• Wacken

Erfarenheter av kopparspiral?

Hejsan!

Jag har testat det mesta vad gäller p-medel. Nu senast provade jag p-stav, som dock inte fungerade bra.
    Humöret svänger, lusten är borta, blödningar mest hela tiden.

BM föreslog kopparspiral, som jag ska sätta in om några veckor.

Jag vill gärna, gärna höra hur erfarenheten är för er som använder/har använt sådan?
    Gjorde den ont att sätta in? Blödningsmönster? Biverkningar? Allt!

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Erfarenheter av kopparspiral?
  • JAKF

Usch då. Jag tycker det verkar TOPPEN (än så länge) med kopparspiralen.
    Men nu blir jag ju lite nervös, när ni säger att den kan halka ner.
    Konstigt att barnmorskan inte sa något om det. Det är ju trots allt en ganska viktig bit, som kan vara bra att veta. Man borde ju göra regelbundna kontroller.

Måste bara säga att den största (enda än så länge) förändringen sedan jag slutade med hormoner är godissuget och aptiten.
    Jag har haft hormoner i kroppen så länge, att jag inte känner igen mig själv nu när jag är utan. Hehe.. Det är jätteskönt att inte vara "sugen" på något att äta hela tiden. Särskilt godiset.
    Enormt skönt!

• Swiss!

min barnmorska sa att det är störst risk att den halkar ner i början, alltså för att kroppen försöker få ut det ovana föremålet. därför ska man gå på ett återbesök. förutom det ska du inte oroa dig - det är ju ett väl beprövat p-medel som funkar jättebra för jättemånga!:) och jag tycker som du - sååå skönt att slippa hormoner!

• JAKF

Swiss!

Allright. Man får väl ringa kanske och höra om hon tycker jag ska komma tillbaka trots allt.
    Man vill ju inte känna sig som en "tjatmaja", men jag vill inte gärna riskera att bli gravid heller. ;)

Ja, det är toppen! Man inser inte hur mycket hormoner gör med kroppen förrän nu. Man lär känna sig själv på nytt.
    Det är toppen med ett hormonfritt alternativ!
    Det är därför jag tycker det är värt den där korta stunden som det gör ont när man sätter in den. Det är såååå värt det. =)

Lycka till, hörru! ;)

• Rystall

Swiss!: För modligen var det så att min kropp inte var mottaglig för mina p-piller och spiralen satt ju inte där den skulle så den utgjorde väl inget skydd. Men jag var inte glad!

• Piloten

En till som har spiral nu...
    Jag fick min insatt igår, och var jättenervös innan. Tog 400mg Ipren kvällen innan, och ytterligare 400mg en timme innan. Ajajaj, det gjorde grymt ont ändå, och hela kvällen, natten och idag med(dagen efter). Fast nu börjar det kännas som mensvärk istället. Jag hoppas verkligen att det kommer funka, för jag är sååå trött på att proppa i mig hormoner. Ska bli kul att se vad mannen tycker.... :)

Jag tror smärtgrejen är väldigt individuell, på mig gjorde det vansinnigt ont, men det är över på ett par sekunder så det kan man ju stå ut med. På andra verkar det ju inte kännas alls.
    Till er som är nyfikna, prova! Om det inte funkar kan man ju alltid avbryta.

• Rugbytjej

Jag satte in min kopparspiral för en månad sen. Det slutade blöda efter 4 dagar, jättelättad, hade hört och läst skräckhistorier om tjejer som blöder i månader. Nu är första mensen över, efter 12 dagar!! Hade förut mens i ca 5 dagar... men men, så skönt att ha ett preventivmedel, slippa kondomer, det funkar inte i längden. Mensvärken blev annorlunda också, istället för en dags molande, hade jag under mensen första fem vecka några timmar om dan "knivhuggssmärtor" i livmodern, men man överlever. Hoppas på att mensen blir kortare om några månader, men det är ingen stor "uppoffring".
    Har inte haft sex ännu, eftersom min pojkvän inte är här, så vi får se om han sen känner någonting.

Än så länge är jag alltså positiv och glad!

• Imperia

En till med kopparspiral här. Har bara haft den i en vecka så jag kan inte riktigt uttala mig om det kanske.
    Inga problem med blödningar eller så än dock så får jag mensvärk i ryggen varje kväll(känner inget på dagen). Märkligt men det går väl över om ett tag.
    Att sätta in den gjorde ont, blev illamående och kallsvettig men det gick över fort så det var inga problem.
    Hoppas bara att allt fungerar som det ska nu, så trött på att greja med prev.medel.

• Brud 2006

Hej tjejer!

Här är ytterligare en som tröttnat på hormoner av fler en en anledning, behöver inte gå in på det här. Men, jag undrar, jag har ganska lite mens och ingen direkt mensvärk när jag inte använder några preventivmedel, jag är beredd på att man får mer mens, vilken känns som en okej biverning om kopparspiralen funkar i övrigt, men är det någon som fått mycket mensvärk av den trots att ni inte haft det tidigare? Just nu använder vi kondom för att låta min kropp återhämta sig, men till våren blir det nog en sprial.

Tacksam för om ni vill dela med er av era erfarenheter!

• Swiss!

jag fick mindre (!) mensvärk av min spiral. har dock aldrig haft särskilt ont.

• Piloten

Min barnmorska sa att man kan känna spiralen (de avklippta trådarna) med ett finger, kan ni det? Jag slutade att blöda en vecka efter insättning, och har inte haft några smärtor efter det. Så jag funderade på om den sitter kvar eller om den åkt ut, det kan den ju tydligen. Men jag kan absolut inte känna några trådar.... jag kanske har för korta fingrar? :o/

• Röd-brud

Det skall du nog inte oroa dig för. Ibland kan jag känna trådarna, men ibland inte. Jag kände heller inga smärtor efter själva insättandet.

Har du inte fått tid för en efterkontroll? Om inte kan du ju alltid själv höra av dig så du kan komma dit och de kan kolla så att den säkert sitter kvar.

• Rugbytjej

Hej!

Jag har alltid haft ganska mycket flytningar, men jag upplever att sedan jag satte in kopparspiralen (för drygt en månad sedan) så har flytningarna blivit ännu rikligare! Mycket rikligare... trosorna är riktigt blöta varje dag, helt nersolkade, och ibland t o m kännerjag hur det rinner ut (som när man har mens). Någon som känner igen sig??

• Kickit

Har haft kopparspiral i flera månader nu. Det jag funderar över är mellanblödningarna, snarare när jag haft mens så småskvätter det lite någon vecka efteråt också. Hur länge hade ni mellanblödningar innan det jämnade ut sig? Det är väl bara att ha trosskydd dårå :) men ändå, jag bara undrar.
    Kan heller inte låta bli att skrämmas av människors skräckhistorier om att spiralen sätter sig snett. Vad jag fått för mig handlar allt om själva insättandet; sätter gynekologen in den bra, tar god tid på sig att göra det noggrant, ska den inte kunna rucka på sig.
    Men sen vet jag ju inte ;)

Nu till de positiva sakerna;

JAG HAR FÅTT LUSTEN TILLBAKA! Och det med måtta. Det är nästan synd om min kille. Som den kinesiska ordspråket; var försiktig med vad du önskar dig, det kan hända att du får det.

Dessutom känner jag igen, livsluft, jag känner min kropp, positiv, det är underbart. Jävla skithormoner. Jag tänker aldrig låta mina döttrar luras av det där drabblet kan jag ju lova, hormonfritt så länge det går, på ett eller annat vis. Kan de ha hormoner så visst, men minsta lilla tvekan så ska man strunta i dem :)

Kramar/Kickistin

• Rugbytjej

Känner igen det där om att småskvätta... Först hade jag ca tre dagar med småblödningar, sedan kom "riktiga" mensen i fyra dagar och sedan fortsatte det att småblöda i en vecka till. Sammanlagt mens i två veckor. Lite jobbigt. Men kanske ger det med sig om några månader? (satte in spiralen i början på september)

Fråga: hur vanligt är det att killen känner trådarna/ och stör det dem? Har inte haft sex med min älskling ännu...

• JAKF

Rugbytjej:

Kan inte säga hur "vanligt" det är, det beror väl på hur långa/korta trådar man har tex.

Min kille har känt av den ett par ggr, men det har inte varit någon fara. Byter ställning bara. =)

• Amy1

Jag hade kopparspiral ett par månader, men fick ta ut den igen pga att jag blödde jättemycket och länge vid mens. Hade även enormt mycket flytningar den första månaden, det är tydligen vanligt men de minskar efter ett tag.

amy

• Maggie s

här är en till som förmodligen har alla symtomen...

Rugbytjej:

min kille känner inget, men därmot känner jag spiralen, lr nått som tar emot vid vissa ställningar!!Det gör satans ont.. har ej haft samlag pga det ett bra tag nu:(

Svar på tråden Erfarenheter av kopparspiral?