Ja, det går alldeles utmärkt att sätta in spiral på de flesta, även om man inte föttbarn. Men de mäter livmodern innan, på vissa kan livmodern vara för liten eftersom den inte varit uttänjd. Att de inte gärna vill sätta in spiral på såna utan barn beror väl delvis på den något ökade infektionsrisken som råder då man har spiral. Men jag tror personligen att många barnmorskor tycker det är besvärligt att sätta in den på en som inte fött barn, det är ju trots allt lite trängre,och därför säger de att man inte gör det helt enkelt. Sen hoppas de att man inte skall opponera sig.
Det är ju större risk för att det skall göra ont om man inte fött barn. men det går att få spiralen insatt av gynekolog under bedövning. Detta tror jag inte heller att man vill låtsas om, för det kostar ju naturligtvis landstinget pengar att låta kvinnor få spiral med bedövning.
Även min barnmorska försökte dra den om Rödlöuvan och vargen, dvs ingen spiral om inga barn. Men jag sade bara lugnt och bestämt att jag vet att det går utmärkt att sätta spiral även om man inte fött barn. Och då blev hon så medgörlig så. Det gäller helt enkelt att visa vem som bestämmer, för barnmorskan bestämmer inte över dig och din kropp, det gör Du.
Ont gjorde det att sätta spiralen, men det är inte en smärta som är outhärdlig. Det är dessutom över ganska exakt på ett kick (möjligtvis två).
Lycka till!