Kan jag offra Sverige för kärleken?
Jag har bott i Finland i 2 år nu, flyttade hit pga. min pojkvän. Nu har jag fått en fruktansvärd ångest över var jag vill bo, ska jag flytta hem eller inte? Han kan absolut inte tänka sig att flytta till Sverige, han vet att han inte skulle bli lycklig där, hela hans liv finns i stan där vi bor. Nu har jag i varje fall börjat tänka 10 år in i framtiden. Mina barn kommer att vara mer finska än svenska, mina föräldrar kommer inte att kunna träffa dem särskilt ofta. När mina föräldrar blir äldre vill jag kunna finnas där för dem och hjälpa dem. Jag vill kunna umgås med min bror och mina systrar vardagligen. Jag vill att våra barn ska kunna leka tillsammans.
Jag saknar Sverige och allt vad det innebär och jag saknar det svenska språket. Jag kan inte särskilt bra finska fast jag bott här 2 år. Jag har i och för sig jobbat med svenska barn hela tiden, har inte haft så många möjligheter att prata finska. Jag har gått kurser så lite pratar jag ju. Börjar dock nytt arbete nu och skall jobba med finnar så jag lär väl mig. Men det är ändå inte svenska!
Det är ju inte särskilt "häftigt" att bo i Finland heller, om man kan uttrycka sig så. Jag har tidigare bott i London 1 år där det händer en hel del och efter det i Frankrike 1 år och hade en fransk pojkvän i 3 och ett halvt år. Då hade jag ju det vackra språket, värmen etc. Finland då? Ja, det ligger väl efter Sverige 5-10 år, förutom i mobiltelefoni. Folk dricker för mycket alkohol, är mindre civiliserade, är tysta och livlösa och dåliga på engelska. Det känns som ett så isolerat land. Det finns väl bra saker också. Finnar är väldigt snälla människor, det är mindre ytligt än i Sverige. Jag har ett par svenska nära vänner som jag värderar högt. Men tänk om de flyttar? Jag är inte speciellt blyg av mig utan pratar med folk, försöker skaffa vänner, men finnarna är annorlunda. Jag skäms för att jag tänker allt detta om landet jag bor i. Det är ju jag som kommit hit och borde ta seden dit jag kommer. Men det är inget jag väljer att tänka.
Den ångest jag får varje gång jag kommer tillbaka från Sverige är fruktansvärd. Och de svenskar som bott här 10-15 år säger att det blir inte lättare.
Jag saknar mina vänner och den stad jag kommer ifrån. Jag står min familj väldigt nära och saknar dem något otroligt. De tycker ändå att jag ska stanna här och inte flytta tillbaka pga. dem.
Jag vet att det kanske inte alls blir som jag tänkt mig om jag flyttar hem, jag kanske kommer på att jag hade ett jättebra liv här. Jag kanske inte ser hur bra jag har det, jag kanske är förblindad av min saknad efter Sverige. Min pojkvän är helt underbar och tanken att lämna honom sliter mitt hjärta i bitar. Det är ju honom jag vill gifta mig med och skaffa barn med. Men tanken på att aldrig mer bo i Sverige gör mig lika ledsen som att lämna honom.
Har sett att det finns ganska många utlandssvenskar på denna chat. Någon som känner igen sig? Vad gör man?