• Decorist

    Linköpingsfruarna!

    Hej fruar!

    Nu har den andra tråden stängts så jag startar en ny så vi kan fortsätta hålla kontakten. =) Som sagt så skulle det vara jättekul om ni vill komma ut till oss på landet nån gång under hösten. Har inte helt klart för mig hur det ser ut i kalendern än för hösten, men jag är rätt flexibel. Jag lagar gärna nån mat och så får vi se vad vi hittar på...!

    Ha det så bra! Kram Caroline

  • Svar på tråden Linköpingsfruarna!
  • Thindris

    _Aniara_

    Jo, den billänken har vi redan kikat på. Du skrev att du kunde föreslå en länk om jag var intresserad, och det är jag ju. Så tack för det

    Vi bor i Umeå, vi studerar båda två och jag kämpar just nu med min C-uppsats så vi har inte möjlighet att åka ner till Linköping förrän i februari. Det kan ju kanske tyckas att vi har gott om tid, men det har vi inte. För man får inte preliminärboka fram till början av feb på Mjellerusmgården utan om det då ringer någon som är intresserad av det datumet så måste vi bestämma oss direkt. Så vi måste mer eller mindre veta redan innan om vi vill ha den lokalen.

    Du får gänra berätta vad du tycker när du varit där och ätit julbord Det är hemskt svårt att se på deras bilder och på så vis försöka få en uppfattning om deras lokaler. Min farmor ska dit i veckan och titta och jag väntar spänt på hennes rapport

    Har bara hittat en här som haft sin fest där, men det borde väl vara fler nöjda brudar som haft sin fest där, eller? Ni får gärna berätta

  • Fru Cinderella

    Vad menar du med preliminärbokningen fram till feb? Antingen är meningen luddig eller så är min intelligensnivå inte så hög just nu (Har feber *suckar*).

    När jag ni gifta er föressten?

    Om jag får din e-mail adress kan jag höra av mig när jag vart där.

    Så eftersom vi ska gifta oss på samma ställe. Vad har ni tänkt för tema o liknande på bröllopet *nyfiken*

    Men du var inte intresserad av häst o vagn? För då kan jag kolla åt dig när går dit också. Jag har visserligen tänkt köra själv, ett förslag bara.

  • Thindris

    _Aniara_

    Vi har bokat kyrka den 26/8 Vi har inte haft möjlighet att titta varken på kyrka eller lokal, bor i Umeå. Vi har bokat Ledbergs kyrka, i och med det får vi välja mellan Ledberg, Kärna och Kaga kyrka. Så någon av de tre borde ju kännas rätt. Har letat bilder på internet och fastnade för Ledberg

    Med att preboka så menar jag att man bokar tillfälligt tills man haft möjlighet att fara dit och titta på lokalen och prata med dem som sköter det så att man vet om man vill vara där eller inte (jag har säkert stavat fel ). Egentligen får man inte göra så med kyrkan heller, men de kunde tänka sig att göra ett undantag för oss eftersom vi bor så långt bort och pga att vi senaset feb kan meddela hur vi vill göra. De tyckte det var ok. Men det tyckte de inte på Mjellerumsgården, och jag kan förstå dem också. För dem handlar det dels om en hel del pengar samt att de vill inte riskera att lokalen står tom. Men vi får väl se hur det blir, lokalen var ju redan bokad det datumet men det var tydligen inte bekräftat. Så kanske lokalen redan är bokad då och vi ändå måste leta vidare... får se avd som händer i veckan.

    Du får jättegärna maila mig! linda_hh@hotmail.com Vore jätteroligt att höra vad du tycker.

    Har du pratat med dem? Hur var bemötandet tyckte du? Jag blev lite besviken när jag pratade med dem då de inte var så intresserade av mina önskemål utan sa bara hur de brukar göra... Mina önskemål är inte vilda eller avvikande, det avr funderingar kring kaffe osv, när det ska serveras. De var tyvärr inte så pigga på att svara på mina frågor ochd et kändes lite trist. Men jag kanske ringde vid ett dåligt tillfälle... men det kändes ändå tråkigt... det är ju vår speciella dag det handlar om, det är ju jätteviktigt för oss att det blir bra...

    Vi har nog inte tänkt ut något tema direkt, eller hur menar du då?

    Som vi tänker nu är det vigsel kl 15 i Ledberg kyrka. Sen tar sig alla till festlokalen där vi sedan har välkomstskålen efter att vi har anlänt i den bil vi tänkt hyra.
    Sen blir det middag och förhoppningsvis lite dans.
    Färgtema är rött, guld och cremefärgat... som det ser ut nu

    Hur har ni tänkt? Var ska ni ha er vigsel?

  • Fru Cinderella

    Thindris
    Jag hade ett kort samtal med dem. När jag bara ville ha grundfakta. tyckte inte heller att man fick så bra bemötande. De gav korta intetsägande svar o jag la på innan jag ens hade fått hälften av svaren på mina frågor. För att det kändes som om jag störde.

    Men jag täntke ge dem en andra chans genom att gå dit o prata med dem. Plus att jag har hört gott av dem från andra så.

    Vi har tänkt att ha färgerna ljuslila, mörklila och vinrött. Med rosor i olika nyanser och lila syrener. Vi har även tänkt gifta oss i deras trädgård o det gick bra sa dem. Det vore kul att gifta sig i Östra Torp en liten stuga på deras område som används för borgliga vigslar. Men den öppnar inte förns i slutet på juni o vi gifter oss 26 maj. Så jag tror dock att den idén är lite körd tyvärr. Men jag tänkte ringa Gamla Linköpings guidekontor o kolla i alla fall, det kan ju inte skada.

    Vet du något om hur möjligheterna är för scen i deras lokal. Tänkte ha en mindre ljudanläggning med piano o mkirofoner så att mina vänner kan sjunga/spela o att folk kan hålla tal utan o skrika osv?

  • na76

    Hej

    Sandella: Ny har vi flyttat och allt gick bra. Har fortfarande lite kvar att styra med som gardiner mm.

    Decorist: Tortellini lådan har jag lagat flera gånger och den är så god.

    Ha det bra alla.

  • Thindris

    _Aniara_

    Nej jag vet inget om det. Som hon förklarade för mig så är det en ganska liten lokal ändå. Det gick bara att boka honnörsbord åt det ena hållet. Var man närmare 70 gäster så gick det inte att boka honnörsbord som jag förstod det. Så det kanske blir svårt att få plats med en scen... Men du får höra med dem. Dock har de ingen som helst musikanlägging utan allt sådant får man ordna själv. Tyckte det var lite underligt att de inte ens hade en vanlig stereo, men det har de alltså inte. Skulle ju vara jätteroligt omd e hade piano, har också musik kunniga i släkten och det skulle vara roligt om vi kunde spela och jsunga lite själva. Då får berätta sen när du pratat med dem!

    Det är lite tråkigt att de inte är mer serviceinriktade, man ska ju inte behöva känna som att man stör bara för att man vill ställa lite frågor. Stor skillnad mot de på livgrenadjärmässen som påpekade att "det är ju en jättestor och viktig dag i ert liv så vi kommer natusligtvis göra allt vi kan för att det ska bli bra. Tveka aldrig att ringa oss, alla frågor är välkomna". Lite skillnad mot att känna att man ringer och stör... Men som du säger, det kanske blir bättre när man väl träffar dem.

    Vad vackert det lät med era färger!! Om jag skulle ha gift mig på våren skulle jag också ha lila syren! Jag älskar syren och det representerar vår, sol och glädje för mig

  • Thindris

    Det ska inte stå boka honörsbord, utan duka så klart

  • Fru Cinderella

    Thindris

    Har livgrenadsmässen någon hemsida o vart ligger dom? Vore kul o få veta lite mer om dem

    o vad menar du med "Bara duka honnörsbord åt ena hållet"?

    Vi valde maj just för syrenerna faktiskt. Har alltid tyckt om dem.. riktigt vackra som bordsdekorationer. De tar mycket plats också :)

    Min kompis som ska spela på bröllopet har en synth så vi tänkte ta med den. Samt en laptop med all musik på med högtalare till den.

    Jag menade inte någon bautascen.. men en liten kvadratmeter vore ju trevligt :)
    Får väl se hur det ser ut när man kommer dit o tittar.

  • Fru Cinderella

    Hittade deras hemsida..

    men du sa att det skulle bli dyrare där. Vad hade de för pris o vad ingick i det?

  • Thindris

    _Aniara_

    Det där med dator har vi också funderat på, himla smidigt istället för att behöva släpa med sig en massa skivor. Men vi får väl se. En liten scen borde ni ju kunna ha tycker man ju, fast den kanske blir lite svårplacerad. I min släkt skulle de dööö om de behövde gå upp på en scen för att hålla tal... bara att hålla tal tycker de flesta är nog jobbigt

    Jag har livgrenadjärmässens menyförslag som jag kan maila dig om du vill. Där står kostnader osv också. Vi vill ha ett billigare alternativ, men det blir ändå 450 kr per kuvert. I det ingår då lokalhyra, personal, linnedukar, linneservetter, porslin och blomdekorationer. Det är blommor från Trädgårdstorgets blommor tror jag de heter, de som ligger på Djurgårdsgatan. Man kan alltså få blommor som matchar buketten, de går inte efter säsngsblommor. Dock är ju budgeten för blommorna lite begränsad så vill man ha jätteblomsterarrangemang så får man lägga till lite själv

    I kuvertpriset ingår allt utom tårta och dricka. De rekommenderar Tannefors bageri (tror jag det hette) som de har ett samarbete med. Verkade vara ganska bra priser på tårtan. Drickan brukar man få räkna med kanske 200 kr per person. Då är det välkomstdrink med påfyllning, vin till förrät och varmrätt med påfyllning, dessertvin och avec till kaffet. De bjuder på kaffe och en chokladbit efter maten. Så som du kanske förstår så drar priserna iväg lite mer i jämförelse med mjellerumsgården. På livgr.mässen har de dock öppet till kl 02. Priserna i baren är lite dyrare, de ligger runt 50 kr för det mesta. På Mjellerumsgården kunde man iaf köpa en öl för ca 30 kr. Bäst är ju att du själv tar kontakt med Anne-Sofie. Jag skrev ett mail till henne med en massa frågor och då ringde hon upp mig. Hon är mycket professionell (i jämförelsle med Mjellerusmgården )

    Jag evt itne om jag kanske har blandat ihop Wärdshuset i ga Linköping med mjellerumsgården avd det gäller honörsdukningen. Någon av dem sa att salen är utformad så att det bara går att duka honörsbord med brudparet på kortsidan. Om det är så många gäster att brudparet msåte sitta på långsidan så kan de inte duka honörsbord för det får itne plats... Men som sagt, jag akn ah blandat ihop det så det är nog bäst att bara strunta i den delen...

    Låter kanske lite som att jag skriver ner Mjellerumsgården. Jag tror säkert de är duktiga när man väl är på plats. De behöver bara jobba upp en trevligare attityd i telefon adv det gäller bokningar och förfrågningar. Vår bröllopsdag är jätteviktig och då vill jag också samarbeta med en människa som tar mig på allvar samt har tid för mig. Men det kan ju ändras... vi får väl se

Svar på tråden Linköpingsfruarna!