• Min-Ah

Syd Korea/Seoul-trakten - Regnperiod?

Hejsan!

Är det någon här på BT som vet något om Syd Korea (kring Seoul) och deras regnperioder?
    Vet att sommaren (juli-augusti) är värst med regn och hetta.

Vet någon hur det brukar vara i slutet av maj/början av juni?
    Brukar det vara lika varmt och regnigt där då?

Är adopterad från Syd Korea och vill göra "mitt livs resa" och också bröllopsresa!

Är tacksam för svar!

• Svar på tråden Syd Korea/Seoul-trakten - Regnperiod?
  • thanisa

Hade tyckt det vore roligt att få åka till Korea, men så länge min man inte är redo så väntar vi. Skojigt att se att det finns fler som var ganska gamla när de kom till Sverige, min man var 2,5 år när han kom hit hösten 74.

Vår dotter har blivit en blandning av oss och om min man inte är med är det få som ser att hon har asiatiskt påbrå, tror dock att hennes förhållandevis ljusa hår lurar många. Nu är hon 3,5 år och håret kan nog inte längre kallas blont men innan så är det mörkblont som har varit hennes hårfärg, dock med härligt mörkt bruna ögon. Vår dotter finns med på bilderna från vårt bröllop

www.df.lth.se/~thanisa/brollop/

• Min-Ah

Mi@!

Jag har mailat dig tillbaka!
    hH det bra!
    / Sofia

• Min-Ah

Hej, thanisa!

Grattis till er båda!
    Gud, vilket stiligt brudpar ni var!!
    Och ni har en jättesöt dotter!!

Jag skulle ha kommit hit till Sverige tidigare, vid ca 1 års ålder (var ju ca 17 månader när jag kom).
    Men jag drabbades tyvärr av polio i Korea, strax innan jag skulle ha rest till Sverige och fick stanna kvar i Korea för att tillfriskna.

• Min-Ah

Hej, alla!

Någon som vet något om det här med "tropiska sjukdomar", när man reser till Sydkorea?
    Vet ju att man måste ha en hel del vaccinationer.
    Men hur "känsligt" är det med mat, vatten (dryck) och annat (hygien på toeletter etc)?

• JRO

När man åker till sydkorea behöver man inte vaccinera sig mot några sjukdomar. Existerar inga "tropiska sjukdomar". Beträffande mat och dryck behöver man inte oroa sig heller, bara man tänker på att köpa vatten och inte dricka kranvattnet. Maten är stark, och är man känslig kan man ju självklart reagera men det håller ju å andra sidan bakterier borta:) /Jenny

• mammacatta

om TS fråga:
    jag vet inte hur sant det är, men om man tittar på långlevaren m*a*s*h så har de en riktig vinter där. då borde d inte finnas tropiska sjukdomar eftersom de frodas i varma klimat, och regnperiod torde åxå vara en omöjlighet, eftersom den förutsätter tropisk värme...

om jag inte minns helt fel, så var kylan ett besvär i korea-kriget. korea ligger inte direkt långt söderut utan på samma breddgrad som spanien. länderna runtomkring är kända för sin kyla, och det går inga varma havsströmmar förbi där, de går på utsidan japan.
    om jag inte minns alldeles fel...

jag skulle nog säga att de har samma väder där som i tex danmark. nederbörden ligger ganska långt ifrån tropiska mängder, de har samma som sveriges inland (vår kust är soligare).

allt det här fanns i världsatlasen, annars finns det väldigt bra sidor om sånt när man googlar.

• Min-Ah

JRO!
    Tack för ditt svar!
    Det låter ju bra. Att man inte skall dricka kranvattnet i många länder är ju vanligt.
    vad gäller stark mat, så gillar jag ju det, så då är det nog inga problem med det!

• Min-Ah

mammacatta!
    Nordkoreas klimat är väl kallare än i södra Sydkorea, vad jag har förstått...
    Även i norra delen av Sydkorea kan det bli riktigt kallt på vintern med snö och is...
    Har uppfattat det ungefär så, när jag läser om Korea.
    Hoppas jag inte är helt "ute & cyklar"

• Min-Ah

Mjau, mjau!

Puffar lite igen!

Svar på tråden Syd Korea/Seoul-trakten - Regnperiod?