• Wacken

Erfarenheter av kopparspiral?

Hejsan!

Jag har testat det mesta vad gäller p-medel. Nu senast provade jag p-stav, som dock inte fungerade bra.
    Humöret svänger, lusten är borta, blödningar mest hela tiden.

BM föreslog kopparspiral, som jag ska sätta in om några veckor.

Jag vill gärna, gärna höra hur erfarenheten är för er som använder/har använt sådan?
    Gjorde den ont att sätta in? Blödningsmönster? Biverkningar? Allt!

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Erfarenheter av kopparspiral?
  • Cassiopeja

Jag fick en kopparspiral efter mitt andra barn, det gjorde inte så ont att sätta i den men tror att det känns mer om man inte fått barn.
    Första halvåret blödde jag väldigt mycket när jag hadde mens och kunde ibland även få mellanblödningar, detta fixade dock till sig av sig självt (tar kanske ett tag för kroppen att vänja sig)och nu blöder jag till och med mindre än jag gjorde innan!
    Min dåvarande sambo sa att han kunde känna av trådarna som sticker ut genom livmodermunnen när vi hade samlag vilket han inte tyckte kändes så kul.. Men kanske var det han som var känslig för ingen av de killar jag haft efter honom har sagt något om det!
    Tycker att jag kanske fått lite starkare mensont efter spiralen men annars så fungerar det kanon!

• Wacken

Ja, nu har jag läst lite här på siten..och det verkar finnas en hel del bra info. från andra som haft och har kopparspiral. (Kanske skulle kollat ordentligt innan jag lade ut min egen fråga? Hehe.. Oh well, kan ju finnas fler som har något nytt att komma med).

Det verkar vara en del som upplevt det du talar om; att killen känner av spiralen.
    Det är ju inte så kul. Hmm..
    Iaf inte om det är obehagligt för honom.

Tänk att inget p-medel kan vara perfekt..*suck* ;)

• Swiss!

har haft kopparspiral i ett par, tre månader nu och tycker att det är toppen! jag har tom mindre mensvärk än innan.. gjorde dock lite ont att sätta in, men det gick över snabbt. lycka till:)

• JAKF

Swiss! :

Ja..att ha lite mer mensvärk och blödningar är det värt, om man nu slipper de biverkningar som annars hormoner ger. ..och det borde man ju. ;)
    Tex humörförändringar, viktförändringar (aptit), minskad lust etc.

Då kan jag tugga lite extra Ipren när jag behöver..;)

Tog du Ipren eller liknande innan du satte in den oxå?
    BM sa att det kunde kännas som en kraftig mensvärk ung, när man sätter in den...
    Det är ju olika för alla, men man undrar ju ändå hur andra upplevt den...

• JAKF

(Ska säga att mitt nick är ändrat från Wacken till JAKF).

• Nyfiken gul , nu fru

jag har haft k-spiral i två omgångar o totalt sett i nästan 4 år...

fick mindre mens än vanligt

hade mensvärk bara första dagen, botades enkelt med ipren.

funkade från dag 1 o fick inga perioder alls av mellanblödningar, värk eller annat..

ingen av mina tidigare ex eller nuvarande make har känt av spiralen... att man KAN känna trådarna beror helt enkelt på att de kan vara för korta eller för långa!

sitter nu i bebisverkstad o det blir spiral en gng till efter nästa barns födelse för jag är supernöjd med den! Då jag väger lite för mycket o har problem med ätstörningar o mår peck av hormoner så älskar jag spiralen!

• Röd-brud

Har använt det i 3 år.
    Tog ipren innan insättandet, gjorde lite ont, men var kortvarigt och därför inte så svårt att stå ut med.

I början hade jag problem med mellanblödningar (vilket jag även hade med minipiller) men det har försvunnit nu.

Min mens är kraftigare (dock bara positivt) men under färre dagar (3-4 dgr) även mensvärken har tilltagit under första dagen, men som sagt, det går ju att bota med ipren.

Jag är supernöjd och kommer fortsätta använda detta. Jag har inte fött barn innan, men det har gått bra ändå.

• Sanasol

Vet två stycken som haft det och blivit gravida ändå, plus mycket mer mens än annars så det är väl knappast att rekomenera!! Dessutom kan det hända att fostret växer fast i äggledaren, vilket i värsta fall kan kräva att du opererar bort den... ajaj!

• Anemona

Och jag känner två som blivit gravida trots p-piller, plus en som drabbades av blodpropp på grund av p-piller. Slutsats: man får väga fördelar mot nackdelar. Inget prev. medel är 100 % säkert när det gäller grav.risk. Själv har jag kopparspiral och den funkar bra, men det gjorde ont att sätta in den. Dagens kopparspiraler är i princip lika säkra spm kombinerade p-piller.

• Nyfiken gul , nu fru

kan säga att jag blev gravid trots kopparspiralen men valde ändå att sätta in en ny sådan två år senare o den har suttit i två år o funkat hur bra som helst...

inget p-medle är 100% säkert,,,, nån gång händer det att barn föds ändå hur mycket man än skyddar sig....

min älsta son blev tex till trots p-piller....

Svar på tråden Erfarenheter av kopparspiral?