• Min-Ah

Syd Korea/Seoul-trakten - Regnperiod?

Hejsan!

Är det någon här på BT som vet något om Syd Korea (kring Seoul) och deras regnperioder?
    Vet att sommaren (juli-augusti) är värst med regn och hetta.

Vet någon hur det brukar vara i slutet av maj/början av juni?
    Brukar det vara lika varmt och regnigt där då?

Är adopterad från Syd Korea och vill göra "mitt livs resa" och också bröllopsresa!

Är tacksam för svar!

• Svar på tråden Syd Korea/Seoul-trakten - Regnperiod?
  • Mi@

Sofia: Bara en liten fråga... Din psedonym är det ditt koreanska namn? Bara lite nyfiken då jag isådana fall också heter Min. Heter Deulrai i förnamn och Min i efternamn.

• Min-Ah

Mi@!

Jodå, du har alldeles rätt! Min-Ah är mitt koreanska namn! Jag hette Park i efternamn.

• Erilinn

Vet ni vad era namn betyder? Min blivande heter Young-Yin (osäkrer på stavningen), vilket ska betyda liten pojke tror jag.

• mammacatta

min-ah:
    ungefär så har jag fattat d åxå. som här ungefär, fast inte som i norra sverige, utan mer som från gävle å söderut, tom danmark. å du var väl mest sugen på södraste, å då blir d ju som danmark...
    låååång sommar, men kallt på vintern liksom...

det ligger eg för långt norrut för att vara varmt, men precis som här så har ju de en varm ström som drar upp temperaturen, även om den ligger på utsidan japan... 38e breddgraden är KALL på de flesta håll... norr om himalaya, hela södra gamla sovjet, sen har vi inte-så-varma delen av europa, (fast medelhavet är ju varmt föståss) men på andra sidan atlanten är vi nästan på gränsen mellan usa och kanada. *brrr*

• Min-Ah

Erilinn!
    Mitt namn betyder ungefär "vacker flicka/vackert barn". Inte exakt säker...men något sådant är det.

mammacatta!
    Låter logiskt!

• Mi@

Mitt namn betyder Maskros eftersom att sköterskorna på BB och min fostermor (var hos henne till jag var fyra månader och skickade hit) tydligen såg vissa likheter med denna blomma (eller så såg jag väl ut som en miljöpartist! ).

• Min-Ah

Mi@!

Fniss, ja, kanske de tyckte du var lik en lite miljöpartist, hi, hi!!
    Eller så menade din fostermor och sköterskorna på BB tyckte det var lite av "maskrosbarn" över dig... Överlevare, trots allt och sådär, du vet!!

Jag var också hos en fosterfamilj i Korea innan jag adopterades till Sverige.

Det var tydligen vanligt på 70-talet att de som skulle adopteras fick vara i fosterfamilj för att "vänja sig vid familjelivet".
    Detta fick man sedan ändra på (frångå helt ifrån) eftersom fostermammorna ju inte ville lämna barnen ifrån sig sedan! Gömde sig för myndigheterna och sådant! Är ju fullt förståeligt!!

• Mi@

Spännande, det visste jag inte (det där om fostermammorna). Högst förståeligt som sagt! Har ett fotografi där jag hålls i av min fostermor. Har aldrig haft någon lust att träffa mina biologiska föräldrar efter att de trots att de tydligen inte var direkt fattiga tog ett sådant beslut... men har däremot hellre velat återse min fosterfamilj. Vore intressant att träffa en familj som varit så duktig (tog tydligen hand om många barn före mig också enligt papperna). Har t o m adress dit, men det blir aldrig av eller råd till att åka dit.

• Min-Ah

Hej, Mi@!

Jag har en adress till min fosterfamilj och jag skall kanske göra ett försök att spåra dem när jag reser dit! Vore kul att se om de finns kvar någonstans...

Finns tyvärr inga som helst uppgifter om mina biologiska föräldrar. Står bara "No record" i papprena...

Skall ju även se om barnhemmet jag var på finns kvar.

• Min-Ah

Mi@!

Synd att du/ni inte heller varit i Korea...
    Jag kan ju tyvärr inte få fram någonting alls om mina biologiska rötter.
    Har börjat bli allt mer nyfiken på landet och kulturen. Vet ju ingenting om Korea.

Har börjat kolla upp lite smått och gott om landet inför resan.
    inser att jag nog bör kunna några fraser på koreanska...Hu! Inget lätt språk, precis!

Har nyss hittat tre böcker om Korea (två st på svenska); två st språkböcker och en faktabok!

Hoppas att du också får tillfälle (och råd ) att någon gång åka till Korea!
    Det kostar ju en hel del, men vi önskade ju oss pengar till korearesan av våra gäster... Jättebra!

• Mi@

Min-Ah: Vad trist att du inte hittar något om dina rötter. Antar att det inte är lika spännande för mig i o m att jag just har en del så serverat redan (adresser osv.). Men som sagt så är jag inte vidare intresserad av att träffa de som övergav mig då jag vet anledningen (är inte bitter men rätt oangelägen). Mer intresserad av min fosterfamilj där. Å andra sidan vet man ju aldrig om uppgifterna stämmer. Något som ibland oroat mig är att de inte ska stämma. Att man kanske blev bortadopterad av andra skäl än de som stod och att ens biologiska familj verkligen saknat en. Hemsk tanke...

Va bra att du hittat böcker! Fördjupade mig i Koreas historia under C-kursen i historia här på universitetet. Fanns rätt dåligt med material men hittade en enklare allämn faktabok och två historieböcker på engelska. Minns inte vad de hette nu men de var rätt intressanta. Korea har ju alltid haft ett utsatt läge mellan mäktiga naioner runt omkring.

Svar på tråden Syd Korea/Seoul-trakten - Regnperiod?