggifte skall bli möjligt men det lär väl inte vara det han går och väntar på... I länder med mindre noggrann folkbokföring så kan ju sådant dubbelliv gå (jag vet ett par exempel på det från mitt hemland) men då måste de ju bo påolika orter eller så - inte så att det finns gemensamma bekanta eller att de bor i samma trakt eller så. Hur som, jättelågt om någon satsar på den sortens liv !

Nej det var ju inte ditt fel det som hände. OM det skulle vara så att han ligger i skilsmässa med den första frun så är det ju i och för sig inte olagligt men en man som lämnar sin fru för en annan när de just väntar barn är ju botten det också. Men du kan ju inte göra mycket nu, det blir ju upp till de andra att försöka plocka upp trasslet och se vad det kan bli. Den nya fästmön lär väl knappast vilja ha honom och kanske inte hans nuvarande heller - fast med tanke på barnet finns det väl större chans där.

• GithKat

Sicken soppa...Sträck på dej, du har inte gjort något fel. Det är Lars som gjort det och alla kommer förstå att han är ett kräk. Fattar inte hur man kan göra så mot andra människor, han har ju lurat alla i sin omgivning. Hoppas hans fru får reda på det så hon slipper gå i ovisshet och att folk pratar om dem bakom ryggen på henne. + att hon får möjligheten att göra ett val om hon vill ha kvar honom... sicket kräk till man.

• missp

Men hade det inte kommit fram då de skickat in pappren som bevisar att man inte redan är gift eller syskon där finns det ju tom om man varit gift och skild sen tidigare... hur hade han kommit undan det?

• Sommaren2006

Det var ju en förlovningsfest, ej bröllopsfest hon var på.
    Till förlovning behövs ju ingen hindersprövning...

Jolie: Du har absolut ingen skuld i detta, var glad istället att du räddade "Lena" ifrån en skurk till karl!

• missp

Absolut ingen skuld, jag bara undrade hur det hade blivit sen när de väl skulle gifta sig fast det är ju inte alla som gifter sig snabbt efter förlovningen med de verkar ju lite "gammeldax" så då borde de väl vilja gifta sig snart så de kan komma igång med livet.. bara undrar lte hur karltoken resonerat...

• Nessii

Förmodligen så har de inte skaffat hindersprövning ännu eftersom det var förlovningsfest TS var med på. Han hade kanske tänkt att slingra sig ur det hela när det började planeras bröllop eller också hade han inte tänkt alls o bara hoppas på det bästa..

• Sommaren2006

missp: jag menade absolut inte att du gav skulden på jolie... förlåt om du tolkade det så.

Mitt inlägg om skuld var riktad till jolie då hon skrev:
    "Ikväll tog ett äktenskap slut före det blev av, och kanske tar ett annat som varat längre också slut. jag intalar mig att det är ju inte mitt fel, det är inte mitt fel att Lasr gjort som han gjort, men just nu verkar folk ge mig en stor del av skulden"

Svar på tråden Kom just hem från en förlovningsfest som förvandlades till Helvetet -pga mig