• Wacken

Erfarenheter av kopparspiral?

Hejsan!

Jag har testat det mesta vad gäller p-medel. Nu senast provade jag p-stav, som dock inte fungerade bra.
    Humöret svänger, lusten är borta, blödningar mest hela tiden.

BM föreslog kopparspiral, som jag ska sätta in om några veckor.

Jag vill gärna, gärna höra hur erfarenheten är för er som använder/har använt sådan?
    Gjorde den ont att sätta in? Blödningsmönster? Biverkningar? Allt!

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Erfarenheter av kopparspiral?
  • Charlize

Jag har haft kopparspiral i snart ett år och tycker att det har fungerat bra. Man slipper komma ihåg att ta piller och man slipper hormonerna.
    Har dock inte märkt så stor skillnad på humöret (hade inga direkta humörsvängningar innan) eller på lusten (den blev inte större...) och en liten biverkning är väl att jag blöder mer. Fast nu verkar det som att det lugnat ner sig lite, det var värre i början... Som någon skrev innan, det tar väl ett tag för kroppen att vänja sig.

Min man känner av den ibland, men han klagar inte. Även jag känner att den sitter där och "är ivägen" ibland också, och då får vi byta ställning.

I alla fall... Jag är jättenöjd och kommer troligen inte gå tillbaka till p-piller någonsin.

Kram C

• Swiss!

jag är lite sur just nu... satte in kopparspiral för 4 månader sen och var sååå nöjd - tills jag var på återkontroll hos barnmorskan. då hade den tydligen halkat ner lite och gav inget skydd så hon fick ta ut den. jag vill dock försöka igen eftersom jag var så nöjd i övrigt. dock bävar jag verkligen för att gå igenom insättandet igen! tror jag ska ringa imorgon och fråga om bedövning.

• Swiss!

barnmorskan sa att de inte hade möjlighet att bedöva mig:( hon hade inte ens hört talas om att man kunde det...

• JAKF

När jag satte in spiralen fick jag bedövning, men det var tydligen bara på livmodertappen som man kunde få det...om jag förstod det rätt.

• Swiss!

JAKF: var satte du in din spiral och vilken typ av bedövning fick du? kände du inget alls? usch, ser inte fram emot smärtan igen..

• JAKF

Swiss!

Hos barnmorska på min vårdcentral (i Karlstad).
    Det var bedövning i gelform som hon sprutade in, inget mer.
    Visst kändes det ändå. Det här var nog bara för att det skulle kännas mindre när hon tog tag i livmodertappen. *gissar*

Tycker dock att smärtan var så kortvarig, så det är värt det.
    Det var en assisterande barnmorska med också, som hjälpte mig andas rätt och slappna av ordentligt.
    Jag tror det hjälpte.

Det gör ondare om man spänner sig, tror jag.
    Jag slappnade av även när det gjorde som ondast, då går det fortare över (än om man måste "stanna upp" stup i kvarten för att det gör för ont).

Tänkte på det där med återbesök. Min barnmorska sa bara att jag skulle höra av mig om det inte kändes bra, eller om killen kände av spiralen.
    Låter ju inte bra att den kan halka ner, så man inte är skyddad. Hmm..

• Swiss!

JAKF:
    jag rekommenderar dig att göra ett återbesök! jag kunde känna trådarna men inget mer, så det fanns ju ingen chans att jag skulle ha märkt själv att spiralen satt för långt ner. gjorde inte ont eller så, jag var jättenöjd. barnmorskan kände det bara när hon klämde på livmodern och så. hade den suttit där utan att sitta rätt så hade jag kunnat bli gravid, eftersom den inte var något bra skydd då. läskigt, när man är så noga med att skydda sig för att inte bli det! jag frågade henne om hon inte bara kunde putta upp den lite, men det funkade tydligen inte så, haha!:)

tack för svaren! ska försöka ta mod till mig att gör om det, spiralen verkar ändå som ett väldigt bra alternativ för mig.

• mysan99

Wacken
    Jag har provat kopparspiral, men jag små blödde hela tiden och fick svampinfektion ofta, gick över till hormonspiral men det blev inte bättre. Idag har jag p spruta och det funkar jättebra!

• Rystall

Jag har haft kopparspiral men det funkade inte alls. Jag hade fruktansvärda menssmärtor (vilket jag aldrig förr el senare haft) och det blödde jättemycket. Detkändes att det inte var rätt och när jag skulle ta ut den så hade jag blivit gravid, för den satt fel (Hade dessutom p-piller eftersom jag inte litade på den). Det är ganska vanligt att de halkar snett efter ett litet tag enligt den BM jag hade då.

• Swiss!

blev du gravid trots både p-piller och spiral? maximal otur!

Svar på tråden Erfarenheter av kopparspiral?