• Wacken

Erfarenheter av kopparspiral?

Hejsan!

Jag har testat det mesta vad gäller p-medel. Nu senast provade jag p-stav, som dock inte fungerade bra.
    Humöret svänger, lusten är borta, blödningar mest hela tiden.

BM föreslog kopparspiral, som jag ska sätta in om några veckor.

Jag vill gärna, gärna höra hur erfarenheten är för er som använder/har använt sådan?
    Gjorde den ont att sätta in? Blödningsmönster? Biverkningar? Allt!

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Erfarenheter av kopparspiral?
  • Swiss!

ja, jag tog ett par ipren men grejjen var nog egentligen inte att det gjorde ont utan att jag fick blodtrycksfall och blev lite svimfärdig och så. man har tydligen mycket nerver därnere. men som sagt, det gick över snabbt och utslaget på fem år så är det ju ingenting:)
    hitills är jag jättenöjd och det känns så skönt att slippa hormoner. har testat 5-6 hormonella p-medel genom åren och är inte beredd att låta min kropp vara försökskanin för nått mera!

• JAKF

Tack för att ni delar med er av era erfarenheter!

Inget p-medel är ju 100% säkert..och detta blev jag även upplyst om när jag diskuterade med BM.

Lite nervös har jag blivit inför insättandet. Verkar (efter att ha läst både här och på andra form) att det kan göra redigt ont. =/
    Men det är för en kort stund..så man får hoppas att man överlever. ;)

Verkar som att vissa fått bedövning och andra inte.
    Är det något man kan be om, på plats så att säga?
    Annars kanske jag får ringa innan och önska det.
    Om man ska vara en fegis..;)

Blödningarnas mängd och längd verkar för de flesta påverkas negativt.
    Men det får det väl vara värt.
    Det skulle ju vara underbart om det funkar bra i övrigt...så man slipper proppa i sig hormoner.

*hoppas på att det ska gå bra*

• Röd-brud

Ett litet tillägg till från mig bara vad gäller blödningarna.
    För mig var det enbart en possitv förändring. Jag fick kraftigare blödning (men kan nu använda tampong vilket jag inte kunde innan pga för lite) som varade under kortare tid (3 dagar), och med längre uppehåll (ca 6 veckor mellan)

Smärtan vid insättandet skall du nog inte oroa dig för, den varar bara i ca 1/2 minut, och med tanke på att du bara behöver göra det var 5:e år så skall du nog inte oroa dig.

Lycka till!

• Swing

Har haft kopparspiraler (ett antal!) sen jag var 16 år. Är nu 44. Har bara gjort uppehåll under två planerade graviditeter.

Visst, trådarna känns ibland (=sällan) som små stick för killen, men vad sjutton gör det om man jämför med andra p-metoder! Maken har aldrig klagat, bara påpekat. Vi byter ställning då, det brukar hjälpa.

Vi är båda supernöjda med spiralerna och med att 'aldrig' behöva tänka på vår p-metod!

Fick bäckenet röntgat i går och såg spiralen på bilderna.

• JAKF

Nu är det gjort!
    Satte in kopparspiralen härom dagen.
    Det kändes en hel del, men bara för en kort stund. Så jag skulle nog klara av att göra det igen, om jag var tvungen. ;)
    Men om allt går som det ska så behöver jag inte göra det på 5 år iaf...=)
    Tog samtidigt ut p-staven, så det känns väldigt bra. Hormonfri! =)

Ska bli mycket intressant att känna hur kroppen fungerar (och hur humöret blir) utan hormoner.

Nyfiken på om någon gått från hormonella p-metoder till kopparspiral, och hur ni upplevt en ev. skillnad?
    Humör? Lust? Vikt? Hy? =)

Det kommer man ju själv märka, men det är intressant att höra era erfarenheter. =)

• hush

Puttar upp den här lite =)

Man kan sätta in en spiral utan att man har fött barn alltså? När jag frågade om det på Um för några år sedan så sa de att det inte går. Erfarenheter?

• Cecilia J

Jsg är också intresserad, använder Nuvaring nu och den har fungerat bra men de tär ju fortfarande hormoner... Skulle så gärna vilja vara utan dem.

hush, det beror nog på hur erfaren BM du har. Jag går privat till en gynekolog och hon tog själv upp det som ett alternativ till hormonerna. Tror faktiskt jag ska våga i vinter då det är dags för besök.

• JAKF

Hush:

Tidigare har det ju varit så, att man ska ha fött barn innan. Men inte längre tydligen.
    Som de förklarade för mig handlade det mest om att det kan vara lite svårare och göra mer ont, om man inte har fött barn.

• Anemona

Ja, det går alldeles utmärkt att sätta in spiral på de flesta, även om man inte föttbarn. Men de mäter livmodern innan, på vissa kan livmodern vara för liten eftersom den inte varit uttänjd. Att de inte gärna vill sätta in spiral på såna utan barn beror väl delvis på den något ökade infektionsrisken som råder då man har spiral. Men jag tror personligen att många barnmorskor tycker det är besvärligt att sätta in den på en som inte fött barn, det är ju trots allt lite trängre,och därför säger de att man inte gör det helt enkelt. Sen hoppas de att man inte skall opponera sig.

Det är ju större risk för att det skall göra ont om man inte fött barn. men det går att få spiralen insatt av gynekolog under bedövning. Detta tror jag inte heller att man vill låtsas om, för det kostar ju naturligtvis landstinget pengar att låta kvinnor få spiral med bedövning.

Även min barnmorska försökte dra den om Rödlöuvan och vargen, dvs ingen spiral om inga barn. Men jag sade bara lugnt och bestämt att jag vet att det går utmärkt att sätta spiral även om man inte fött barn. Och då blev hon så medgörlig så. Det gäller helt enkelt att visa vem som bestämmer, för barnmorskan bestämmer inte över dig och din kropp, det gör Du.

Ont gjorde det att sätta spiralen, men det är inte en smärta som är outhärdlig. Det är dessutom över ganska exakt på ett kick (möjligtvis två).

Lycka till!

• confetti

Jag är 28 år och har inte fött barn och skulle testa kopparspiral. Det gjorde så ont att jag höll på att svimma när hon satte in den!

Sedan blödde det nästan konstant i tre månader tills jag inte orkade längre och tog ut den.

En annan grej som var negativ var att jag fick cystor på äggstockarna då jag slutade med p-pillren för att testa spiralen.

Kopparspiral är säkert jättebra för de personer som kan ha den! Nu har jag Yasmin och är mycket nöjd!

Svar på tråden Erfarenheter av kopparspiral?